Test

Dit is een popup

BMW test batterij die autonomie naar 1000 kilometer kan tillen

Autobouwer BMW gaat met een experimentele batterij aan de slag die de autonomie van zijn elektrische modellen kan optrekken naar 1000 km.

Met een autonomie van meer dan 600 kilometer (volgens WLTP-normen) behoort de BMW iX al tot de best presterende automodellen op dit gebied, maar het kan altijd nog beter. De Duitse autobouwer bevestigt aan Reuters dat ze een test gaan uitvoeren met een batterij geproduceerd door de Amerikaanse startup ONE, die zich willen specialiseren in het verhogen van de autonomie van elektrische wagens. Voor de test zal een prototype van de elektrische SUV ontworpen worden met de Gemini-batterij van ONE.

De batterij is opgebouwd uit twee delen en zou dankzij geavanceerde chemie meer energie kunnen opslaan dan huidige autobatterijen. Een deel van de batterij laadt de LFP-cellen bij om de range zo te verhogen. De capaciteit van de batterij bedraagt meer dan 200 kWh, maar door een hoge energiedichtheid zouden ze niet te veel plaats opeisen onder de motorkap. Bovendien is de batterij ook uit duurzamere materialen gemaakt. ONE beweert het gebruik van omstreden grondstoffen zoals kobalt tot een minimum te beperken. Op termijn wil ONE zijn batterijen voor commerciële verkoop aanbieden aan wagenfabrikanten.

1.419 kilometer

Zo ver staan de Gemini-batterijen van ONE nog lang niet; ze moeten zich eerst nog bewijzen in de praktijk. Maar de eerste testresultaten klinken wel veelbelovend. In januari voerde Tesla tests uit met een omgebouwde Model S. Op de rollen haalde die aan een constante snelheid van 90 km/u een autonomie van 1.419 kilometer en op de weg wist ONE al tot aan 1.210 kilometer te komen. Op zijn gewone batterij haalt het de ‘Long Range’-uitgave van de Tesla Model 2 een autonomie ongeveer 585 kilometer in de praktijk.

Deze tests zijn natuurlijk in geoptimaliseerde condities afgenomen, al is ONE overtuigd dat in realistische condities een autonomie van 950-1000 kilometer zeker mogelijk moet zijn. Meer experimenten zijn nodig om dat aan te tonen. Als één van de hoofdinvesteerders in de startup is BMW nu aan de beurt om de batterijen op de proef te nemen. Met een maximaal bereik van 832 kilometer mag de Lucid Air zich tot heden de autonomiekoning onder de elektrische wagens noemen.

Met een autonomie van meer dan 600 kilometer (volgens WLTP-normen) behoort de BMW iX al tot de best presterende automodellen op dit gebied, maar het kan altijd nog beter. De Duitse autobouwer bevestigt aan Reuters dat ze een test gaan uitvoeren met een batterij geproduceerd door de Amerikaanse startup ONE, die zich willen specialiseren in het verhogen van de autonomie van elektrische wagens. Voor de test zal een prototype van de elektrische SUV ontworpen worden met de Gemini-batterij van ONE.

De batterij is opgebouwd uit twee delen en zou dankzij geavanceerde chemie meer energie kunnen opslaan dan huidige autobatterijen. Een deel van de batterij laadt de LFP-cellen bij om de range zo te verhogen. De capaciteit van de batterij bedraagt meer dan 200 kWh, maar door een hoge energiedichtheid zouden ze niet te veel plaats opeisen onder de motorkap. Bovendien is de batterij ook uit duurzamere materialen gemaakt. ONE beweert het gebruik van omstreden grondstoffen zoals kobalt tot een minimum te beperken. Op termijn wil ONE zijn batterijen voor commerciële verkoop aanbieden aan wagenfabrikanten.

1.419 kilometer

Zo ver staan de Gemini-batterijen van ONE nog lang niet; ze moeten zich eerst nog bewijzen in de praktijk. Maar de eerste testresultaten klinken wel veelbelovend. In januari voerde Tesla tests uit met een omgebouwde Model S. Op de rollen haalde die aan een constante snelheid van 90 km/u een autonomie van 1.419 kilometer en op de weg wist ONE al tot aan 1.210 kilometer te komen. Op zijn gewone batterij haalt het de ‘Long Range’-uitgave van de Tesla Model 2 een autonomie ongeveer 585 kilometer in de praktijk.

Deze tests zijn natuurlijk in geoptimaliseerde condities afgenomen, al is ONE overtuigd dat in realistische condities een autonomie van 950-1000 kilometer zeker mogelijk moet zijn. Meer experimenten zijn nodig om dat aan te tonen. Als één van de hoofdinvesteerders in de startup is BMW nu aan de beurt om de batterijen op de proef te nemen. Met een maximaal bereik van 832 kilometer mag de Lucid Air zich tot heden de autonomiekoning onder de elektrische wagens noemen.

autobmwConnected Carslidertrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!