Test

Dit is een popup

Netflix verliest abonnees: is het plafond bereikt?

De laatste kwartaalresultaten van Netflix bevatten een opvallende statistiek: Netflix verliest meer abonnees dan erbij komen.

Het was gisterenavond de beurt aan Netflix om de meest recente kwartaalresultaten neer te leggen. Netflix sloot het jaar af met 221,64 miljoen abonnees wereldwijd. Vier miljoen meer dan een jaar geleden, maar wel 200.000 minder dan het aantal abonnees dat ze aan het eind van 2021 telden. Daarmee bleven de resultaten ver onder de verwachtingen van analisten, die stevige klappen voorspellen voor Netflix op de beurs, zoals dat begin februari Meta overkwam toen ze bekend maakten dat Facebook zijn aantal gebruikers had zien dalen.

Stagnerende gebruikersaantallen zijn niet nieuw voor Netflix. Het videostreamingplatform kende een laatste grote opleving bij het begin van de coronapandemie. Maar sindsdien stokte de groei van Netflix langzaam maar zeker. Toch is een daling in aantal abonnees een nieuwe situatie voor Netflix. Ze halen als deel van de verklaring hun exit uit Rusland aan, maar dit is slechts een stuk van de koek. Door toegenomen concurrentie van Disney+ en verzadiging in hun dominante markten lijkt het ernaar dat Netflix stilaan aan zijn plafond aan het komen is.

Advertenties

Netflix zal zijn businessmodel dus moeten gaan herbekijken. Het bedrijf is nu te afhankelijk van zijn abonnees. Een maand geleden liet CFO Spencer Neumann al uitschijnen dat advertenties in de toekomst niet uitgesloten zijn. Die plannen heeft CEO Reed Hastings nu ook bevestigd. Netflix zou dan goedkopere abonnementen willen gaan aanbieden waar je advertenties te zien zou krijgen. Ook Disney+ heeft gelijkaardige plannen aangekondigd.

Met lagere prijzen wil Netflix vooral de markten waar nog veel groeipotentieel ligt aantrekken. In Afrika experimenteert Netflix zelfs met gratis abonnementen.

Verzet tegen gedeelde accounts

Een ander groot probleem waar Netflix mee kampt is dat inloggegevens worden doorgegeven. Zo zijn er volgens de schattingen van het streamingbedrijf zo’n 100 miljoen kijkers die meeliften op het account van een vriend of familielid. Het bedrijf heeft dat jarenlang eigenlijk gedoogd, maar nu komen ze wellicht in een situatie dat ze daar toch strenger zullen tegen moeten optreden.

In België hoeft Netflix zich voorlopig nog geen zorgen te maken. Volgens de meest recente Digimeter van imec is het streamingplatform nog steeds razend populair en heeft bijna één op twee Vlamingen inmiddels een abonnement. Lees hier meer over het onderzoek.

Het was gisterenavond de beurt aan Netflix om de meest recente kwartaalresultaten neer te leggen. Netflix sloot het jaar af met 221,64 miljoen abonnees wereldwijd. Vier miljoen meer dan een jaar geleden, maar wel 200.000 minder dan het aantal abonnees dat ze aan het eind van 2021 telden. Daarmee bleven de resultaten ver onder de verwachtingen van analisten, die stevige klappen voorspellen voor Netflix op de beurs, zoals dat begin februari Meta overkwam toen ze bekend maakten dat Facebook zijn aantal gebruikers had zien dalen.

Stagnerende gebruikersaantallen zijn niet nieuw voor Netflix. Het videostreamingplatform kende een laatste grote opleving bij het begin van de coronapandemie. Maar sindsdien stokte de groei van Netflix langzaam maar zeker. Toch is een daling in aantal abonnees een nieuwe situatie voor Netflix. Ze halen als deel van de verklaring hun exit uit Rusland aan, maar dit is slechts een stuk van de koek. Door toegenomen concurrentie van Disney+ en verzadiging in hun dominante markten lijkt het ernaar dat Netflix stilaan aan zijn plafond aan het komen is.

Advertenties

Netflix zal zijn businessmodel dus moeten gaan herbekijken. Het bedrijf is nu te afhankelijk van zijn abonnees. Een maand geleden liet CFO Spencer Neumann al uitschijnen dat advertenties in de toekomst niet uitgesloten zijn. Die plannen heeft CEO Reed Hastings nu ook bevestigd. Netflix zou dan goedkopere abonnementen willen gaan aanbieden waar je advertenties te zien zou krijgen. Ook Disney+ heeft gelijkaardige plannen aangekondigd.

Met lagere prijzen wil Netflix vooral de markten waar nog veel groeipotentieel ligt aantrekken. In Afrika experimenteert Netflix zelfs met gratis abonnementen.

Verzet tegen gedeelde accounts

Een ander groot probleem waar Netflix mee kampt is dat inloggegevens worden doorgegeven. Zo zijn er volgens de schattingen van het streamingbedrijf zo’n 100 miljoen kijkers die meeliften op het account van een vriend of familielid. Het bedrijf heeft dat jarenlang eigenlijk gedoogd, maar nu komen ze wellicht in een situatie dat ze daar toch strenger zullen tegen moeten optreden.

In België hoeft Netflix zich voorlopig nog geen zorgen te maken. Volgens de meest recente Digimeter van imec is het streamingplatform nog steeds razend populair en heeft bijna één op twee Vlamingen inmiddels een abonnement. Lees hier meer over het onderzoek.

netflixontspanningslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!