Test

Dit is een popup

Belaserde ruiten moeten mobiel internet op de trein verbeteren

NMBS gaat de ruiten van de treinen behandelen met lasertechnologie om de kwaliteit van mobiel internet op de trein te verbeteren.

Goed nieuws voor wie al eens graag op het internet surft om de tijd te doden tijdens een treinrit. Vandaag de dag biedt NMBS wel wifi-dekking in de treinstations aan, maar eens de trein vertrokken is, ben je aangewezen op je 4G-verbinding. En dat kan, zeker buiten de grotere steden, wel eens tegenvallen. Een woordvoerder van NMBS heeft aan Het Laatste Nieuws en La Libre bevestigd dat de spoorwegmaatschappij zijn treinen onder handen gaat nemen om stabieler mobiel internet te kunnen aanbieden op de belangrijkste binnenlandse treinlijnen.

NMBS kijkt daarbij vooral naar de ramen van de treinen. Die hebben een dubbele coating om de temperatuur in de treinwagons te regelen. Echter kan die dubbele beschermingslaag ook de verbinding tussen jouw smartphone en een telefoonmast in de weg staan, wat een negatieve invloed heeft de kwaliteit en stabiliteit van de internetverbinding. Met lasertechnologie wil NMBS kleine gaatjes in de coating aanbrengen om de stralen vrijere doorgang te geven.

Er is geen exacte planning opgesteld voor die werkzaamheden. NMBS zal de nodige aanpassingen gewoon doorvoeren wanneer een trein nog eens binnen moet voor contole en/of onderhoud. Bij nieuwe treinen die NMBS in gebruik neemt, zullen de ruiten al op deze manier behandeld zijn. Het verbeterde mobiele internet is ook vooral bestemd voor de belangrijkste InterCity-lijnen in ons land.  

Goede punten van BIPT

In februari kreeg NMBS nog goede punten van het BIPT voor de huidige kwaliteit van het mobiele internet op de treinen. De telecomregulator controleert elk jaar de sterkte van de mobiele netwerken in België. Dit jaar werd ook het 4G-internet op de trein beoordeeld. Onderzoekers van het BIPT reden daarvoor meer dan 2000 kilometer mee met IC-treinen van NMBS. Met een gemiddelde kans op een verbinding in de trein van 98,2% en een gemiddelde downloadsnelheid van 55 Mbps worden performante resultaten gehaald, concludeerde de studie.

Wifi op de trein zullen we wel niet meteen moeten verwachten. NMBS trok enkele jaren geleden een streep door hun plannen om op elke trein een afzonderlijk wifi-netwerk te installeren. De kosten voor installatie en onderhoud bleken te hoog te zijn.

Goed nieuws voor wie al eens graag op het internet surft om de tijd te doden tijdens een treinrit. Vandaag de dag biedt NMBS wel wifi-dekking in de treinstations aan, maar eens de trein vertrokken is, ben je aangewezen op je 4G-verbinding. En dat kan, zeker buiten de grotere steden, wel eens tegenvallen. Een woordvoerder van NMBS heeft aan Het Laatste Nieuws en La Libre bevestigd dat de spoorwegmaatschappij zijn treinen onder handen gaat nemen om stabieler mobiel internet te kunnen aanbieden op de belangrijkste binnenlandse treinlijnen.

NMBS kijkt daarbij vooral naar de ramen van de treinen. Die hebben een dubbele coating om de temperatuur in de treinwagons te regelen. Echter kan die dubbele beschermingslaag ook de verbinding tussen jouw smartphone en een telefoonmast in de weg staan, wat een negatieve invloed heeft de kwaliteit en stabiliteit van de internetverbinding. Met lasertechnologie wil NMBS kleine gaatjes in de coating aanbrengen om de stralen vrijere doorgang te geven.

Er is geen exacte planning opgesteld voor die werkzaamheden. NMBS zal de nodige aanpassingen gewoon doorvoeren wanneer een trein nog eens binnen moet voor contole en/of onderhoud. Bij nieuwe treinen die NMBS in gebruik neemt, zullen de ruiten al op deze manier behandeld zijn. Het verbeterde mobiele internet is ook vooral bestemd voor de belangrijkste InterCity-lijnen in ons land.  

Goede punten van BIPT

In februari kreeg NMBS nog goede punten van het BIPT voor de huidige kwaliteit van het mobiele internet op de treinen. De telecomregulator controleert elk jaar de sterkte van de mobiele netwerken in België. Dit jaar werd ook het 4G-internet op de trein beoordeeld. Onderzoekers van het BIPT reden daarvoor meer dan 2000 kilometer mee met IC-treinen van NMBS. Met een gemiddelde kans op een verbinding in de trein van 98,2% en een gemiddelde downloadsnelheid van 55 Mbps worden performante resultaten gehaald, concludeerde de studie.

Wifi op de trein zullen we wel niet meteen moeten verwachten. NMBS trok enkele jaren geleden een streep door hun plannen om op elke trein een afzonderlijk wifi-netwerk te installeren. De kosten voor installatie en onderhoud bleken te hoog te zijn.

4gmobielnmbsontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!