iPhone 13 grijpt de macht in de smartphonemarkt
Apple mag zich weer even de grootste smartphonefabrikant noemen. In de marktcijfers voor het vierde kwartaal van 2021 die Canalys gepubliceerd heeft staat Apple met een marktaandeel van 23% aan de leiding. Samsung volgt met twintig procent op de hielen. De top vijf wordt vervolledigd door het Chinese trio Xiaomi, OPPO en Vivo. Het hoeft zeker niet te verwonderen dat Apple het jaar afsluit als marktleider. Dat heeft veel te maken met de lancering van de iPhone 13-reeks in september.
Het feit dat Apple wacht tot de concurrentie hun vlaggenschepen heeft gelanceerd legt hen in het laatste kwartaal van het jaar meestal geen windeieren. We zagen dit vorig jaar ook gebeuren met de iPhone 12, al was dit toen de eerste keer in vier jaar dat Apple nog eens de koppositie greep. Beperkte voorraden en supply chainproblemen hebben de iPhone 13 niet kunnen afstoppen.
De concurrentie is aan zet
In 2021 kon Apple de koppositie echter niet lang vasthouden en wellicht zal dat nu ook niet anders zijn. De grote concurrenten van Apple staan immers klaar om hun grote vlaggenschip voor dit jaar te lanceren. Samsung zal de Galaxy S22-reeks wellicht op 8 februari aankondigen en ook de Xiaomi 12 Ultra wordt in februari verwacht. OPPO heeft met de Find X4 (of X5) en de OnePlus Pro 10 een dubbele troefkaart in de hand, al hebben zij de gewoonte hun smartphones eerst exclusief in China te lanceren. Tegen eind maart kunnen de marktverhoudingen dus al helemaal anders liggen wanneer het eerste kwartaal van 2022 eindigt.
Het succes van de iPhone 13 weerspiegelt zich ook voor de beurs voor Apple. Op 3 januari vestigde de koers van Apple een nieuw beursrecord toen de marktwaarde van het bedrijf even de kaap van 3 biljoen dollar overschreed. Inmiddels is die koers wel weer lichtjes gedaald.
Apple mag zich weer even de grootste smartphonefabrikant noemen. In de marktcijfers voor het vierde kwartaal van 2021 die Canalys gepubliceerd heeft staat Apple met een marktaandeel van 23% aan de leiding. Samsung volgt met twintig procent op de hielen. De top vijf wordt vervolledigd door het Chinese trio Xiaomi, OPPO en Vivo. Het hoeft zeker niet te verwonderen dat Apple het jaar afsluit als marktleider. Dat heeft veel te maken met de lancering van de iPhone 13-reeks in september.
Het feit dat Apple wacht tot de concurrentie hun vlaggenschepen heeft gelanceerd legt hen in het laatste kwartaal van het jaar meestal geen windeieren. We zagen dit vorig jaar ook gebeuren met de iPhone 12, al was dit toen de eerste keer in vier jaar dat Apple nog eens de koppositie greep. Beperkte voorraden en supply chainproblemen hebben de iPhone 13 niet kunnen afstoppen.
De concurrentie is aan zet
In 2021 kon Apple de koppositie echter niet lang vasthouden en wellicht zal dat nu ook niet anders zijn. De grote concurrenten van Apple staan immers klaar om hun grote vlaggenschip voor dit jaar te lanceren. Samsung zal de Galaxy S22-reeks wellicht op 8 februari aankondigen en ook de Xiaomi 12 Ultra wordt in februari verwacht. OPPO heeft met de Find X4 (of X5) en de OnePlus Pro 10 een dubbele troefkaart in de hand, al hebben zij de gewoonte hun smartphones eerst exclusief in China te lanceren. Tegen eind maart kunnen de marktverhoudingen dus al helemaal anders liggen wanneer het eerste kwartaal van 2022 eindigt.
Het succes van de iPhone 13 weerspiegelt zich ook voor de beurs voor Apple. Op 3 januari vestigde de koers van Apple een nieuw beursrecord toen de marktwaarde van het bedrijf even de kaap van 3 biljoen dollar overschreed. Inmiddels is die koers wel weer lichtjes gedaald.