Wissel je van telecomprovider? Dan mag je je mailadres houden
Tot nu was de nieuwe provider slechts verplicht het oude mailadres van de klant 18 maanden actief te houden als de domeinnaam gelinkt was aan de oude provider. Om met een voorbeeld te stellen: als je van Telenet overstapte naar Proximus en je mailadres eindigde op ‘@telenet.be’, dan moest je dit binnen 18 maanden veranderen naar ‘@proximus.be’, anders kwam het e-mailadres te vervallen.
De regel lag al lange tijd onder vuur omdat het voor consumenten die een maibox of alias van hun provider gebruiken kan verhinderen over te stappen van provider. Nu heeft de Kamercommissie van economie, consumentenbescherming en digitale agenda een wetsontwerp goedgekeurd waarmee de regel komt te vervangen. Daardoor kan je als klant je oude mailadres bij een overstap onbeperkt mogen behouden. Je zal daarvoor wel een kleine vergoeding moeten betalen.
Goede zaak voor consumenten
Michael Freilich, Kamerlid voor de partij N-VA, reageert zeer opgetogen aan De Standaard. Freilich ijverde al lang voor behouden van mailadressen, maar de zaak werd lange tijd niet als een prioriteit beschouwd. De wetswijziging zal wel pas effectief van kracht kunnen gaan als het parlement ze goedgekeurd en ze opgenomen staat in het Belgisch Staatsblad. Dat is volgens Freilich wel niet meer dan een formaliteit. “In de praktijk bestaat er voor consumenten die nu van telecomprovider willen wisselen al een definitieve oplossing, want de nog af te leggen weg zal zeker geen 18 maanden meer duren. Ik betreur wel dat iets dat ontegensprekelijk goed is voor de consument vorig jaar nog is weggestemd”, voegt hij daar nog aan toe.
Gebruik jij een mailbox van je provider en wat vind je deze wetswijziging? We horen je mening graag in de reacties.
Tot nu was de nieuwe provider slechts verplicht het oude mailadres van de klant 18 maanden actief te houden als de domeinnaam gelinkt was aan de oude provider. Om met een voorbeeld te stellen: als je van Telenet overstapte naar Proximus en je mailadres eindigde op ‘@telenet.be’, dan moest je dit binnen 18 maanden veranderen naar ‘@proximus.be’, anders kwam het e-mailadres te vervallen.
De regel lag al lange tijd onder vuur omdat het voor consumenten die een maibox of alias van hun provider gebruiken kan verhinderen over te stappen van provider. Nu heeft de Kamercommissie van economie, consumentenbescherming en digitale agenda een wetsontwerp goedgekeurd waarmee de regel komt te vervangen. Daardoor kan je als klant je oude mailadres bij een overstap onbeperkt mogen behouden. Je zal daarvoor wel een kleine vergoeding moeten betalen.
Goede zaak voor consumenten
Michael Freilich, Kamerlid voor de partij N-VA, reageert zeer opgetogen aan De Standaard. Freilich ijverde al lang voor behouden van mailadressen, maar de zaak werd lange tijd niet als een prioriteit beschouwd. De wetswijziging zal wel pas effectief van kracht kunnen gaan als het parlement ze goedgekeurd en ze opgenomen staat in het Belgisch Staatsblad. Dat is volgens Freilich wel niet meer dan een formaliteit. “In de praktijk bestaat er voor consumenten die nu van telecomprovider willen wisselen al een definitieve oplossing, want de nog af te leggen weg zal zeker geen 18 maanden meer duren. Ik betreur wel dat iets dat ontegensprekelijk goed is voor de consument vorig jaar nog is weggestemd”, voegt hij daar nog aan toe.
Gebruik jij een mailbox van je provider en wat vind je deze wetswijziging? We horen je mening graag in de reacties.