Facebook trekt stekker uit gezichtsherkenningsalgoritmen
De opvallende zet werd aangekondigd door Jerome Pesenti, die het AI-team van moederbedrijf Meta leidt. Volgens Facebook maakte ongeveer één miljard mensen, een derde van het totaal aantal accounts, via een opt-in (al dan niet bewust) gebruik van de gezichtsherkenningsalgoritmen. De algoritmen konden onder meer gezichten automatisch detecteren in foto’s en deze koppelen aan de juiste persoon. Zo kon je op een eenvoudige manier jezelf en je vrienden taggen in foto’s en het systeem werd ook gebruikt om oude foto’s van tijd tot tijd nog eens boven te halen op je tijdlijn.
Maar omdat gezichtsherkenning een negatieve bijklank heeft, besluit Facebook nu om de algoritmen offline te halen. De database van de gezichtsherkenningsalgoritmen met de gezichttemplates van één miljard mensen zal ook volledig worden vernietigd. Pesenti spreekt over een moeilijke, maar wel noodzakelijke beslissing. In zijn blog verwijst hij ook naar positieve use cases van gezichtsherkenningsalgoritmen. Met Automatic Alt Tekst zette de algoritmen visuele elementen in een foto om naar beschrijvingen voor mensen met gezichtsbeperkingen, zodat zij ook wisten wie op de foto stond. Die beschrijvingen zullen voortaan dus ook geen namen meer bevatten.
Gebrek aan regulering
Toch ziet Meta nog steeds een groot potentieel in gezichtsherkenningsalgoritmen, onder meer in de context van fraudebestrijding. Meta wil in de toekomst dan ook zeker gezichtsherkenningstechnologie blijven implementeren. Maar die projecten worden wel even op de lange baan geschoven totdat er een duidelijk wettelijk kader rond gezichtsherkenning komt, aldus Pesenti.
Dat de beslissing nu genomen wordt, is wellicht ook niet helemaal toe te schrijven aan het toeval. Facebook kondigde vorige week een grote herstructurering aan, waarbij alle verschillende platformen samenkomen onder een nieuw moederbedrijf Meta. Facebook wil een nieuwe weg inslaan waarbij de focus komt te liggen op de metaverse. De oude privacyperikelen mogen die nieuwe toekomst echter niet bij voorbaat kansloos maken.
- Lees ook: Zal een nieuwe naam Facebook redden?
Maar ook andere grote technologiebedrijven denken na over het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie. Amazon besloot in de zomer van 2020 ook al om het gebruik van de Rekognition-software af te bouwen wegens kritiek op racistische bias door dergelijke systemen.
De opvallende zet werd aangekondigd door Jerome Pesenti, die het AI-team van moederbedrijf Meta leidt. Volgens Facebook maakte ongeveer één miljard mensen, een derde van het totaal aantal accounts, via een opt-in (al dan niet bewust) gebruik van de gezichtsherkenningsalgoritmen. De algoritmen konden onder meer gezichten automatisch detecteren in foto’s en deze koppelen aan de juiste persoon. Zo kon je op een eenvoudige manier jezelf en je vrienden taggen in foto’s en het systeem werd ook gebruikt om oude foto’s van tijd tot tijd nog eens boven te halen op je tijdlijn.
Maar omdat gezichtsherkenning een negatieve bijklank heeft, besluit Facebook nu om de algoritmen offline te halen. De database van de gezichtsherkenningsalgoritmen met de gezichttemplates van één miljard mensen zal ook volledig worden vernietigd. Pesenti spreekt over een moeilijke, maar wel noodzakelijke beslissing. In zijn blog verwijst hij ook naar positieve use cases van gezichtsherkenningsalgoritmen. Met Automatic Alt Tekst zette de algoritmen visuele elementen in een foto om naar beschrijvingen voor mensen met gezichtsbeperkingen, zodat zij ook wisten wie op de foto stond. Die beschrijvingen zullen voortaan dus ook geen namen meer bevatten.
Gebrek aan regulering
Toch ziet Meta nog steeds een groot potentieel in gezichtsherkenningsalgoritmen, onder meer in de context van fraudebestrijding. Meta wil in de toekomst dan ook zeker gezichtsherkenningstechnologie blijven implementeren. Maar die projecten worden wel even op de lange baan geschoven totdat er een duidelijk wettelijk kader rond gezichtsherkenning komt, aldus Pesenti.
Dat de beslissing nu genomen wordt, is wellicht ook niet helemaal toe te schrijven aan het toeval. Facebook kondigde vorige week een grote herstructurering aan, waarbij alle verschillende platformen samenkomen onder een nieuw moederbedrijf Meta. Facebook wil een nieuwe weg inslaan waarbij de focus komt te liggen op de metaverse. De oude privacyperikelen mogen die nieuwe toekomst echter niet bij voorbaat kansloos maken.
- Lees ook: Zal een nieuwe naam Facebook redden?
Maar ook andere grote technologiebedrijven denken na over het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie. Amazon besloot in de zomer van 2020 ook al om het gebruik van de Rekognition-software af te bouwen wegens kritiek op racistische bias door dergelijke systemen.