Test

Dit is een popup

Belgen doen bijna nooit melding van valse sms-berichten

Wat doe jij als je valse sms-berichten krijgt? Uit onderzoek van G-Data blijkt dat meer dan zeven op de tien Belgen geen actie ondernemen.

Het Duitse cybersecuritybedrijf G Data deed een bevraging bij 1.500 Nederlanders en Belgen om te peilen naar wat zij doen na het krijgen van valse sms-berichten. Bijna iedereen krijgt tegenwoordig wel eens te maken met phishingpogingen via mail of sms. Het melden van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime levert de politie en onderzoekers nuttig inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Phishingberichten kan je melden via het mailadres verdacht@safeonweb.be (bij sms-berichten kan je een screenshot nemen van je smartphone). Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.

Toch blijkt slechts een zeer klein deel van de Belgische respondenten actie te ondernemen. 78% procent van de Belgen maakt geen melding van de valse sms-berichten en slechts de helft verwijdert de berichten van zijn of haar telefoon. Ongeveer twintig procent doet zelfs helemaal niets. Jongeren lijken over het algemeen passiever te reageren dan ouderen, al schatten jongeren hun expertise om valse sms-berichten te herkennen wel hoger in (80 procent tegenover 42 procent).

1 tot 4 valse sms-berichten per jaar

Aan de deelnemers is ook gevraagd hoeveel valse sms-berichten ze het afgelopen jaar hebben ontvangen. De meeste deelnemers (41%) hebben tussen de 1 en de 4 berichten ontvangen. 13 procent ontving tussen de 5 en 10 berichten en 10 procent gaf aan dat ze meer dan 10 keer benaderd werden door fraudeurs. Gelukkig waren er ook deelnemers (13%) die geen nep sms-bericht hebben ontvangen.

De meeste nepberichten die de Belgische deelnemers ontvingen waren uit naam van de post (95%), bank (55%), of belastingdienst (35%). In Nederland lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de bank (61%), de post (55%), de belastingdienst (29%), creditcardmaatschappij (16%) of incassobureau (14%). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17%) meer berichten over COVID-19 kregen. In Nederland ontving maar 4% van de deelnemers een dergelijke sms.

Het Duitse cybersecuritybedrijf G Data deed een bevraging bij 1.500 Nederlanders en Belgen om te peilen naar wat zij doen na het krijgen van valse sms-berichten. Bijna iedereen krijgt tegenwoordig wel eens te maken met phishingpogingen via mail of sms. Het melden van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime levert de politie en onderzoekers nuttig inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Phishingberichten kan je melden via het mailadres verdacht@safeonweb.be (bij sms-berichten kan je een screenshot nemen van je smartphone). Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.

Toch blijkt slechts een zeer klein deel van de Belgische respondenten actie te ondernemen. 78% procent van de Belgen maakt geen melding van de valse sms-berichten en slechts de helft verwijdert de berichten van zijn of haar telefoon. Ongeveer twintig procent doet zelfs helemaal niets. Jongeren lijken over het algemeen passiever te reageren dan ouderen, al schatten jongeren hun expertise om valse sms-berichten te herkennen wel hoger in (80 procent tegenover 42 procent).

1 tot 4 valse sms-berichten per jaar

Aan de deelnemers is ook gevraagd hoeveel valse sms-berichten ze het afgelopen jaar hebben ontvangen. De meeste deelnemers (41%) hebben tussen de 1 en de 4 berichten ontvangen. 13 procent ontving tussen de 5 en 10 berichten en 10 procent gaf aan dat ze meer dan 10 keer benaderd werden door fraudeurs. Gelukkig waren er ook deelnemers (13%) die geen nep sms-bericht hebben ontvangen.

De meeste nepberichten die de Belgische deelnemers ontvingen waren uit naam van de post (95%), bank (55%), of belastingdienst (35%). In Nederland lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de bank (61%), de post (55%), de belastingdienst (29%), creditcardmaatschappij (16%) of incassobureau (14%). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17%) meer berichten over COVID-19 kregen. In Nederland ontving maar 4% van de deelnemers een dergelijke sms.

beveiligingphishing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!