“Straks meer files door zelfrijdende auto’s”
De onderzoekers gingen in een recente studie na welk effect een grote toename van volledig zelfrijdende auto’s zou hebben op de openbare weg in ons land. Dat meldt de VRT. Autonome wagens zijn alvast een stuk veiliger omdat ze rijkelijk uitgerust zijn met camera’s en sensoren. Daardoor zullen ze volgens het Planbureau bijna niet meer betrokken raken bij ongevallen.
Een ander belangrijk gevolg is dat we de tijd die we in de wagen doorbrengen niet meer als verloren gaan beschouwen. Het wordt immers mogelijk om gewoon een Netflix-serie te kijken of op je laptop te tokkelen, terwijl de automatische piloot zijn ding doet. Dat maakt zelfrijdende wagens plots heel aantrekkelijk en het zal hun aantal de hoogte injagen. Het gevolg laat zich al raden: meer files.
+12,8 miljard personenkilometers
Tegenstrijd genoeg zullen zelfrijdende auto’s net efficiënter rijden en de plaats op de openbare weg beter benutten, met ook nog eens minder ongevallen tot gevolg. De files zouden dus simpelweg het resultaat zijn van het aantal wagens op de baan. Wat het totale autoverkeer betreft, voorspelt het Planbureau een toename van 12,8 miljard personenkilometers.
Voor de berekeningen gingen zij ervan uit dat op termijn alle auto’s zelfrijdend zouden zijn. Dat is wellicht pas na 2040 het geval. De gemiddelde snelheid zou in filevrije gebieden met 5 procent dalen. Voor Brussel kan dat zelfs oplopen tot 28 procent.
Zelfrijdende auto’s: meer files?
Het Planbureau voorspelt dat dit in filegevoelige zones, zoals Brussel en Antwerpen, het verkeer met 5 tot 10 procent kan doen versnellen. Dat kan problematisch worden voor de grote steden en de vele pendelaars. Het Planbureau heeft samen met PLANET (het nationale simulatiemodel voor de transportvraag) voorspellingen kunnen maken om de problematiek met concrete cijfers te kaderen.
De onderzoekers denken dat we onze zelfrijdende auto vooral meer zullen gaan gebruiken in onze vrije tijd of om te gaan shoppen. Het aantal kilometers voor dat soort uitstapjes zou met 13,7 procent kunnen stijgen. Voor woon-werkverkeer zou het aantal afgelegde kilometers met ‘maar’ 3,8 procent toenemen. Het spreekt voor zich dat op reis gaan met de wagen ook veel comfortabeler en aantrekkelijker wordt. Volgens de studie zal dat leiden tot 18 à 23 procent meer autokilometers.
Autodelen als oplossing
De logica dicteert dan dat autodelen wel eens de oplossing kan zijn. Zo haal je nu eenmaal auto’s van de weg. Dat kan ook de parkeerproblemen in grote steden voor een stuk oplossen. Althans, in theorie. Het Planbureau maakt de belangrijke bemerking dat het in de praktijk ook helemaal anders kan lopen. Zelfrijdende auto’s zullen er wellicht ook voor zorgen dat we vaker en “impulsiever” de baan op gaan. Wie de duurste parkeerplaatsen in het centrum van steden wil vermijden, kan zich in de verdere toekomst door zijn wagen laten afzetten, die dan zelfstandig op zoek gaat naar een goedkopere parkeerplek buiten de stad. In theorie kan je wagen je de ochtend nadien weer voor de deur komen oppikken.
De volledige publicatie van de studie lees je op de website van het Planbureau.
De onderzoekers gingen in een recente studie na welk effect een grote toename van volledig zelfrijdende auto’s zou hebben op de openbare weg in ons land. Dat meldt de VRT. Autonome wagens zijn alvast een stuk veiliger omdat ze rijkelijk uitgerust zijn met camera’s en sensoren. Daardoor zullen ze volgens het Planbureau bijna niet meer betrokken raken bij ongevallen.
Een ander belangrijk gevolg is dat we de tijd die we in de wagen doorbrengen niet meer als verloren gaan beschouwen. Het wordt immers mogelijk om gewoon een Netflix-serie te kijken of op je laptop te tokkelen, terwijl de automatische piloot zijn ding doet. Dat maakt zelfrijdende wagens plots heel aantrekkelijk en het zal hun aantal de hoogte injagen. Het gevolg laat zich al raden: meer files.
+12,8 miljard personenkilometers
Tegenstrijd genoeg zullen zelfrijdende auto’s net efficiënter rijden en de plaats op de openbare weg beter benutten, met ook nog eens minder ongevallen tot gevolg. De files zouden dus simpelweg het resultaat zijn van het aantal wagens op de baan. Wat het totale autoverkeer betreft, voorspelt het Planbureau een toename van 12,8 miljard personenkilometers.
Voor de berekeningen gingen zij ervan uit dat op termijn alle auto’s zelfrijdend zouden zijn. Dat is wellicht pas na 2040 het geval. De gemiddelde snelheid zou in filevrije gebieden met 5 procent dalen. Voor Brussel kan dat zelfs oplopen tot 28 procent.
Zelfrijdende auto’s: meer files?
Het Planbureau voorspelt dat dit in filegevoelige zones, zoals Brussel en Antwerpen, het verkeer met 5 tot 10 procent kan doen versnellen. Dat kan problematisch worden voor de grote steden en de vele pendelaars. Het Planbureau heeft samen met PLANET (het nationale simulatiemodel voor de transportvraag) voorspellingen kunnen maken om de problematiek met concrete cijfers te kaderen.
De onderzoekers denken dat we onze zelfrijdende auto vooral meer zullen gaan gebruiken in onze vrije tijd of om te gaan shoppen. Het aantal kilometers voor dat soort uitstapjes zou met 13,7 procent kunnen stijgen. Voor woon-werkverkeer zou het aantal afgelegde kilometers met ‘maar’ 3,8 procent toenemen. Het spreekt voor zich dat op reis gaan met de wagen ook veel comfortabeler en aantrekkelijker wordt. Volgens de studie zal dat leiden tot 18 à 23 procent meer autokilometers.
Autodelen als oplossing
De logica dicteert dan dat autodelen wel eens de oplossing kan zijn. Zo haal je nu eenmaal auto’s van de weg. Dat kan ook de parkeerproblemen in grote steden voor een stuk oplossen. Althans, in theorie. Het Planbureau maakt de belangrijke bemerking dat het in de praktijk ook helemaal anders kan lopen. Zelfrijdende auto’s zullen er wellicht ook voor zorgen dat we vaker en “impulsiever” de baan op gaan. Wie de duurste parkeerplaatsen in het centrum van steden wil vermijden, kan zich in de verdere toekomst door zijn wagen laten afzetten, die dan zelfstandig op zoek gaat naar een goedkopere parkeerplek buiten de stad. In theorie kan je wagen je de ochtend nadien weer voor de deur komen oppikken.
De volledige publicatie van de studie lees je op de website van het Planbureau.