SBS, DPG & VRT zetten doorspoelbare reclame stop (update)
Update (29/09/21): Telenet voert vandaag als eerste operator de niet-doorspoelbare reclame in.
Origineel artikel (10/08/21): Dat hebben de grootste Belgische zendergroepen deze week met elkaar afgesproken. Zendergroepen vragen daarom aan de operatoren de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame, om de lokale televisiemarkt te versterken. Telenet gaat als eerste operator in op die vraag en start eind september 2021 met de implementatie voor de zenders van DPG Media en SBS. Kijkers krijgen vanaf dan bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien.
De aanpassing gaat door via een update voor de nieuwste decoders en zal later ook uitgerold worden voor andere digitale TV-klanten.
Niet-doorspoelbare reclame
Gebruikers van Terugkijk TV zullen vanaf dan de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen, de programma-inhoud wel. Zodra Telenet-klanten zijn overgezet naar het nieuwe model krijgen ze automatisch gratis Terugkijk TV. VRT en andere Belgische zendergroepen zullen het niet-doorspoelbaar maken van commerciële boodschappen later ook invoeren.
Het nieuwe reclamemodel leunt aan bij wat kijkers op online videoplatformen ervaren. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie.
We kijken anders
Uitgesteld kijken hangt grotendeels samen met het doorspoelen van het merendeel van de reclameblokken. Nochtans zijn de inkomsten uit reclame broodnodig om die populaire lokale programma’s te kunnen financieren.
“Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”, zo luidt het bij Telenet.
Eén minuut verplichte reclame
DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders. Het aangepaste tv-reclamemodel bestaat uit twee componenten:
- Opnames van hun programma’s zullen starten met een reclameblok van één minuut dat niet kan doorgespoeld worden. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden.
- Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) kan de reclame in het programma niet doorgespoeld worden.
Update (29/09/21): Telenet voert vandaag als eerste operator de niet-doorspoelbare reclame in.
Origineel artikel (10/08/21): Dat hebben de grootste Belgische zendergroepen deze week met elkaar afgesproken. Zendergroepen vragen daarom aan de operatoren de invoering van een aangepast, uniform model voor tv-reclame, om de lokale televisiemarkt te versterken. Telenet gaat als eerste operator in op die vraag en start eind september 2021 met de implementatie voor de zenders van DPG Media en SBS. Kijkers krijgen vanaf dan bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien.
De aanpassing gaat door via een update voor de nieuwste decoders en zal later ook uitgerold worden voor andere digitale TV-klanten.
Niet-doorspoelbare reclame
Gebruikers van Terugkijk TV zullen vanaf dan de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen, de programma-inhoud wel. Zodra Telenet-klanten zijn overgezet naar het nieuwe model krijgen ze automatisch gratis Terugkijk TV. VRT en andere Belgische zendergroepen zullen het niet-doorspoelbaar maken van commerciële boodschappen later ook invoeren.
Het nieuwe reclamemodel leunt aan bij wat kijkers op online videoplatformen ervaren. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie.
We kijken anders
Uitgesteld kijken hangt grotendeels samen met het doorspoelen van het merendeel van de reclameblokken. Nochtans zijn de inkomsten uit reclame broodnodig om die populaire lokale programma’s te kunnen financieren.
“Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”, zo luidt het bij Telenet.
Eén minuut verplichte reclame
DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders. Het aangepaste tv-reclamemodel bestaat uit twee componenten:
- Opnames van hun programma’s zullen starten met een reclameblok van één minuut dat niet kan doorgespoeld worden. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden.
- Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) kan de reclame in het programma niet doorgespoeld worden.