Bugatti gaat samenwerken met elektrische hypercar-bouwer Rimac
Concreet gaat het om een joint venture met Porsche, dat net als Bugatti deel uitmaakt van de Volkswagengroep (VAG). Het is de bedoeling om Bugatti en Rimac hun expertise te laten delen en elektrische hypercars te laten bouwen. Tegelijkertijd blijven de twee merken apart bestaan en krijgen ze hun eigen productie- en distributielijn toegewezen binnen de groep. Ze worden wel ondergebracht onder een nieuw bedrijf: Bugatti Rimac.
Later dit jaar moet de joint venture operationeel zijn. Hypercarproducent Bugatti zou onvermijdelijk de omschakeling naar elektrisch rijden moeten maken. Rimac kan hun de nodige knowhow bijbrengen. Omgekeerd kan Rimac ook een pak mechanische kennis opdoen bij de constructeur van de legendarische Veyron, destijds de snelste productiewagen ooit. Die werd alleen voorbijgestoken door de Chiron, ook een model van Bugatti.
Bugatti wordt elektrisch
Rimac zal voor 55 procent eigenaar worden van Bugatti Rimac, Porsche krijgt de rest in handen. In maart kocht die laatste 24 procent van Rimacs aandelen, na een eerste investering van 10 procent in 2018. Tot slot heeft Rimac Group nog een nieuwe dochteronderneming opgericht: Rimac Technology. Die tak moet zich gaan buigen over de ontwikkeling, productie en bevoorrading van batterijsystemen, aandrijflijnen en andere EV-componenten.
Het hoofdkwartier komt in Zagreb (Kroatië) te liggen. Dat is immers de thuishaven van Rimac. Tegen 2023 moet er een nieuwe Rimac Campus gebouwd worden, met een kostenplaatje van 200 miljoen euro. Die wordt de R&D-hub voor elektrische hypercars van beide merken.
“We combineren de Bugatti’s sterke expertise in de hypercar-industrie met Rimacs innovatieve talent binnen het veelbelovende domein van elektromobiliteit”, zei Porsche-CEO Oliver Blume in een mededeling. “Bugatti levert een traditierijk merk, iconische producten, trouwe klanten en een wereldwijd dealernetwerk. Naast de EV-technologie, zorgt Rimac voor nieuwe manieren van ontwikkeling en innovatieve benaderingen”, klinkt het.
Concreet gaat het om een joint venture met Porsche, dat net als Bugatti deel uitmaakt van de Volkswagengroep (VAG). Het is de bedoeling om Bugatti en Rimac hun expertise te laten delen en elektrische hypercars te laten bouwen. Tegelijkertijd blijven de twee merken apart bestaan en krijgen ze hun eigen productie- en distributielijn toegewezen binnen de groep. Ze worden wel ondergebracht onder een nieuw bedrijf: Bugatti Rimac.
Later dit jaar moet de joint venture operationeel zijn. Hypercarproducent Bugatti zou onvermijdelijk de omschakeling naar elektrisch rijden moeten maken. Rimac kan hun de nodige knowhow bijbrengen. Omgekeerd kan Rimac ook een pak mechanische kennis opdoen bij de constructeur van de legendarische Veyron, destijds de snelste productiewagen ooit. Die werd alleen voorbijgestoken door de Chiron, ook een model van Bugatti.
Bugatti wordt elektrisch
Rimac zal voor 55 procent eigenaar worden van Bugatti Rimac, Porsche krijgt de rest in handen. In maart kocht die laatste 24 procent van Rimacs aandelen, na een eerste investering van 10 procent in 2018. Tot slot heeft Rimac Group nog een nieuwe dochteronderneming opgericht: Rimac Technology. Die tak moet zich gaan buigen over de ontwikkeling, productie en bevoorrading van batterijsystemen, aandrijflijnen en andere EV-componenten.
Het hoofdkwartier komt in Zagreb (Kroatië) te liggen. Dat is immers de thuishaven van Rimac. Tegen 2023 moet er een nieuwe Rimac Campus gebouwd worden, met een kostenplaatje van 200 miljoen euro. Die wordt de R&D-hub voor elektrische hypercars van beide merken.
“We combineren de Bugatti’s sterke expertise in de hypercar-industrie met Rimacs innovatieve talent binnen het veelbelovende domein van elektromobiliteit”, zei Porsche-CEO Oliver Blume in een mededeling. “Bugatti levert een traditierijk merk, iconische producten, trouwe klanten en een wereldwijd dealernetwerk. Naast de EV-technologie, zorgt Rimac voor nieuwe manieren van ontwikkeling en innovatieve benaderingen”, klinkt het.