Test

Dit is een popup

Nieuws

Snapchat verwijdert filter die “roekeloos rijgedrag aanmoedigt”

filter Snapchat
Snapchat gaat een controversiële filter verwijderen. Die laat zien hoe snel gebruikers rijden en zou "roekeloos gedrag” aanmoedigen.

Dat is althans wat verantwoordelijken van verkeersveiligheidscampagnes zeggen. Snapchat zegt de filter te verwijderen omdat die gewoon zelden gebruikt wordt en komt de campagnevoerders tegemoet. “Niets is belangrijker dan de veiligheid van de Snapchat-community”, liet een woordvoerder weten aan Engadget. “De sticker in kwestie wordt vandaag amper gebruikt door Snapchatters, dus daarmee rekening houdend verwijderen we hem gewoon.” De app zou maar een paar duizend keer per dag gebruikt worden. Dat is bitter weinig als je weet dat gebruikers dagelijks 5 miljard snaps delen. 

Filter op gevoelig moment verwijderd

De timing van de beslissing doet wel een beetje de wenkbrauwen fronsen. De sticker in kwestie kwam de voorbije jaren al in opspraak en werd gelinkt aan verschillende (dodelijke) verkeersongevallen. Zo stierven in 2017 drie Amerikaanse tieners in Wisconsin, bij een ongeval door overdreven snelheid. Hun ouders hadden moederbedrijf Snap voor de rechter gedaagd. Voor de fatale crash had een van de jongens immers een snap verstuurd met de bewuste filter. 

Vorige maand kwam de zaak voor een hof van beroep. De rechter oordeelde dat Snapchat geen bescherming kon genieten, onder het Section 230 van de Amerikaanse Communications Decency Act. Die wet beschermt internetbedrijven doorgaans tegen aanklachten voor content die hun gebruikers plaatsen. Snap hield dan ook voet bij stuk en zei dat hun filter niet de oorzaak was van de crash. Deze week heeft het socialemediabedrijf een motie ingediend om de zaak te laten vallen. 

Voordat het de filter besloot te verwijderen, maakte Snap wel verschillende aanpassingen. Eerst werd de filter omgevormd tot een sticker, zodat hij minder prominent zou zijn. De melding “Don’t Snap and drive” moest gebruikers van onheil behoeden. De voorbije maanden heeft Snap de snelheid die de sticker kon weergeven nog eens beperkt tot 35 mph (56,3 km/h). 

Dat is althans wat verantwoordelijken van verkeersveiligheidscampagnes zeggen. Snapchat zegt de filter te verwijderen omdat die gewoon zelden gebruikt wordt en komt de campagnevoerders tegemoet. “Niets is belangrijker dan de veiligheid van de Snapchat-community”, liet een woordvoerder weten aan Engadget. “De sticker in kwestie wordt vandaag amper gebruikt door Snapchatters, dus daarmee rekening houdend verwijderen we hem gewoon.” De app zou maar een paar duizend keer per dag gebruikt worden. Dat is bitter weinig als je weet dat gebruikers dagelijks 5 miljard snaps delen. 

Filter op gevoelig moment verwijderd

De timing van de beslissing doet wel een beetje de wenkbrauwen fronsen. De sticker in kwestie kwam de voorbije jaren al in opspraak en werd gelinkt aan verschillende (dodelijke) verkeersongevallen. Zo stierven in 2017 drie Amerikaanse tieners in Wisconsin, bij een ongeval door overdreven snelheid. Hun ouders hadden moederbedrijf Snap voor de rechter gedaagd. Voor de fatale crash had een van de jongens immers een snap verstuurd met de bewuste filter. 

Vorige maand kwam de zaak voor een hof van beroep. De rechter oordeelde dat Snapchat geen bescherming kon genieten, onder het Section 230 van de Amerikaanse Communications Decency Act. Die wet beschermt internetbedrijven doorgaans tegen aanklachten voor content die hun gebruikers plaatsen. Snap hield dan ook voet bij stuk en zei dat hun filter niet de oorzaak was van de crash. Deze week heeft het socialemediabedrijf een motie ingediend om de zaak te laten vallen. 

Voordat het de filter besloot te verwijderen, maakte Snap wel verschillende aanpassingen. Eerst werd de filter omgevormd tot een sticker, zodat hij minder prominent zou zijn. De melding “Don’t Snap and drive” moest gebruikers van onheil behoeden. De voorbije maanden heeft Snap de snelheid die de sticker kon weergeven nog eens beperkt tot 35 mph (56,3 km/h). 

snapchatsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!