Test

Dit is een popup

Twitter koopt advertentieblocker Scroll

Scroll overgenomen door Twitter
Twitter heeft Scroll overgenomen. Dat is een betalende dienst die advertenties blokkeert op websites die aan het programma meewerken.

Scroll was een ontbrekend puzzelstukje in Twitters overnamestrategie. Zo lijfden Jack Dorsey en co onlangs nog de Nederlandse nieuwsbrievenservice Revue in. De diensten moeten elkaar gaan aanvullen en straks samenkomen in nog te ontwikkelen abonnementsformules van Twitter. “De ambitie van het socialemediaplatform is groter dan mensen denken”, zegt Scroll-CEO Tony Haile. Dat is dan ook de reden waarom hij zijn bedrijf verkocht. 

Scroll is een slimme toepassing die via toegevoegde cookies of een browserextensie aan websites kan zeggen om geen advertenties te tonen. Een deel van je abonnementsgeld voor de service gaat naar de deelnemende websites. Op die manier verdienen zij er ook een centje aan, wat bij traditionele adblockers niet het geval is. Hoewel er voor bestaande gebruikers nog niets verandert, aanvaardt Scroll door de overname geen nieuwe klanten meer. 

Scroll krijgt sleutelrol 

Het is nog niet helemaal duidelijk wat Twitter precies gaat aanvangen met Scroll. Het sociale medium zegt wel dat het Nuzzel zal schrappen. Die toepassing verzond nieuwsbrieven op basis van de verhalen die je Twitter-volgers deelden. Op 6 mei stopt die dienst.  

Wellicht zal de kern van de functionaliteiten in Twitter geïntegreerd worden, als onderdeel van een grotere abonnementsdienst. Hoe het businessmodel dan in elkaar zou zitten, is nog niet duidelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zullen andere partners (zoals Revue) een graantje meepikken van Twitters winst. 

Journalistiek relevant blijven 

Zo zal je als een betalend Twitter-lid toegang kunnen krijgen tot premiumfuncties. Denk daarbij aan een abonnementsdienst die toegang geeft tot nieuwsartikelen van je favoriete nieuwssites of de nieuwsbrieven van content creators. Een deel van je abonnementsgeld zou daarbij dus naar die content creators vloeien, zodat niet alleen Twitter met de opbrengst gaat lopen. 

Daaruit kunnen we afleiden dat Twitter zijn eigen toekomst veilig wil stellen. Het zal wellicht relevant willen blijven voor journalisten om in de toekomst zijn rol als nieuwsbron zeker niet te moeten lossen. Voor Scroll en Revue lijkt daarin een sleutelrol weggelegd.

Scroll was een ontbrekend puzzelstukje in Twitters overnamestrategie. Zo lijfden Jack Dorsey en co onlangs nog de Nederlandse nieuwsbrievenservice Revue in. De diensten moeten elkaar gaan aanvullen en straks samenkomen in nog te ontwikkelen abonnementsformules van Twitter. “De ambitie van het socialemediaplatform is groter dan mensen denken”, zegt Scroll-CEO Tony Haile. Dat is dan ook de reden waarom hij zijn bedrijf verkocht. 

Scroll is een slimme toepassing die via toegevoegde cookies of een browserextensie aan websites kan zeggen om geen advertenties te tonen. Een deel van je abonnementsgeld voor de service gaat naar de deelnemende websites. Op die manier verdienen zij er ook een centje aan, wat bij traditionele adblockers niet het geval is. Hoewel er voor bestaande gebruikers nog niets verandert, aanvaardt Scroll door de overname geen nieuwe klanten meer. 

Scroll krijgt sleutelrol 

Het is nog niet helemaal duidelijk wat Twitter precies gaat aanvangen met Scroll. Het sociale medium zegt wel dat het Nuzzel zal schrappen. Die toepassing verzond nieuwsbrieven op basis van de verhalen die je Twitter-volgers deelden. Op 6 mei stopt die dienst.  

Wellicht zal de kern van de functionaliteiten in Twitter geïntegreerd worden, als onderdeel van een grotere abonnementsdienst. Hoe het businessmodel dan in elkaar zou zitten, is nog niet duidelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zullen andere partners (zoals Revue) een graantje meepikken van Twitters winst. 

Journalistiek relevant blijven 

Zo zal je als een betalend Twitter-lid toegang kunnen krijgen tot premiumfuncties. Denk daarbij aan een abonnementsdienst die toegang geeft tot nieuwsartikelen van je favoriete nieuwssites of de nieuwsbrieven van content creators. Een deel van je abonnementsgeld zou daarbij dus naar die content creators vloeien, zodat niet alleen Twitter met de opbrengst gaat lopen. 

Daaruit kunnen we afleiden dat Twitter zijn eigen toekomst veilig wil stellen. Het zal wellicht relevant willen blijven voor journalisten om in de toekomst zijn rol als nieuwsbron zeker niet te moeten lossen. Voor Scroll en Revue lijkt daarin een sleutelrol weggelegd.

sociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!