Google maakt jacht op louche Play Store-apps
De nieuwe richtlijnen voor wie een app wil publiceren moeten ervoor zorgen dat de Play Store een meer uniforme ervaring biedt. Apps die zich in allerlei bochten wringen om meer aandacht te krijgen, worden bestraft. Het gaat daarbij om de titel en de grafische opmaak van het app-logo zoals dat in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast is er ook aandacht voor begeleidende screenshots en demonstratievideo’s. De strengere regels worden ergens in de tweede helft van het jaar van kracht.
Geen trucjes meer in Play Store
Met de nieuwe regels wil Google een einde maken aan de resem trucjes die ontwikkelaars gebruiken om hun app zoveel mogelijk aandacht te geven. Zo zal het straks niet meer mogelijk zijn om de naam van een app in schreeuwerige hoofdletters te presenteren of emoji te gebruiken om extra aandacht te trekken.
Daarnaast is het ook niet meer toegestaan om in de afbeelding van de app teksten te verwerken zoals ‘beste reisapp’ of ‘download nu’. Bepaalde kortingen adverteren door ‘sale’ te vermelden, mag ook niet meer. De titel van een app wordt gelimiteerd tot 30 karakters.
Google wil app-ontwikkelaars naar eigen zeggen op tijd inlichten over de aankomende veranderingen, zodat ze zich alvast kunnen voorbereiden op de strengere regels. Apps die niet (meer) aan de vereisten voldoen, zullen niet meer toegelaten worden in Google Play. “Later dit jaar” volgen nog meer details, aldus de techreus.
Lees ook: Google verlaagt Play Store commissie voor ‘kleine’ appontwikkelaars
De nieuwe richtlijnen voor wie een app wil publiceren moeten ervoor zorgen dat de Play Store een meer uniforme ervaring biedt. Apps die zich in allerlei bochten wringen om meer aandacht te krijgen, worden bestraft. Het gaat daarbij om de titel en de grafische opmaak van het app-logo zoals dat in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast is er ook aandacht voor begeleidende screenshots en demonstratievideo’s. De strengere regels worden ergens in de tweede helft van het jaar van kracht.
Geen trucjes meer in Play Store
Met de nieuwe regels wil Google een einde maken aan de resem trucjes die ontwikkelaars gebruiken om hun app zoveel mogelijk aandacht te geven. Zo zal het straks niet meer mogelijk zijn om de naam van een app in schreeuwerige hoofdletters te presenteren of emoji te gebruiken om extra aandacht te trekken.
Daarnaast is het ook niet meer toegestaan om in de afbeelding van de app teksten te verwerken zoals ‘beste reisapp’ of ‘download nu’. Bepaalde kortingen adverteren door ‘sale’ te vermelden, mag ook niet meer. De titel van een app wordt gelimiteerd tot 30 karakters.
Google wil app-ontwikkelaars naar eigen zeggen op tijd inlichten over de aankomende veranderingen, zodat ze zich alvast kunnen voorbereiden op de strengere regels. Apps die niet (meer) aan de vereisten voldoen, zullen niet meer toegelaten worden in Google Play. “Later dit jaar” volgen nog meer details, aldus de techreus.
Lees ook: Google verlaagt Play Store commissie voor ‘kleine’ appontwikkelaars