Test

Dit is een popup

Google maakt jacht op louche Play Store-apps

Google Play Store louche apps verbieden
Google houdt lenteschoonmaak in zijn Play Store. Apps die slinkse technieken toepassen voor extra downloads, worden straks verwijderd.

De nieuwe richtlijnen voor wie een app wil publiceren moeten ervoor zorgen dat de Play Store een meer uniforme ervaring biedt. Apps die zich in allerlei bochten wringen om meer aandacht te krijgen, worden bestraft. Het gaat daarbij om de titel en de grafische opmaak van het app-logo zoals dat in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast is er ook aandacht voor begeleidende screenshots en demonstratievideo’s. De strengere regels worden ergens in de tweede helft van het jaar van kracht. 

Geen trucjes meer in Play Store

Met de nieuwe regels wil Google een einde maken aan de resem trucjes die ontwikkelaars gebruiken om hun app zoveel mogelijk aandacht te geven. Zo zal het straks niet meer mogelijk zijn om de naam van een app in schreeuwerige hoofdletters te presenteren of emoji te gebruiken om extra aandacht te trekken.  

Dit mag dus straks niet meer. (Bron: Android Developers Google Blog)
Zoals het wel moet. (Bron: Android Developers Google Blog)

Daarnaast is het ook niet meer toegestaan om in de afbeelding van de app teksten te verwerken zoals ‘beste reisapp’ of ‘download nu’. Bepaalde kortingen adverteren door ‘sale’ te vermelden, mag ook niet meer. De titel van een app wordt gelimiteerd tot 30 karakters.

Google wil app-ontwikkelaars naar eigen zeggen op tijd inlichten over de aankomende veranderingen, zodat ze zich alvast kunnen voorbereiden op de strengere regels. Apps die niet (meer) aan de vereisten voldoen, zullen niet meer toegelaten worden in Google Play. “Later dit jaar” volgen nog meer details, aldus de techreus. 

Lees ook: Google verlaagt Play Store commissie voor ‘kleine’ appontwikkelaars

De nieuwe richtlijnen voor wie een app wil publiceren moeten ervoor zorgen dat de Play Store een meer uniforme ervaring biedt. Apps die zich in allerlei bochten wringen om meer aandacht te krijgen, worden bestraft. Het gaat daarbij om de titel en de grafische opmaak van het app-logo zoals dat in de zoekresultaten verschijnt. Daarnaast is er ook aandacht voor begeleidende screenshots en demonstratievideo’s. De strengere regels worden ergens in de tweede helft van het jaar van kracht. 

Geen trucjes meer in Play Store

Met de nieuwe regels wil Google een einde maken aan de resem trucjes die ontwikkelaars gebruiken om hun app zoveel mogelijk aandacht te geven. Zo zal het straks niet meer mogelijk zijn om de naam van een app in schreeuwerige hoofdletters te presenteren of emoji te gebruiken om extra aandacht te trekken.  

Dit mag dus straks niet meer. (Bron: Android Developers Google Blog)
Zoals het wel moet. (Bron: Android Developers Google Blog)

Daarnaast is het ook niet meer toegestaan om in de afbeelding van de app teksten te verwerken zoals ‘beste reisapp’ of ‘download nu’. Bepaalde kortingen adverteren door ‘sale’ te vermelden, mag ook niet meer. De titel van een app wordt gelimiteerd tot 30 karakters.

Google wil app-ontwikkelaars naar eigen zeggen op tijd inlichten over de aankomende veranderingen, zodat ze zich alvast kunnen voorbereiden op de strengere regels. Apps die niet (meer) aan de vereisten voldoen, zullen niet meer toegelaten worden in Google Play. “Later dit jaar” volgen nog meer details, aldus de techreus. 

Lees ook: Google verlaagt Play Store commissie voor ‘kleine’ appontwikkelaars

googlegoogle play store

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!