Test

Dit is een popup

Spotify countert Apple Podcasts met (bijna) identiek abonnementensysteem

Wat Apple kan, kan Spotify ook. De Zweedse streaminggigant gaat het abonnementensysteem van Apple Podcasts overnemen.

Update (28/04): Spotify is gestart met de uitrol van het nieuwe abonnementensysteem. Voorlopig alleen in de Verenigde Staten, maar in de komende maanden gaat Spotify het internationaal uitbreiden. De eerste twee jaar zullen creators de inkomsten uit de abonnementen volledig kunnen bijhouden, vanaf 2023 zal Spotify wel een toelage van 5% vragen.


Origineel artikel (23/04): Je hebt het mogelijk gemist door al het nieuws over de nieuwe iPad Pro, iMac of AirTags, maar tijdens Spring Loaded kondigde Apple ook een nieuw abonnementssysteem aan voor Apple PodCasts. Het podcastplatform werkte altijd al met abonnementen, maar Apple wil het nu mogelijk maken om een premiumabonnement te nemen op podcasts die je veel beluistert. Met dat abonnement kan je dan exclusieve content ontgrendelen. Apple zou de creators daarbij de mogelijkheid geven om zelf hun prijzen te zetten. Op voorwaarde dat ze Apple een vast bedrag per maand betalen en 30% commissie op verkochte abonnementen afstaan, natuurlijk. Vanaf het tweede jaar wordt die commissie wel gehalveerd.

Spotify voelt zich nu in snelheid gepakt. Het is geen geheim meer dat de Zweedse streamingdienst al langer overweegt om podcastabonnemenen in te voeren. Door de aankondiging van Apple zouden die wel eens zeer snel kunnen ingevoerd worden, schrijft Wall Street Journal. Volgende week onthult Spotify haar meesterlijke tegenzet, waarbij duidelijk naar Apple gekeken werd. In het systeem van Spotify kunnen podcastcreators eveneens zelf bepalen hoeveel ze luisteraars willen laten betalen om hun podcast te volgen.

Fortnite achterna?

Natuurlijk wil Spotify het beter doen dan Apple. Volgens de Amerikaanse krant zullen zij niet werken met vaste bedragen per maand of commissies vragen. Ze doen dat om de creators beter te ondersteunen (en als het ze weglokt van Apple Podcasts is dat mooi meegenomen). Spotify zou zelfs een systeem willen ontwikkelen dat iOS-gebruikers naar een eigen betaalplatform, zodat Apple er niets aan verdient. De laatste die zoiets wilde proberen was Epic Games. Dat leidde tot een verbanning uit de App Store en een reeks rechtszaken.

Spotify vs Apple Podcasts

Het toont aan hoe hevig het strijdtoneel van de podcastmarkt geworden is. Podcasts zijn hot en de populariteit is tijdens de pandemie natuurlijk alleen maar gestegen. De markt wordt wel gedomineerd door twee grote spelers: Apple Podcasts en Spotify. Kleinere platformen zoals Pocket Casts zijn niet per se minder goed, maar krijgen nog nauwelijks voet aan de grond.

Apple biedt al veel langer podcasts aan dan Spotify waardoor lange tijd Apple Podcasts het podcastplatform bij uitstek was. Maar de machtsverhoudingen zijn vandaag de dag helemaal omgekeerd. De vele investeringen van Spotify renderen en volgens analisten gaan de Zweden de strijd op termijn winnen. Apple meende het perfecte recept gevonden te hebben, maar Spotify countert hen dus al snel.

podcast

Update (28/04): Spotify is gestart met de uitrol van het nieuwe abonnementensysteem. Voorlopig alleen in de Verenigde Staten, maar in de komende maanden gaat Spotify het internationaal uitbreiden. De eerste twee jaar zullen creators de inkomsten uit de abonnementen volledig kunnen bijhouden, vanaf 2023 zal Spotify wel een toelage van 5% vragen.


Origineel artikel (23/04): Je hebt het mogelijk gemist door al het nieuws over de nieuwe iPad Pro, iMac of AirTags, maar tijdens Spring Loaded kondigde Apple ook een nieuw abonnementssysteem aan voor Apple PodCasts. Het podcastplatform werkte altijd al met abonnementen, maar Apple wil het nu mogelijk maken om een premiumabonnement te nemen op podcasts die je veel beluistert. Met dat abonnement kan je dan exclusieve content ontgrendelen. Apple zou de creators daarbij de mogelijkheid geven om zelf hun prijzen te zetten. Op voorwaarde dat ze Apple een vast bedrag per maand betalen en 30% commissie op verkochte abonnementen afstaan, natuurlijk. Vanaf het tweede jaar wordt die commissie wel gehalveerd.

Spotify voelt zich nu in snelheid gepakt. Het is geen geheim meer dat de Zweedse streamingdienst al langer overweegt om podcastabonnemenen in te voeren. Door de aankondiging van Apple zouden die wel eens zeer snel kunnen ingevoerd worden, schrijft Wall Street Journal. Volgende week onthult Spotify haar meesterlijke tegenzet, waarbij duidelijk naar Apple gekeken werd. In het systeem van Spotify kunnen podcastcreators eveneens zelf bepalen hoeveel ze luisteraars willen laten betalen om hun podcast te volgen.

Fortnite achterna?

Natuurlijk wil Spotify het beter doen dan Apple. Volgens de Amerikaanse krant zullen zij niet werken met vaste bedragen per maand of commissies vragen. Ze doen dat om de creators beter te ondersteunen (en als het ze weglokt van Apple Podcasts is dat mooi meegenomen). Spotify zou zelfs een systeem willen ontwikkelen dat iOS-gebruikers naar een eigen betaalplatform, zodat Apple er niets aan verdient. De laatste die zoiets wilde proberen was Epic Games. Dat leidde tot een verbanning uit de App Store en een reeks rechtszaken.

Spotify vs Apple Podcasts

Het toont aan hoe hevig het strijdtoneel van de podcastmarkt geworden is. Podcasts zijn hot en de populariteit is tijdens de pandemie natuurlijk alleen maar gestegen. De markt wordt wel gedomineerd door twee grote spelers: Apple Podcasts en Spotify. Kleinere platformen zoals Pocket Casts zijn niet per se minder goed, maar krijgen nog nauwelijks voet aan de grond.

Apple biedt al veel langer podcasts aan dan Spotify waardoor lange tijd Apple Podcasts het podcastplatform bij uitstek was. Maar de machtsverhoudingen zijn vandaag de dag helemaal omgekeerd. De vele investeringen van Spotify renderen en volgens analisten gaan de Zweden de strijd op termijn winnen. Apple meende het perfecte recept gevonden te hebben, maar Spotify countert hen dus al snel.

podcast
apple podcastsontspanningspotify

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!