Alleen elektrische bedrijfswagens vanaf 2026 nog fiscaal aftrekbaar
Dat heeft de Belgische federale regering deze week beslist. Volgens minister van Financiën Vincent van Peteghem is het doel om tegen 2026 zoveel mogelijk bedrijfswagens te gaan elektrificeren. Een incentive daarvoor is dat bedrijfswagens daarom vanaf dan alleen nog fiscaal interessant zijn als ze een stekker hebben. “De ambitie in het regeerakkoord is duidelijk: tegen 2026 zijn alle nieuwe bedrijfswagens broeikasvrij. Maar begin 2021 is amper 1% van het wagenpark elektrisch.”
Elektrische bedrijfswagens
Volgens van Peteghem zal de regel gelden voor alle auto’s die op diesel of benzine rijden. Hoe het dan met hybridemodellen gaat, werd niet vermeld. Vanaf nu tot 2026 voorziet de Belgische regering een soort overgangsperiode. Vanaf 2023 gaat al een gedeeltelijke regel in waarbij de fiscale aftrekbaarheid ieder jaar zal afgebouwd worden tot 2028. Voor bedrijfsvoertuigen met lichte vracht die wel een uitstoot hebben zal de fiscale aftrekbaarheid pas vanaf 2026 met de helft dalen. Dat doet de regering vermoedelijk omdat voertuigen met lichte vracht nog niet voldoende zijn voorzien van een volwaardig elektrisch alternatief. Er bestaan wel al busjes op batterij, maar vaak hebben die een te klein batterijpakket.
De regering gaat niet alleen elektrische bedrijfswagens aanpakken. Ook de werknemers die met een werkwagen rondrijden zullen moeten bijdragen. Wie bijvoorbeeld zijn woon-werkverkeer nu terug krijgt zal dat vanaf 2026 niet meer netto terug krijgen. De regering gaat alles vergoeden via de belastingen.
Laadpalen in België
Daar staat natuurlijk ook wel iets tegenover, zonder een deftige laadpaalinfrastructuur mag je zo hard roepen dat elektrische wagens de toekomst zijn, mensen zullen niet massaal overschakelen. Daarom geeft van Peteghem aan dat de federale overheid gaat investeren in de Belgische laadpaalnetwerken. Zo zullen bedrijven “een belastingvoordeel van 45% krijgen als ze investeren in laadpalen”. De regering gaat ook proberen om bedrijven aan te sporen om te investeren in hernieuwbare energie.
De minister is ook van mening dat het huidige mobiliteitsbudget beter kan. Volgens hem zijn er “veel meer mogelijkheden om werknemers op een milieuvriendelijke manier van- en naar hun werk te laten gaan”.
Wat is jouw mening over het nieuwe plan rond elektrische bedrijfswagens? Laat van je horen in de comments!
Dat heeft de Belgische federale regering deze week beslist. Volgens minister van Financiën Vincent van Peteghem is het doel om tegen 2026 zoveel mogelijk bedrijfswagens te gaan elektrificeren. Een incentive daarvoor is dat bedrijfswagens daarom vanaf dan alleen nog fiscaal interessant zijn als ze een stekker hebben. “De ambitie in het regeerakkoord is duidelijk: tegen 2026 zijn alle nieuwe bedrijfswagens broeikasvrij. Maar begin 2021 is amper 1% van het wagenpark elektrisch.”
Elektrische bedrijfswagens
Volgens van Peteghem zal de regel gelden voor alle auto’s die op diesel of benzine rijden. Hoe het dan met hybridemodellen gaat, werd niet vermeld. Vanaf nu tot 2026 voorziet de Belgische regering een soort overgangsperiode. Vanaf 2023 gaat al een gedeeltelijke regel in waarbij de fiscale aftrekbaarheid ieder jaar zal afgebouwd worden tot 2028. Voor bedrijfsvoertuigen met lichte vracht die wel een uitstoot hebben zal de fiscale aftrekbaarheid pas vanaf 2026 met de helft dalen. Dat doet de regering vermoedelijk omdat voertuigen met lichte vracht nog niet voldoende zijn voorzien van een volwaardig elektrisch alternatief. Er bestaan wel al busjes op batterij, maar vaak hebben die een te klein batterijpakket.
De regering gaat niet alleen elektrische bedrijfswagens aanpakken. Ook de werknemers die met een werkwagen rondrijden zullen moeten bijdragen. Wie bijvoorbeeld zijn woon-werkverkeer nu terug krijgt zal dat vanaf 2026 niet meer netto terug krijgen. De regering gaat alles vergoeden via de belastingen.
Laadpalen in België
Daar staat natuurlijk ook wel iets tegenover, zonder een deftige laadpaalinfrastructuur mag je zo hard roepen dat elektrische wagens de toekomst zijn, mensen zullen niet massaal overschakelen. Daarom geeft van Peteghem aan dat de federale overheid gaat investeren in de Belgische laadpaalnetwerken. Zo zullen bedrijven “een belastingvoordeel van 45% krijgen als ze investeren in laadpalen”. De regering gaat ook proberen om bedrijven aan te sporen om te investeren in hernieuwbare energie.
De minister is ook van mening dat het huidige mobiliteitsbudget beter kan. Volgens hem zijn er “veel meer mogelijkheden om werknemers op een milieuvriendelijke manier van- en naar hun werk te laten gaan”.
Wat is jouw mening over het nieuwe plan rond elektrische bedrijfswagens? Laat van je horen in de comments!