Test

Dit is een popup

Twee passagiers sterven in Tesla zonder bestuurder

Autopilot Crash Tesla Model S
Twee mannen zijn overleden bij een crash met een Tesla Model S. Er zat niemand achter het stuur: beiden waren passagier.

Volgens The Wall Street Journal en Reuters maakte de Model S uit 2019 een harde klap tegen een boom. De persoon op de passagiersstoel vooraan en de passagier op de achterbank overleefden dat niet. Het ongeval gebeurde ten noorden van Houston, in de Verenigde Staten. De slachtoffers waren 59 en 69 jaar oud. Hoewel ze vermoedelijk op Autopilot reden, werd dat nog niet bevestigd. 

Indien er effectief niemand achter het stuur zat, dan kan het incident erop wijzen dat de twee slachtoffers de Autopilot-functie of Tesla’s geplande update voor een volledig zelfrijdend systeem fout geïnterpreteerd hebben. Het is een gekende bezorgdheid dat Tesla-rijders en –passagiers de zelfrijdende technologie overschatten. Ze gaan er soms te snel vanuit dat het veilig is om hun handen van het stuur te halen of nog erger: de bestuurdersstoel te verlaten.  

Geen volledige autonomie 

Dat terwijl Tesla’s Full Self-Driving (nog) geen volledige autonomie biedt. Er wordt dan ook benadrukt dat de bestuurder op elk moment klaar moet zijn om het stuur zelf weer over te nemen. Bovendien vraagt de wagen ook om het stuur terug vast te nemen als het systeem detecteert dat je je handen te lang van het stuur houdt. 

Ook voor de veiligheidsdiensten is het nog steeds aanpassen aan de nieuwe technologie. Het gaat daarbij vooral om de grote lithiumbatterijen, die bij een crash de wagen lang kunnen doen branden. Volgens The Wallstreet Journal kostte het de brandweer maar liefst vier uur om het vuur te doven. Daarbij moesten ze zelfs de hulp inroepen van Tesla. 

Dat wil niet zeggen dat elektrische wagens per definitie gevaarlijker zijn. Wel vraagt dit soort ongevallen extra aandacht, voorbereiding en training, zowel bij chauffeurs als bij de hulpdiensten.  

Volgens The Wall Street Journal en Reuters maakte de Model S uit 2019 een harde klap tegen een boom. De persoon op de passagiersstoel vooraan en de passagier op de achterbank overleefden dat niet. Het ongeval gebeurde ten noorden van Houston, in de Verenigde Staten. De slachtoffers waren 59 en 69 jaar oud. Hoewel ze vermoedelijk op Autopilot reden, werd dat nog niet bevestigd. 

Indien er effectief niemand achter het stuur zat, dan kan het incident erop wijzen dat de twee slachtoffers de Autopilot-functie of Tesla’s geplande update voor een volledig zelfrijdend systeem fout geïnterpreteerd hebben. Het is een gekende bezorgdheid dat Tesla-rijders en –passagiers de zelfrijdende technologie overschatten. Ze gaan er soms te snel vanuit dat het veilig is om hun handen van het stuur te halen of nog erger: de bestuurdersstoel te verlaten.  

Geen volledige autonomie 

Dat terwijl Tesla’s Full Self-Driving (nog) geen volledige autonomie biedt. Er wordt dan ook benadrukt dat de bestuurder op elk moment klaar moet zijn om het stuur zelf weer over te nemen. Bovendien vraagt de wagen ook om het stuur terug vast te nemen als het systeem detecteert dat je je handen te lang van het stuur houdt. 

Ook voor de veiligheidsdiensten is het nog steeds aanpassen aan de nieuwe technologie. Het gaat daarbij vooral om de grote lithiumbatterijen, die bij een crash de wagen lang kunnen doen branden. Volgens The Wallstreet Journal kostte het de brandweer maar liefst vier uur om het vuur te doven. Daarbij moesten ze zelfs de hulp inroepen van Tesla. 

Dat wil niet zeggen dat elektrische wagens per definitie gevaarlijker zijn. Wel vraagt dit soort ongevallen extra aandacht, voorbereiding en training, zowel bij chauffeurs als bij de hulpdiensten.  

autoConnected Cartesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!