5 nieuwigheden die Diablo II: Resurrected nu al leuker maken dan het origineel
Dit weekend vond de eerste Technical Alpha plaats van Diablo II: Resurrected, de remaster van de Blizzard-klassieker uit 2000 die werd aangekondigd tijdens BlizzConline in februari. Twee decennia na de oorspronkelijke release keren we terug naar Sanctuary en gaan we opnieuw op zoek naar de Dark Wanderer. Deze keer doen we dat in 4K en met heel wat quality-of-life verbeteringen, maar je kan uiteraard ook kiezen voor een meer klassieke ervaring.
In ons geval was Diablo II de allereerste Blizzard game die we ooit speelden. Het was ook een van de eerste games die we samen met vrienden online konden beleven. Multiplayer had deze eerste Technical Alpha echter niet. De gameplay beperkte zich tot single player Act I en Act II en de enige beschikbare classes waren Amazon, Barbarian en Sorceress. Meer had de game echter niet nodig om ons meteen terug geïnteresseerd te krijgen en we hadden mogelijk meer plezier dan ooit tevoren dankzij de volgende nieuwigheden.
Update Closed Beta: Het voorbije weekend konden we aan de slag met de Resurrected Beta, die voor de eerste keer online multiplayer beschikbaar maakte en ook console gamers de kans gaf om de game te testen. Onderstaande pluspunten werden zeker behouden, maar er is zeker nog wat optimalisatiewerk nodig van Blizzard uit. Online multiplayer verliep voor het grootste deel vlot, al waren er wel momenten waarop rubber banding voor haperingen zorgde.
Verder merkten we dat het als speler met een controller (PC of console) wat lastig is om competitief te zijn in het verzamelen van loot. Deze kan namelijk door iedereen opgepikt worden tijdens multiplayer en je controller is altijd trager dan een muis en toetsenbord in de selectie ervan. Blizzard heeft hier echter mogelijkheden om de controller anders te configureren voor een betere selectie.
1. Auto-loot
We doken na het starten van de game meteen de instellingen in en de eerste verbetering die we opmerkten was deze auto-loot functionaliteit. Monsters in de wereld droppen aardig wat goud en het oprapen daarvan kostte aardig wat moeite. Om de focus meer op de gameplay te kunnen leggen werd er daarom gekozen om auto-loot toe te voegen. Enkel voor goud weliswaar. Zet je deze instelling aan dan kan je gewoon over een hoopje goud lopen om het op te rapen. Dit speelt zoveel aangenamer zonder afbreuk te doen aan het inventory systeem van de game, dat (helaas?) ongewijzigd is gebleven.
2. Prachtige nieuwe graphics
Zoals we al aanhaalden ondersteunt Diablo II: Resurrected resoluties tot 4K. Blizzard heeft daarom besloten om de game meteen ook visueel te upgraden. Aan de engine is niets veranderd, maar alles ziet er wel een pak beter uit dan het origineel. Toegegeven, het heeft zijn charme om elke pixel te kunnen zien en draagt bij aan de nostalgie die de game oproept, maar Resurrected moet ook toegankelijk zijn voor een nieuwe generatie gamers die het origineel nooit gespeeld hebben. Via een sneltoets kan je bovendien meteen wisselen tussen de twee. Wij vonden de nieuwe graphics alvast zeer geslaagd, want ze zorgen ervoor dat de game bijvoorbeeld extra donker aanvoelt, wat de sfeer zeker helpt.
3. Spelen in widescreen
Bij de nieuwe resoluties hoort ook ondersteuning voor ultra-wide monitoren en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Plots zie je veel meer van de spelwereld en dat komt zeker van pas bij het inschatten van de monsters waartegen je het opneemt en het navigeren van de map in het algemeen.
4. Controllers worden ondersteund
Veruit de beste nieuwigheid in deze remaster is de ondersteuning van controllers. Diablo II: Resurrected komt ook uit op consoles en dan moet het allemaal wat vlotter spelen dan met muis en toetsenbord. We hadden echter niet verwacht om zo’n verschil te zien in de gameplay-ervaring. Skills zijn bijvoorbeeld veel makkelijker te mappen aan je action bar. Ook de navigatie door de menu’s is veel makkelijker omdat deze gecombineerd worden in hetzelfde scherm. Verder kan je je inventory automatisch laten sorteren en de auto-targeting voor bepaalde abilities is enorm aangenaam, want je hoeft niet langer in exact de juiste richting te richten. Items oprapen is met de controller dan weer een tikkeltje lastiger, maar best goed geïmplementeerd.
Diehards zullen ongetwijfeld argumenteren dat spelen met een controller de game te eenvoudig maakt, maar ook in dit geval kan je gewoon op de oude manier blijven spelen als je dat wil. Persoonlijk kijken we alvast uit naar het spelen van D2R op de Nintendo Switch terwijl we op de trein zitten of op vakantie zijn.
5. Diablo II: Resurrected komt met Colorblind Mode
Hoewel we er persoonlijk geen last van hebben zal de toevoeging van een Colorblind Mode aan D2R voor veel gamers ongetwijfeld het verschil maken. Het is een quality-of-life instellingen die je vandaag de dag verwacht in AAA-titels, maar anno 2000 was de inclusie ervan een pak minder vanzelfsprekend. Leuk dus dat Blizzard daar aan gedacht heeft.
Wij hebben ons alvast geamuseerd tijdens de Technical Alpha van Resurrected en hoewel de cinematics nog uit placeholders bestonden en we hier en daar wat grafische glitches of kleine bugs tegenkwamen, werd de sfeer van het origineel zeker behouden. Uitkijken naar de release dus!
Dit weekend vond de eerste Technical Alpha plaats van Diablo II: Resurrected, de remaster van de Blizzard-klassieker uit 2000 die werd aangekondigd tijdens BlizzConline in februari. Twee decennia na de oorspronkelijke release keren we terug naar Sanctuary en gaan we opnieuw op zoek naar de Dark Wanderer. Deze keer doen we dat in 4K en met heel wat quality-of-life verbeteringen, maar je kan uiteraard ook kiezen voor een meer klassieke ervaring.
In ons geval was Diablo II de allereerste Blizzard game die we ooit speelden. Het was ook een van de eerste games die we samen met vrienden online konden beleven. Multiplayer had deze eerste Technical Alpha echter niet. De gameplay beperkte zich tot single player Act I en Act II en de enige beschikbare classes waren Amazon, Barbarian en Sorceress. Meer had de game echter niet nodig om ons meteen terug geïnteresseerd te krijgen en we hadden mogelijk meer plezier dan ooit tevoren dankzij de volgende nieuwigheden.
Update Closed Beta: Het voorbije weekend konden we aan de slag met de Resurrected Beta, die voor de eerste keer online multiplayer beschikbaar maakte en ook console gamers de kans gaf om de game te testen. Onderstaande pluspunten werden zeker behouden, maar er is zeker nog wat optimalisatiewerk nodig van Blizzard uit. Online multiplayer verliep voor het grootste deel vlot, al waren er wel momenten waarop rubber banding voor haperingen zorgde.
Verder merkten we dat het als speler met een controller (PC of console) wat lastig is om competitief te zijn in het verzamelen van loot. Deze kan namelijk door iedereen opgepikt worden tijdens multiplayer en je controller is altijd trager dan een muis en toetsenbord in de selectie ervan. Blizzard heeft hier echter mogelijkheden om de controller anders te configureren voor een betere selectie.
1. Auto-loot
We doken na het starten van de game meteen de instellingen in en de eerste verbetering die we opmerkten was deze auto-loot functionaliteit. Monsters in de wereld droppen aardig wat goud en het oprapen daarvan kostte aardig wat moeite. Om de focus meer op de gameplay te kunnen leggen werd er daarom gekozen om auto-loot toe te voegen. Enkel voor goud weliswaar. Zet je deze instelling aan dan kan je gewoon over een hoopje goud lopen om het op te rapen. Dit speelt zoveel aangenamer zonder afbreuk te doen aan het inventory systeem van de game, dat (helaas?) ongewijzigd is gebleven.
2. Prachtige nieuwe graphics
Zoals we al aanhaalden ondersteunt Diablo II: Resurrected resoluties tot 4K. Blizzard heeft daarom besloten om de game meteen ook visueel te upgraden. Aan de engine is niets veranderd, maar alles ziet er wel een pak beter uit dan het origineel. Toegegeven, het heeft zijn charme om elke pixel te kunnen zien en draagt bij aan de nostalgie die de game oproept, maar Resurrected moet ook toegankelijk zijn voor een nieuwe generatie gamers die het origineel nooit gespeeld hebben. Via een sneltoets kan je bovendien meteen wisselen tussen de twee. Wij vonden de nieuwe graphics alvast zeer geslaagd, want ze zorgen ervoor dat de game bijvoorbeeld extra donker aanvoelt, wat de sfeer zeker helpt.
3. Spelen in widescreen
Bij de nieuwe resoluties hoort ook ondersteuning voor ultra-wide monitoren en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Plots zie je veel meer van de spelwereld en dat komt zeker van pas bij het inschatten van de monsters waartegen je het opneemt en het navigeren van de map in het algemeen.
4. Controllers worden ondersteund
Veruit de beste nieuwigheid in deze remaster is de ondersteuning van controllers. Diablo II: Resurrected komt ook uit op consoles en dan moet het allemaal wat vlotter spelen dan met muis en toetsenbord. We hadden echter niet verwacht om zo’n verschil te zien in de gameplay-ervaring. Skills zijn bijvoorbeeld veel makkelijker te mappen aan je action bar. Ook de navigatie door de menu’s is veel makkelijker omdat deze gecombineerd worden in hetzelfde scherm. Verder kan je je inventory automatisch laten sorteren en de auto-targeting voor bepaalde abilities is enorm aangenaam, want je hoeft niet langer in exact de juiste richting te richten. Items oprapen is met de controller dan weer een tikkeltje lastiger, maar best goed geïmplementeerd.
Diehards zullen ongetwijfeld argumenteren dat spelen met een controller de game te eenvoudig maakt, maar ook in dit geval kan je gewoon op de oude manier blijven spelen als je dat wil. Persoonlijk kijken we alvast uit naar het spelen van D2R op de Nintendo Switch terwijl we op de trein zitten of op vakantie zijn.
5. Diablo II: Resurrected komt met Colorblind Mode
Hoewel we er persoonlijk geen last van hebben zal de toevoeging van een Colorblind Mode aan D2R voor veel gamers ongetwijfeld het verschil maken. Het is een quality-of-life instellingen die je vandaag de dag verwacht in AAA-titels, maar anno 2000 was de inclusie ervan een pak minder vanzelfsprekend. Leuk dus dat Blizzard daar aan gedacht heeft.
Wij hebben ons alvast geamuseerd tijdens de Technical Alpha van Resurrected en hoewel de cinematics nog uit placeholders bestonden en we hier en daar wat grafische glitches of kleine bugs tegenkwamen, werd de sfeer van het origineel zeker behouden. Uitkijken naar de release dus!