Test

Dit is een popup

Elon Musk onthult waarom Starship Number 10 ontplofte

SpaceX Starship Number 10 SN10 ontploft
Spaceship Number 10 kon na zijn missie ook weer landen, maar een minuut later ontplofte de raket toch nog. Elon Musk weet waarom.

Het leek er heel even op SpaceX er met zijn tiende testvlucht eindelijk geen (financiële) brokken aan over hield. Terwijl Starship Number 8 en zijn opvolger bij de ‘touchdown’ meteen explodeerden, stond SN10 wel even aan de grond. Een moment later sloeg de vlam alsnog in de pan en verdween de raket in een vurige explosie. CEO Elon Musk heeft op zijn geliefkoosde platform Twitter uitgelegd wat er precies misging.  

De SpaceX-baas zegt dat de stuwkracht van SN10 te laag was. Dat zou voor een stuk hebben gelegen aan de hoofdbrandstoftank. Die heeft gedeeltelijk helium naar binnen gezogen. De raket remde ook niet genoeg af, waardoor het landingsgestel beschadigd raakte. SpaceX is meteen met de data aan de slag gegaan om te voorkomen dat het probleem terugkeert bij Starship Number 11. 

“Tricky one” 

Chris Bergin van NASA Spaceflight liet ook zijn licht schijnen over de technische kwestie. Hij noemde het euvel een “tricky one”. De helium-ingestie werd veroorzaakt door een probleem met de drukregeling in de CH4-brandstoftank. Die aanpassing was net doorgevoerd na de explosie van SN8. Volgens Musk heeft Bergin een punt. Hij geeft toe dat de aanpassing toen doorgevoerd werd omdat het een goed idee leek. 

SpaceX’ Starship is ontworpen om een grote massa (waaronder materiaal en menselijke passagiers) in een baan om de aarde te schieten. De explosies van de voorbije testvluchten lijken CEO Elon Musk niet te deren. Hij noemde ze telkens een succes. SpaceX leek vooral gefocust op het manoeuvre waarbij de raket vanuit een horizontale positie moet kantelen voordat ze zijn verticale landing (zo zacht mogelijk) kan inzetten.  

Het mag dus niet verrassen dat SN11 al gespot werd op het lanceringspad van de Texaanse basis in Boca Chica. De voorbereidende tests zullen snel volgen. Het zal nog moeten blijken of Elon Musk en de zijnen eindelijk voor een incidentloze touchdown kunnen zorgen.

Het leek er heel even op SpaceX er met zijn tiende testvlucht eindelijk geen (financiële) brokken aan over hield. Terwijl Starship Number 8 en zijn opvolger bij de ‘touchdown’ meteen explodeerden, stond SN10 wel even aan de grond. Een moment later sloeg de vlam alsnog in de pan en verdween de raket in een vurige explosie. CEO Elon Musk heeft op zijn geliefkoosde platform Twitter uitgelegd wat er precies misging.  

De SpaceX-baas zegt dat de stuwkracht van SN10 te laag was. Dat zou voor een stuk hebben gelegen aan de hoofdbrandstoftank. Die heeft gedeeltelijk helium naar binnen gezogen. De raket remde ook niet genoeg af, waardoor het landingsgestel beschadigd raakte. SpaceX is meteen met de data aan de slag gegaan om te voorkomen dat het probleem terugkeert bij Starship Number 11. 

“Tricky one” 

Chris Bergin van NASA Spaceflight liet ook zijn licht schijnen over de technische kwestie. Hij noemde het euvel een “tricky one”. De helium-ingestie werd veroorzaakt door een probleem met de drukregeling in de CH4-brandstoftank. Die aanpassing was net doorgevoerd na de explosie van SN8. Volgens Musk heeft Bergin een punt. Hij geeft toe dat de aanpassing toen doorgevoerd werd omdat het een goed idee leek. 

SpaceX’ Starship is ontworpen om een grote massa (waaronder materiaal en menselijke passagiers) in een baan om de aarde te schieten. De explosies van de voorbije testvluchten lijken CEO Elon Musk niet te deren. Hij noemde ze telkens een succes. SpaceX leek vooral gefocust op het manoeuvre waarbij de raket vanuit een horizontale positie moet kantelen voordat ze zijn verticale landing (zo zacht mogelijk) kan inzetten.  

Het mag dus niet verrassen dat SN11 al gespot werd op het lanceringspad van de Texaanse basis in Boca Chica. De voorbereidende tests zullen snel volgen. Het zal nog moeten blijken of Elon Musk en de zijnen eindelijk voor een incidentloze touchdown kunnen zorgen.

businesselon muskruimtevaartspacex

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!