Test

Dit is een popup

Brave lanceert privacyvriendelijke zoekmachine

Net als bij de browser zal Brave gebruikers van de zoekmachine via een opt-in betalen voor het tonen van advertenties.

Brave heeft aangekondigd dat ze de rechten voor de zoekmachine Tailcat hebben overgenomen van een Duits bedrijf Hubert Burda Media. De zoekmachine werd ontwikkeld door de inmiddels ter ziele gegane startup Cliqz. Tailcat maakte niet gebruik van activiteitenlogs of gebruikersprofielen om relevante zoekresultaten te tonen. Met de overname zet Brave een stap in een nieuwe markt, en breidt het een verlengstuk aan zijn browser. De zoekmachine krijgt de niet zo verrassende naam Brave Search.

We kennen Brave als een browser die de privacy van gebruikers centraal zet. Die filosofie zal Brave ook verder trekken voor zijn zoekmachine. De bedoeling is dat op termijn de zoekmachine advertenties zal tonen, maar enkel aan gebruikers die daar via een opt-in systeem toestemming voor geven. Zo werkt het ook bij de browser. Voor wat hoort wat, want Brave betaalt een vergoeding aan degene die voor advertenties kiezen. Brave zou ongeveer 70% van haar advertentie-inkomsten weer naar gebruikers laten doorvloeien. Zo probeert Brave zich als nichespeler te onderscheiden van de grote spelers zoals Google.

Wachtlijst

Het zal allemaal nog even duren vooraleer dat advertentiesysteem op poten staat. Wie interesse toont in Brave Search, kan zich vanaf vandaag op een wachtlijst zetten. Je zal dan binnenkort een mail krijgen dat de bèta van de zoekmachine klaar is om uit te proberen. Het is nog niet bekend wanneer Brave haar zoekmachine uitrolt voor het grote publiek.

Brave lanceerde als browser in 2016, en op vijf jaar tijd is de browser ook snel gegroeid. Eind 2020 telde de browser al 25 miljoen gebruikers. In een lezerspoll die we recent organiseerden, haalde de browser een percentage van 4%. Dat is natuurlijk maar peulenschil tegenover het aantal gebruikers dat Chrome telt. Op meer hoeft de zoekmachine ook niet te hopen, want Google is nog dominanter aanwezig in de zoekmachinemarkt dan in de browsermarkt.

Brave heeft aangekondigd dat ze de rechten voor de zoekmachine Tailcat hebben overgenomen van een Duits bedrijf Hubert Burda Media. De zoekmachine werd ontwikkeld door de inmiddels ter ziele gegane startup Cliqz. Tailcat maakte niet gebruik van activiteitenlogs of gebruikersprofielen om relevante zoekresultaten te tonen. Met de overname zet Brave een stap in een nieuwe markt, en breidt het een verlengstuk aan zijn browser. De zoekmachine krijgt de niet zo verrassende naam Brave Search.

We kennen Brave als een browser die de privacy van gebruikers centraal zet. Die filosofie zal Brave ook verder trekken voor zijn zoekmachine. De bedoeling is dat op termijn de zoekmachine advertenties zal tonen, maar enkel aan gebruikers die daar via een opt-in systeem toestemming voor geven. Zo werkt het ook bij de browser. Voor wat hoort wat, want Brave betaalt een vergoeding aan degene die voor advertenties kiezen. Brave zou ongeveer 70% van haar advertentie-inkomsten weer naar gebruikers laten doorvloeien. Zo probeert Brave zich als nichespeler te onderscheiden van de grote spelers zoals Google.

Wachtlijst

Het zal allemaal nog even duren vooraleer dat advertentiesysteem op poten staat. Wie interesse toont in Brave Search, kan zich vanaf vandaag op een wachtlijst zetten. Je zal dan binnenkort een mail krijgen dat de bèta van de zoekmachine klaar is om uit te proberen. Het is nog niet bekend wanneer Brave haar zoekmachine uitrolt voor het grote publiek.

Brave lanceerde als browser in 2016, en op vijf jaar tijd is de browser ook snel gegroeid. Eind 2020 telde de browser al 25 miljoen gebruikers. In een lezerspoll die we recent organiseerden, haalde de browser een percentage van 4%. Dat is natuurlijk maar peulenschil tegenover het aantal gebruikers dat Chrome telt. Op meer hoeft de zoekmachine ook niet te hopen, want Google is nog dominanter aanwezig in de zoekmachinemarkt dan in de browsermarkt.

bravebrowsersliderzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!