Test

Dit is een popup

Ford wil in Europa volledig elektrisch zijn tegen 2030

Ford volledig elektrisch 2030
Geneva, Switzerland - 6th March, 2012: The presentation of zero emission Ford Focus Electric on the motor show. The electric cars replaces the classic fuel vehicles in future.
In 2030 wil Ford alleen nog maar elektrische auto's aan de man brengen in Europa. De constructeur investeert maar liefst 29 miljard dollar.

Ford maakt alvast 1 miljard dollar vrij om de fabriek in Keulen om te bouwen. Het wordt Fords eerste productielijn voor EV’s op het continent. In de fabrieken zal de overgang naar 2030 geleidelijk gebeuren. De autobouwer wil tegen 2024 alleen nog maar volledig elektrische en hybridemotoren in zijn aanbod hebben. In 2030 moet ook de vloot voor bedrijven voor tweederde elektrisch of hybride zijn. Particulieren zullen tegen die tijd zelfs geen verbrandingsmotor meer kunnen kiezen. Eerder deze week kondigde het Britse Jaguar-Land Rover al aan dat het volledig elektrisch gaat.

Samenwerking met Volkswagen

In 2019 sloeg Ford de handen in elkaar met Volkswagen. De Amerikanen mogen een beroep doen op het modulaire elektrisch platform van Volkswagen-Audi. Het MEB-platform dient straks als basis voor 15 miljoen elektrische wagens uit die groep. Ford gaat het platform op zijn beurt gebruiken om vanaf 2023 minstens één elektrische wagen te ontwerpen en in massaproductie te laten gaan. 

Ford wil in zes jaar tijd meer dan 600.000 wagens afleveren in Europa. Momenteel ligt er nog een ontwerp op tafel voor een tweede Europees model. Met die planning hoopt Ford te voldoen aan de strenge regelgeving die de Europese Unie oplegt om van elektrische voertuigen de norm te maken. 

Verschillende Europese landen hebben al ambitieuze plannen uitgewerkt om verbrandingsmotoren op termijn te verbieden. Noorwegen mikt op 2025, terwijl Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op 2040 en 2050 mikken. België moet zijn ambities nog duidelijk maken, al zou er worden gemikt op 2028. 

Ford maakt alvast 1 miljard dollar vrij om de fabriek in Keulen om te bouwen. Het wordt Fords eerste productielijn voor EV’s op het continent. In de fabrieken zal de overgang naar 2030 geleidelijk gebeuren. De autobouwer wil tegen 2024 alleen nog maar volledig elektrische en hybridemotoren in zijn aanbod hebben. In 2030 moet ook de vloot voor bedrijven voor tweederde elektrisch of hybride zijn. Particulieren zullen tegen die tijd zelfs geen verbrandingsmotor meer kunnen kiezen. Eerder deze week kondigde het Britse Jaguar-Land Rover al aan dat het volledig elektrisch gaat.

Samenwerking met Volkswagen

In 2019 sloeg Ford de handen in elkaar met Volkswagen. De Amerikanen mogen een beroep doen op het modulaire elektrisch platform van Volkswagen-Audi. Het MEB-platform dient straks als basis voor 15 miljoen elektrische wagens uit die groep. Ford gaat het platform op zijn beurt gebruiken om vanaf 2023 minstens één elektrische wagen te ontwerpen en in massaproductie te laten gaan. 

Ford wil in zes jaar tijd meer dan 600.000 wagens afleveren in Europa. Momenteel ligt er nog een ontwerp op tafel voor een tweede Europees model. Met die planning hoopt Ford te voldoen aan de strenge regelgeving die de Europese Unie oplegt om van elektrische voertuigen de norm te maken. 

Verschillende Europese landen hebben al ambitieuze plannen uitgewerkt om verbrandingsmotoren op termijn te verbieden. Noorwegen mikt op 2025, terwijl Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op 2040 en 2050 mikken. België moet zijn ambities nog duidelijk maken, al zou er worden gemikt op 2028. 

autobusinessConnected Carelektrische auto

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!