Test

Dit is een popup

Jaguar wil vanaf 2025 alleen nog EV’s bouwen

Jaguar Land Rover EV elektrisch
Radom, Poland - 12 July, 2018: Zero emission Jaguar I-Pace parked on the public electric charging point. This model is the first full electric car from Jaguar brand.
Jaguar wil in 2025 alleen nog maar elektrische wagens bouwen. Die ambitieuze doelstelling kadert in het Reimagine-plan van de constructeur.

Tegen 2030 willen de Britten alleen nog maar EV’s verkopen. Verbrandingsmotoren en zelfs hybridemodellen moeten volledig uit het aanbod verdwijnen, zegt Jaguar in een persmededeling. Ook het merk Land Rover zal een elektrificatie ondergaan. In 2030 zou 60 procent van de SUV’s puur elektrisch moeten zijn. Ten laatste tien jaar later moet Land Rover alleen nog elektrische wagens in de aanbieding hebben. 

Elektrische toekomst 

De Jaguar-Land Rover-groep wil uiteindelijk naar drie platformen toe die compatibel zullen zijn met elektromotoren. De Jaguar-modellen krijgen een ‘Pure Electric Architecture’ als basis. Dat betekent meteen ook dat de XJ-limousine geschrapt wordt. Diens vervanger zal wel geen deel gaan uitmaken van de nieuwe elektrische modellen. 

Voor Land Rover zijn er twee platformen aangekondigd. De Electric Modular Architecture (EMA) wordt de basis voor de EV’s en de hybridewagens wordt om het Modular Longitudinal Architecture (MLA) gebouwd. Het is nog niet duidelijk welke SUV (de Range Rover, Discovery of Defender) als eerste geëlektrificeerd zal worden. 

Stevige investering 

Verder kon Jaguar nog niet veel kwijt over de precieze strategie rond zijn EV’s. Het is ook nog niet duidelijk welke rol de elektrische I-Pace straks zal spelen. De Britse constructeur meldde alvast bijna 2,5 miljard euro te zullen investeren in zijn nieuwe strategie. Tegelijkertijd werd een spaarpot van 40 miljoen euro opzijgezet voor de boetes waaraan Jaguar-Land Rover zich verwacht. In de overgangsperiode naar elektrificatie zal het bedrijf de strengere Europese uitstootnormen mogelijk niet altijd halen.  

De Britten zullen ook blijven experimenteren met voertuigen op waterstof. Binnen een jaar test Jaguar auto’s op de weg. De verschuiving naar hernieuwbare energie zal volgens CEO Thierry Bolloré geen gevolgen hebben voor de fabrieken, waar dan ook ter wereld. 

Lees ook: Volkswagen heeft ‘geen schrik’ van Apple Car

Tegen 2030 willen de Britten alleen nog maar EV’s verkopen. Verbrandingsmotoren en zelfs hybridemodellen moeten volledig uit het aanbod verdwijnen, zegt Jaguar in een persmededeling. Ook het merk Land Rover zal een elektrificatie ondergaan. In 2030 zou 60 procent van de SUV’s puur elektrisch moeten zijn. Ten laatste tien jaar later moet Land Rover alleen nog elektrische wagens in de aanbieding hebben. 

Elektrische toekomst 

De Jaguar-Land Rover-groep wil uiteindelijk naar drie platformen toe die compatibel zullen zijn met elektromotoren. De Jaguar-modellen krijgen een ‘Pure Electric Architecture’ als basis. Dat betekent meteen ook dat de XJ-limousine geschrapt wordt. Diens vervanger zal wel geen deel gaan uitmaken van de nieuwe elektrische modellen. 

Voor Land Rover zijn er twee platformen aangekondigd. De Electric Modular Architecture (EMA) wordt de basis voor de EV’s en de hybridewagens wordt om het Modular Longitudinal Architecture (MLA) gebouwd. Het is nog niet duidelijk welke SUV (de Range Rover, Discovery of Defender) als eerste geëlektrificeerd zal worden. 

Stevige investering 

Verder kon Jaguar nog niet veel kwijt over de precieze strategie rond zijn EV’s. Het is ook nog niet duidelijk welke rol de elektrische I-Pace straks zal spelen. De Britse constructeur meldde alvast bijna 2,5 miljard euro te zullen investeren in zijn nieuwe strategie. Tegelijkertijd werd een spaarpot van 40 miljoen euro opzijgezet voor de boetes waaraan Jaguar-Land Rover zich verwacht. In de overgangsperiode naar elektrificatie zal het bedrijf de strengere Europese uitstootnormen mogelijk niet altijd halen.  

De Britten zullen ook blijven experimenteren met voertuigen op waterstof. Binnen een jaar test Jaguar auto’s op de weg. De verschuiving naar hernieuwbare energie zal volgens CEO Thierry Bolloré geen gevolgen hebben voor de fabrieken, waar dan ook ter wereld. 

Lees ook: Volkswagen heeft ‘geen schrik’ van Apple Car

autobusinessConnected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!