Google sluit zijn Stadia-gamestudio’s
De zoekgigant had de ervaren Jade Raymond (oprichtster van Ubisoft Toronto) ingelijfd om Googles game development-afdeling te leiden, maar moet haar nu al laten gaan. Dat betekent niet dat Google Stadia gaat afbouwen. General Manager Phil Harrison schreef in een blogbericht dat Google zal blijven investeren in zijn gameplatform.
“Games van wereldklasse maken vraagt jaren tijd en is een aanzienlijke investering. De kosten om dat te doen stijgen exponentieel”, zegt Harrison. “We hebben beslist om niet verder te investeren in exclusieve games die Stadia Games and Entertainment (SG&E) zelf zou ontwikkelen. De titels die in de planning stonden, werken we wel nog af. We focussen ons nu om verder te bouwen op Stadia als platform en onze zakenrelaties”, legt de algemeen manager uit.
Nauwer samenwerken met grote studio’s
Google opende zijn eerste Stadia-studio in Montreal in 2019. Later dat jaar nam het Typhoon Studios over om het team te versterken. In maart vorig jaar kondigde Google nog aan dat het de studio in Los Angeles oprichtte. Volgens Harrison zal hij de meeste werknemers elders kunnen inzetten. SG&E heeft al een paar games exclusief op Stadia uitgebracht, waaronder Orcs Must Die!3, Outcasters en Submerges: Hidden Depths.
Harrisson zegt dat het volgens Google de juiste aanpak is om nauw te gaan samenwerken met andere ontwikkelaars en uitgevers op third-party games naar Stadia te halen en het eigen platform zo te versterken. Bekende studio’s als Harmonix en Supermassive werken aan exclusieve titels voor Stadia. In totaal zouden er zo’n 400 Stadia-games in de steigers staan.
Lees ook: Ontwikkelaar maakt Google Stadia op iOS mogelijk via externe browser
De zoekgigant had de ervaren Jade Raymond (oprichtster van Ubisoft Toronto) ingelijfd om Googles game development-afdeling te leiden, maar moet haar nu al laten gaan. Dat betekent niet dat Google Stadia gaat afbouwen. General Manager Phil Harrison schreef in een blogbericht dat Google zal blijven investeren in zijn gameplatform.
“Games van wereldklasse maken vraagt jaren tijd en is een aanzienlijke investering. De kosten om dat te doen stijgen exponentieel”, zegt Harrison. “We hebben beslist om niet verder te investeren in exclusieve games die Stadia Games and Entertainment (SG&E) zelf zou ontwikkelen. De titels die in de planning stonden, werken we wel nog af. We focussen ons nu om verder te bouwen op Stadia als platform en onze zakenrelaties”, legt de algemeen manager uit.
Nauwer samenwerken met grote studio’s
Google opende zijn eerste Stadia-studio in Montreal in 2019. Later dat jaar nam het Typhoon Studios over om het team te versterken. In maart vorig jaar kondigde Google nog aan dat het de studio in Los Angeles oprichtte. Volgens Harrison zal hij de meeste werknemers elders kunnen inzetten. SG&E heeft al een paar games exclusief op Stadia uitgebracht, waaronder Orcs Must Die!3, Outcasters en Submerges: Hidden Depths.
Harrisson zegt dat het volgens Google de juiste aanpak is om nauw te gaan samenwerken met andere ontwikkelaars en uitgevers op third-party games naar Stadia te halen en het eigen platform zo te versterken. Bekende studio’s als Harmonix en Supermassive werken aan exclusieve titels voor Stadia. In totaal zouden er zo’n 400 Stadia-games in de steigers staan.
Lees ook: Ontwikkelaar maakt Google Stadia op iOS mogelijk via externe browser