Itsme breidt uit naar Nederland en Luxemburg
Het Belgische bedrijf Belgian Mobile ID heeft de wind in de zeilen. De inlogapp Itsme, het bekendste product van het bedrijf, zag tijdens de coronapandemie het aantal gebruikers in België sterk toenemen. Belgian Mobile ID sprak eerder al de ambitie uit om de app in heel de Benelux beschikbaar te stellen, plannen die het bedrijf nu ook concreet heeft gemaakt. Stéphanie De Bruyne, sinds juni CEO, heeft aan De Tijd bevestigd dat de applicatie eind januari naar Nederland komt. Enkele weken later volgt ook de uitbreiding naar Luxemburg.
Belgian Mobile ID is al volop in gesprekken met Belgische partners in Nederland om Itsme bij de lancering te ondersteunen. In Nederland zal de app wel moeten opboksen met enkele concurrerende diensten zoals DigiD en iDIN, twee apps die steun genieten van de overheid en de bankenfederaties. Die concurrentie heeft het bedrijf in België nagenoeg niet. Toch is De Bruyne er van overtuigd dat Itsme zich ook in Nederland snel zal kunnen manifesteren.
Volgens haar is Itsme de enige inlogapplicatie die een totaaldienst aanbiedt. “Met Itsme kan je ergens registreren, inloggen, transacties bevestigen en documenten digitaal ondertekenen. Concurrerende apps bieden slechts een selectie van die diensten aan, wij verzorgen als enige een totaalaanbod”, legt De Bruyne uit aan De Tijd.
Burgerparticipatie en datakluizen
In België wordt de applicatie vooral gebruikt om via de vingerafdrukscanner van je smartphone in te loggen op bankenapplicaties of online platformen van overheidsinstellingen (bijvoorbeeld Tax-on-web). Maar De Bruyne ziet nog veel meer toepassingsmogelijkheden voor haar product. Zo ziet zij Itsme in de toekomst een belangrijke rol spelen tijdens verkiezingen. Het bedrijf publiceerde begin november een enquête waaruit bleek dat 70% van de Belgen digitaal zou willen stemmen. Dat zou via Itsme in een veilige omgeving kunnen gebeuren.
Itsme zou ook als een beveiliging van je digitale datakluis kunnen fungeren. Burgers geven dan via de app bedrijven expliciete toestemming geven tot het opvragen van bepaalde data. Itsme fungeert in die context dan niet als de kluis, maar als een goedgekeurd doorgeefluik voor de data.
1 op 3 Belgen
De coronapandemie is een flinke ruggensteun geweest voor Itsme. Het feit dat banken en andere instellingen terugvielen op digitale dienstverlening, moesten burgers veel meer gebruik maken van de app. Het aantal accounts steeg met 30% tot 2,6 miljoen gebruikers. Dat is volgens Belgian Mobile ID 1 op 3 Belgen die de app zou kunnen gebruiken. Het bedrijf telde al meer dan 80 miljoen inlogpogingen in 2020, wat een verdubbeling is ten aanzien van vorig jaar.
Gebruik jij Itsme? Laat het weten in de reacties!
Het Belgische bedrijf Belgian Mobile ID heeft de wind in de zeilen. De inlogapp Itsme, het bekendste product van het bedrijf, zag tijdens de coronapandemie het aantal gebruikers in België sterk toenemen. Belgian Mobile ID sprak eerder al de ambitie uit om de app in heel de Benelux beschikbaar te stellen, plannen die het bedrijf nu ook concreet heeft gemaakt. Stéphanie De Bruyne, sinds juni CEO, heeft aan De Tijd bevestigd dat de applicatie eind januari naar Nederland komt. Enkele weken later volgt ook de uitbreiding naar Luxemburg.
Belgian Mobile ID is al volop in gesprekken met Belgische partners in Nederland om Itsme bij de lancering te ondersteunen. In Nederland zal de app wel moeten opboksen met enkele concurrerende diensten zoals DigiD en iDIN, twee apps die steun genieten van de overheid en de bankenfederaties. Die concurrentie heeft het bedrijf in België nagenoeg niet. Toch is De Bruyne er van overtuigd dat Itsme zich ook in Nederland snel zal kunnen manifesteren.
Volgens haar is Itsme de enige inlogapplicatie die een totaaldienst aanbiedt. “Met Itsme kan je ergens registreren, inloggen, transacties bevestigen en documenten digitaal ondertekenen. Concurrerende apps bieden slechts een selectie van die diensten aan, wij verzorgen als enige een totaalaanbod”, legt De Bruyne uit aan De Tijd.
Burgerparticipatie en datakluizen
In België wordt de applicatie vooral gebruikt om via de vingerafdrukscanner van je smartphone in te loggen op bankenapplicaties of online platformen van overheidsinstellingen (bijvoorbeeld Tax-on-web). Maar De Bruyne ziet nog veel meer toepassingsmogelijkheden voor haar product. Zo ziet zij Itsme in de toekomst een belangrijke rol spelen tijdens verkiezingen. Het bedrijf publiceerde begin november een enquête waaruit bleek dat 70% van de Belgen digitaal zou willen stemmen. Dat zou via Itsme in een veilige omgeving kunnen gebeuren.
Itsme zou ook als een beveiliging van je digitale datakluis kunnen fungeren. Burgers geven dan via de app bedrijven expliciete toestemming geven tot het opvragen van bepaalde data. Itsme fungeert in die context dan niet als de kluis, maar als een goedgekeurd doorgeefluik voor de data.
1 op 3 Belgen
De coronapandemie is een flinke ruggensteun geweest voor Itsme. Het feit dat banken en andere instellingen terugvielen op digitale dienstverlening, moesten burgers veel meer gebruik maken van de app. Het aantal accounts steeg met 30% tot 2,6 miljoen gebruikers. Dat is volgens Belgian Mobile ID 1 op 3 Belgen die de app zou kunnen gebruiken. Het bedrijf telde al meer dan 80 miljoen inlogpogingen in 2020, wat een verdubbeling is ten aanzien van vorig jaar.
Gebruik jij Itsme? Laat het weten in de reacties!