Tesla stuit opnieuw op milieubeweging bij bouw fabriek in Berlijn
Update 17u23: In het oorspronkelijke artikel stond dat Tesla geen toestemming meer had om verder te bouwen. Die informatie was niet helemaal correct, want de beslissing van de rechtbank heeft enkel betrekking op de kapvergunning van Tesla, en niet op de bouwverginning. Deze correctie is aangebracht in het artikel.
Tesla is volop bezig met de constructie van een eerste Gigafabriek in Europa. Die zal er komen in de nabije buurt van Berlijn. De fabriek kan strategisch zeer interessant zijn voor Tesla. Door wagens op het Europese continent te produceren, moet het niet meer de wagens overbrengen uit Amerika om de Europese markt te bedienen. Dat moet de verkoop van Tesla-wagens de hoogte injagen, zoals dat dit jaar ook al in China gebeurde. Elon Musk hoopt vanaf juli 2021 de fabriek in gebruik te kunnen nemen voor de productie van de Model 3. Naast de fabriek zal ook een batterijplantage gezet worden, eveneens de eerste van Tesla in Europa en volgens Musk de grootste ter wereld.
De bouw van de fabriek verloopt echter met de nodige hindernissen. De bouwsite ligt immers vlakbij een beschermd natuurgebied. Om de fabriek te kunnen bouwen moet Tesla bovendien 90 hectare van het bos kappen. Sinds februari heeft Tesla daarvoor een licentie gekregen, maar milieuactivisten die het bos proberen te beschermen hebben de strijd nog niet gestaakt.
Slangen en hagedissen
De activisten hebben namelijk kunnen aantonen dat er populaties zandhagedissen en gladde slangen leven. Die twee reptielsoorten staan op de lijst beschermde diersoorten van het Duitse ministerie van Milieu en Natuurbescherming. Tesla verwoest een deel van hun ecosysteem. De bouw van de fabriek zou de dieren daarnaast tijdens hun winterslaap storen, een cruciaal biologisch proces voor koudbloedige diersoorten in onze streken.
“Tesla mag zichzelf niet boven de wet plaatsen.”
Heinz Herwig Mascher, Groene Liga Brandeburg
Een rechtbank uit Frankfurt heeft de kaplicentie van Tesla opnieuw ingetrokken om de dieren tijdens hun winterslaap te beschermen. In theorie mag Tesla de bouwwerken wel gewoon blijven verder zetten, maar ze mogen daarbij geen bomen meer omkappen. Dat kan de tijdlijn van de autobouwer op termijn wel beïnvloeden.
Berlijn heeft Tesla nog niet echt met open armen ontvangen. Sinds Elon Musk de plannen aankondigde een jaar geleden, zijn al 400 aanklachten bij verschillende juridische instanties ingediend tegen de fabriek. De autobouwer organiseerde in oktober nog een open dialoogsessie met de lokale bevolking om de problemen op te lossen. Tesla heeft nog niet officieel gereageerd op de beslissing van de Duitse rechtbank. Ook Elon Musk heeft zich nog niet laten horen op Twitter.
Update 17u23: In het oorspronkelijke artikel stond dat Tesla geen toestemming meer had om verder te bouwen. Die informatie was niet helemaal correct, want de beslissing van de rechtbank heeft enkel betrekking op de kapvergunning van Tesla, en niet op de bouwverginning. Deze correctie is aangebracht in het artikel.
Tesla is volop bezig met de constructie van een eerste Gigafabriek in Europa. Die zal er komen in de nabije buurt van Berlijn. De fabriek kan strategisch zeer interessant zijn voor Tesla. Door wagens op het Europese continent te produceren, moet het niet meer de wagens overbrengen uit Amerika om de Europese markt te bedienen. Dat moet de verkoop van Tesla-wagens de hoogte injagen, zoals dat dit jaar ook al in China gebeurde. Elon Musk hoopt vanaf juli 2021 de fabriek in gebruik te kunnen nemen voor de productie van de Model 3. Naast de fabriek zal ook een batterijplantage gezet worden, eveneens de eerste van Tesla in Europa en volgens Musk de grootste ter wereld.
De bouw van de fabriek verloopt echter met de nodige hindernissen. De bouwsite ligt immers vlakbij een beschermd natuurgebied. Om de fabriek te kunnen bouwen moet Tesla bovendien 90 hectare van het bos kappen. Sinds februari heeft Tesla daarvoor een licentie gekregen, maar milieuactivisten die het bos proberen te beschermen hebben de strijd nog niet gestaakt.
Slangen en hagedissen
De activisten hebben namelijk kunnen aantonen dat er populaties zandhagedissen en gladde slangen leven. Die twee reptielsoorten staan op de lijst beschermde diersoorten van het Duitse ministerie van Milieu en Natuurbescherming. Tesla verwoest een deel van hun ecosysteem. De bouw van de fabriek zou de dieren daarnaast tijdens hun winterslaap storen, een cruciaal biologisch proces voor koudbloedige diersoorten in onze streken.
“Tesla mag zichzelf niet boven de wet plaatsen.”
Heinz Herwig Mascher, Groene Liga Brandeburg
Een rechtbank uit Frankfurt heeft de kaplicentie van Tesla opnieuw ingetrokken om de dieren tijdens hun winterslaap te beschermen. In theorie mag Tesla de bouwwerken wel gewoon blijven verder zetten, maar ze mogen daarbij geen bomen meer omkappen. Dat kan de tijdlijn van de autobouwer op termijn wel beïnvloeden.
Berlijn heeft Tesla nog niet echt met open armen ontvangen. Sinds Elon Musk de plannen aankondigde een jaar geleden, zijn al 400 aanklachten bij verschillende juridische instanties ingediend tegen de fabriek. De autobouwer organiseerde in oktober nog een open dialoogsessie met de lokale bevolking om de problemen op te lossen. Tesla heeft nog niet officieel gereageerd op de beslissing van de Duitse rechtbank. Ook Elon Musk heeft zich nog niet laten horen op Twitter.