Jongeren zien gamen als een sociaal gebeuren
Over gamers heerst wel eens het stereotiepe beeld dat zij eenzaten zijn die zich op hun kamer opsluiten om sociale interactie te vermijden. Maar dat stereotiepe beeld is eigenlijk helemaal niet correct. Dat concludeert het tweejaarlijkse Apestaartjarenonderzoek, een rondvraag georganiseerd door Mediaraven, Mediawijs en en de Universiteit Gent. 4255 jongeren tussen 12 en 18 jaar namen deel aan die studie, en ook 950 kinderen tussen 6 en 12 jaar.
Voor jongeren is gamen juist een heel belangrijk sociaal gebeuren. 67 procent van de ondervraagde jongeren gaf aan dat ze liever samen met vrienden, zowel online als offline, spelen dan alleen tegen de computer. De cijfers waren vergelijkbaar voor de jongere kinderen. Ook in die leeftijdscategorie speelt 60 procent liever samen met vrienden of familieleden.
Games zijn de nieuwe sociale media
Volgens Bart Vanhaelewyn, een onderzoeker van de UGent die het onderzoek mee leidde, mag de sociale functie die games hebben niet onderschat worden. Ze werken zelfs eerder stimulerend dan afremmend voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden van jongeren. Jongeren gamen niet meer voor de games zelf, maar voor de beleving errond. Games vormen een gespreksonderwerp tijdens de schooluren, en na de schooluren spreken ze af om samen te gamen en tegelijkertijd te chatten.
Games spelen zelf ook steeds meer in op die trend. Populaire spellen zoals Minecraft en Fortnite organiseren grootschalige live-evenementen, van het vertonen van filmtrailers tot zelfs exclusieve concerten. Die kunnen in de game dan door miljoenen mensen gevolgd worden. Op die manier groeien games uit tot de nieuwe sociale media.
Belangrijke rol tijdens pandemie
Vanhaelewyn merkt aan VRT NWS op dat de studie eind vorig jaar werd afgenomen, en de resultaten dus volledig los staan van de coronapandemie. Maar de onderzoekers zijn er van overtuigd dat gamen nu een nog belangrijkere rol heeft in het leven van jongeren. Games bieden een manier om toch nog contact te hebben en dingen met vrienden te doen wanneer fysiek afspreken door overheidsmaatregelen belemmerd wordt.
We zien de voorbije tijd dan ook games waarbij de sociale component centraal staat. Het typevoorbeeld is de game Among Us, een online game waarbij je moet samen werken en overleggen om taken uit te voeren en de indringer die dat belemmert te ontmaskeren (noem het met wat verbeelding een online versie van De Mol). De game bestaat al twee jaar, maar lijkt nu pas ontdekt te zijn door gamers. Het staat op YouTube, Reddit en andere sociale media vol met content over de game.
Over gamers heerst wel eens het stereotiepe beeld dat zij eenzaten zijn die zich op hun kamer opsluiten om sociale interactie te vermijden. Maar dat stereotiepe beeld is eigenlijk helemaal niet correct. Dat concludeert het tweejaarlijkse Apestaartjarenonderzoek, een rondvraag georganiseerd door Mediaraven, Mediawijs en en de Universiteit Gent. 4255 jongeren tussen 12 en 18 jaar namen deel aan die studie, en ook 950 kinderen tussen 6 en 12 jaar.
Voor jongeren is gamen juist een heel belangrijk sociaal gebeuren. 67 procent van de ondervraagde jongeren gaf aan dat ze liever samen met vrienden, zowel online als offline, spelen dan alleen tegen de computer. De cijfers waren vergelijkbaar voor de jongere kinderen. Ook in die leeftijdscategorie speelt 60 procent liever samen met vrienden of familieleden.
Games zijn de nieuwe sociale media
Volgens Bart Vanhaelewyn, een onderzoeker van de UGent die het onderzoek mee leidde, mag de sociale functie die games hebben niet onderschat worden. Ze werken zelfs eerder stimulerend dan afremmend voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden van jongeren. Jongeren gamen niet meer voor de games zelf, maar voor de beleving errond. Games vormen een gespreksonderwerp tijdens de schooluren, en na de schooluren spreken ze af om samen te gamen en tegelijkertijd te chatten.
Games spelen zelf ook steeds meer in op die trend. Populaire spellen zoals Minecraft en Fortnite organiseren grootschalige live-evenementen, van het vertonen van filmtrailers tot zelfs exclusieve concerten. Die kunnen in de game dan door miljoenen mensen gevolgd worden. Op die manier groeien games uit tot de nieuwe sociale media.
Belangrijke rol tijdens pandemie
Vanhaelewyn merkt aan VRT NWS op dat de studie eind vorig jaar werd afgenomen, en de resultaten dus volledig los staan van de coronapandemie. Maar de onderzoekers zijn er van overtuigd dat gamen nu een nog belangrijkere rol heeft in het leven van jongeren. Games bieden een manier om toch nog contact te hebben en dingen met vrienden te doen wanneer fysiek afspreken door overheidsmaatregelen belemmerd wordt.
We zien de voorbije tijd dan ook games waarbij de sociale component centraal staat. Het typevoorbeeld is de game Among Us, een online game waarbij je moet samen werken en overleggen om taken uit te voeren en de indringer die dat belemmert te ontmaskeren (noem het met wat verbeelding een online versie van De Mol). De game bestaat al twee jaar, maar lijkt nu pas ontdekt te zijn door gamers. Het staat op YouTube, Reddit en andere sociale media vol met content over de game.