Facebook test nieuw Accounts Center om gegevens Facebook, Instagram en Messenger te bundelen
Facebook heeft bevestigd dat het tests aan het uitvoeren is met een nieuwe functie genaamd Accounts Center. Die tests doet het voorlopig nog maar met een beperkt aantal gebruikers. Accounts Center moet er voor zorgen dat gebruikers gedeelde instellingen en accountgegevens van Facebook, Instagram en Messenger in één centrale hub kunnen onderbrengen. Zo wil Facebook haar verschillende applicaties (nog) meer met elkaar verbinden.
Concreet betekent dat het bijvoorbeeld mogelijk zal zijn om je met inloggegevens van Facebook ook in te loggen op Instagram via het Accounts Center. Op dezelfde manier kan je ook jouw account herstellen met de inloggegevens van een andere app. Facebook zegt wel dat dat niet inhoudt dat je op elk platform dezelfde gebruikersnaam moet hebben. Wil je een creatieve naam hebben op Instagram, dan kan dat nog altijd. Het zal ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld Stories tegelijkertijd op Facebook en Instagram te posten. Na de lancering zal ook een integratie met Facebook Pay worden toegevoegd aan het Accounts Center.
Sterkere integratie
Zo zet Facebook de integratie van haar verschillende applicaties dus lustig verder. Al jarenlang worden functies van Instagram naar Facebook overgeheveld en omgekeerd, en ook de chatapplicatie Messenger is haast niet meer los te maken van de naburige socialmediaplatformen. Sinds deze zomer bijvoorbeeld is het mogelijk om te chatten tussen Messenger en Instagram.
Is de samenhang tussen de verschillende apps van Facebook stilaan te nauw aan het worden? Tegenstanders oordelen in ieder geval al wel. Ook beleidsmakers zullen met argusogen kijken naar de lancering van het Accounts Center. Zowel het Amerikaanse Congress als de EU voeren op dit moment een antitrustonderzoek naar hoe Facebook data van gebruikers gebruikt om haar machtpositie te versterken. Één van de maatregelen die wel eens wordt geopperd om het monopolie van Facebook te doorbreken is dat Facebook en Instagram opnieuw meer moeten worden opgesplitst. Maar dat lijkt Facebook dus duidelijk niet uit eigen beweging te zullen doen.
Facebook heeft bevestigd dat het tests aan het uitvoeren is met een nieuwe functie genaamd Accounts Center. Die tests doet het voorlopig nog maar met een beperkt aantal gebruikers. Accounts Center moet er voor zorgen dat gebruikers gedeelde instellingen en accountgegevens van Facebook, Instagram en Messenger in één centrale hub kunnen onderbrengen. Zo wil Facebook haar verschillende applicaties (nog) meer met elkaar verbinden.
Concreet betekent dat het bijvoorbeeld mogelijk zal zijn om je met inloggegevens van Facebook ook in te loggen op Instagram via het Accounts Center. Op dezelfde manier kan je ook jouw account herstellen met de inloggegevens van een andere app. Facebook zegt wel dat dat niet inhoudt dat je op elk platform dezelfde gebruikersnaam moet hebben. Wil je een creatieve naam hebben op Instagram, dan kan dat nog altijd. Het zal ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld Stories tegelijkertijd op Facebook en Instagram te posten. Na de lancering zal ook een integratie met Facebook Pay worden toegevoegd aan het Accounts Center.
Sterkere integratie
Zo zet Facebook de integratie van haar verschillende applicaties dus lustig verder. Al jarenlang worden functies van Instagram naar Facebook overgeheveld en omgekeerd, en ook de chatapplicatie Messenger is haast niet meer los te maken van de naburige socialmediaplatformen. Sinds deze zomer bijvoorbeeld is het mogelijk om te chatten tussen Messenger en Instagram.
Is de samenhang tussen de verschillende apps van Facebook stilaan te nauw aan het worden? Tegenstanders oordelen in ieder geval al wel. Ook beleidsmakers zullen met argusogen kijken naar de lancering van het Accounts Center. Zowel het Amerikaanse Congress als de EU voeren op dit moment een antitrustonderzoek naar hoe Facebook data van gebruikers gebruikt om haar machtpositie te versterken. Één van de maatregelen die wel eens wordt geopperd om het monopolie van Facebook te doorbreken is dat Facebook en Instagram opnieuw meer moeten worden opgesplitst. Maar dat lijkt Facebook dus duidelijk niet uit eigen beweging te zullen doen.