Apple koopt Scout FM, podcastdienst met gepersonaliseerde playlists
Volgens Bloomberg heeft Apple podcastdienst Scout FM eerder dit jaar overgenomen. De iPhoneproducent bevestigde het nieuws.
Gepersonaliseerde content
Scout FM maakte gebruik van eigen technologie om gebruikers gepersonaliseerde playlists aan te bieden op basis van hun luistergeschiedenis. Luisteraars konden zo podcasts aangeboden krijgen op dezelfde manier als hoe TikTok video’s aanbiedt. Hoe meer je luistert/kijkt, hoe persoonlijker je content. Daarmee wilde Scout FM een luisterervaring bieden die gelijkaardig is aan traditionele radio.
Niet meer beschikbaar
Apple kocht Scout FM al eerder dit jaar. Na aankoop werd Scout FM onmiddellijk van de markt gehaald. De app werd uit de App Store en de Play Store gehaald en ook de website is niet meer online.
Apple zou het bedrijf voornamelijk opgekocht hebben om de technologie erachter te kunnen gebruiken voor zijn eigen podcastdienst. Vanaf 2005 was het al mogelijk om podcasts te beluisteren via iTunes. In 2012, met de komst van iOS 6, kregen podcasts hun eigen app. Een tijdje geleden werd ook iTunes geschrapt en opgedeeld in de verschillende apps voor muziek, televisie en podcasts. Door de jaren heen werd er verder niet veel opmerkelijks veranderd aan de manier waarop Apple podcasts aanbiedt. Daar zou in de toekomst nu dus wel eens verandering in kunnen komen.
Apple vs. Spotify
Vorig jaar liet Bloomberg ook al weten dat Apple zou willen investeren in eigen exclusieve podcasts die enkel op Apples eigen platform zouden verschijnen, en dus niet op Spotify of Google Podcasts. Ook Spotify maakt gebruik van deze strategie en kocht onlangs de exclusieve rechten voor een show van komiek en radiopresentator Joe Rogan.
De drie diensten strijden om het luisterend oor van de podcastliefhebber, ook in België blijkt uit Imecs Digimeter, een jaarlijks onderzoek naar mediatechnologie in Vlaanderen. Apple zou daarbij achterlopen op Spotify, die 27% van de luisteraars zou aantrekken terwijl slechts 20% podcasts beluistert via Apple.
Volgens Bloomberg heeft Apple podcastdienst Scout FM eerder dit jaar overgenomen. De iPhoneproducent bevestigde het nieuws.
Gepersonaliseerde content
Scout FM maakte gebruik van eigen technologie om gebruikers gepersonaliseerde playlists aan te bieden op basis van hun luistergeschiedenis. Luisteraars konden zo podcasts aangeboden krijgen op dezelfde manier als hoe TikTok video’s aanbiedt. Hoe meer je luistert/kijkt, hoe persoonlijker je content. Daarmee wilde Scout FM een luisterervaring bieden die gelijkaardig is aan traditionele radio.
Niet meer beschikbaar
Apple kocht Scout FM al eerder dit jaar. Na aankoop werd Scout FM onmiddellijk van de markt gehaald. De app werd uit de App Store en de Play Store gehaald en ook de website is niet meer online.
Apple zou het bedrijf voornamelijk opgekocht hebben om de technologie erachter te kunnen gebruiken voor zijn eigen podcastdienst. Vanaf 2005 was het al mogelijk om podcasts te beluisteren via iTunes. In 2012, met de komst van iOS 6, kregen podcasts hun eigen app. Een tijdje geleden werd ook iTunes geschrapt en opgedeeld in de verschillende apps voor muziek, televisie en podcasts. Door de jaren heen werd er verder niet veel opmerkelijks veranderd aan de manier waarop Apple podcasts aanbiedt. Daar zou in de toekomst nu dus wel eens verandering in kunnen komen.
Apple vs. Spotify
Vorig jaar liet Bloomberg ook al weten dat Apple zou willen investeren in eigen exclusieve podcasts die enkel op Apples eigen platform zouden verschijnen, en dus niet op Spotify of Google Podcasts. Ook Spotify maakt gebruik van deze strategie en kocht onlangs de exclusieve rechten voor een show van komiek en radiopresentator Joe Rogan.
De drie diensten strijden om het luisterend oor van de podcastliefhebber, ook in België blijkt uit Imecs Digimeter, een jaarlijks onderzoek naar mediatechnologie in Vlaanderen. Apple zou daarbij achterlopen op Spotify, die 27% van de luisteraars zou aantrekken terwijl slechts 20% podcasts beluistert via Apple.