Einde van een tijdperk: Toshiba stapt na 35 jaar uit laptopmarkt
De Japanse concurrent Sharp zwaaide al langer de plak binnen de computerdivisie van Toshiba. In 2018 kocht het 80% van de aandelen voor een relatief lage verkoopprijs van 36 miljoen dollar, ofwel 30,65 miljoen euro. Sharp bracht de laptops vanaf dan uit onder de merknaam Dynabook. Toshiba heeft onlangs bekend gemaakt dat het ook de resterende 20% van haar aandelen overdraagt aan Sharp. Hoeveel dollar Sharp daarvoor neerlegde, is onbekend. Het akkoord van de verkoop werd op 30 juni al bereikt.
Toshiba bracht haar eerste laptop al in het jaar 1985 uit. De T1100 was een uit de kluiten gewassen computer die bijna 4 kilogram woog, en zoals het in die tijd in was met floppy discs werkte. De computer kwam enkel uit in Europa, en Toshiba mikte aanvankelijk op een verkoop 10.000 stuks. Kostprijs van deze computer: 2000 dollar, wat zeker in 1985 een enorm bedrag was. Vandaag de dag is T1100 te bewonderen in het Toshiba Science Museum in Kawasaki, Japan.
Al jaren moeilijkheden
Na haar introductie in de computerindustrie groeide het Japanse bedrijf snel. In de jaren ’90 en beginjaren 2000 was het één van de grootste computerfabrikanten ter wereld. Het absolute topjaar kende het bedrijf in 2011, toen het wereldwijd 17,7 miljoen laptops en computer verkocht. Maar de toenemende concurrentie van onder andere Lenovo, HP en Apple deden de grondvesten van het bedrijf daveren.
Vanaf het succesjaar 2011 ging het dan ook steil bergafwaarts met het bedrijf. Het boekjaar 2015 was een dramatisch jaar voor het bedrijf: het noteerde een nettoverlies van 318 miljoen dollar, en zowel de president als vicepresident moesten opstappen nadat uitlekte dat het bedrijf al jarenlang had geknoeid met de winstcijfers in financiële rapporten. In 2016 besliste het bedrijf om geen consumentenlaptops meer te produceren voor de Europese markt maar enkel nog te focussen op businesslaptops. Tegen 2017 verkocht Toshiba geen 2 miljoen laptops meer wereldwijd. Een jaar later werkte Sharp zich binnen in het bedrijf, al bleven de producten voornamelijk populair in Japan.
Na 35 jaar verbreekt Toshiba dus de laatste banden met de computerindustrie die het bedrijf ooit groot maakte. Het bedrijf blijft uiteraard wel actief als producent van consumentenelektronica. Toshiba brengt een brede waaier aan producten op de markt, van televisies en printers tot zelfs airconditioning.
De Japanse concurrent Sharp zwaaide al langer de plak binnen de computerdivisie van Toshiba. In 2018 kocht het 80% van de aandelen voor een relatief lage verkoopprijs van 36 miljoen dollar, ofwel 30,65 miljoen euro. Sharp bracht de laptops vanaf dan uit onder de merknaam Dynabook. Toshiba heeft onlangs bekend gemaakt dat het ook de resterende 20% van haar aandelen overdraagt aan Sharp. Hoeveel dollar Sharp daarvoor neerlegde, is onbekend. Het akkoord van de verkoop werd op 30 juni al bereikt.
Toshiba bracht haar eerste laptop al in het jaar 1985 uit. De T1100 was een uit de kluiten gewassen computer die bijna 4 kilogram woog, en zoals het in die tijd in was met floppy discs werkte. De computer kwam enkel uit in Europa, en Toshiba mikte aanvankelijk op een verkoop 10.000 stuks. Kostprijs van deze computer: 2000 dollar, wat zeker in 1985 een enorm bedrag was. Vandaag de dag is T1100 te bewonderen in het Toshiba Science Museum in Kawasaki, Japan.
Al jaren moeilijkheden
Na haar introductie in de computerindustrie groeide het Japanse bedrijf snel. In de jaren ’90 en beginjaren 2000 was het één van de grootste computerfabrikanten ter wereld. Het absolute topjaar kende het bedrijf in 2011, toen het wereldwijd 17,7 miljoen laptops en computer verkocht. Maar de toenemende concurrentie van onder andere Lenovo, HP en Apple deden de grondvesten van het bedrijf daveren.
Vanaf het succesjaar 2011 ging het dan ook steil bergafwaarts met het bedrijf. Het boekjaar 2015 was een dramatisch jaar voor het bedrijf: het noteerde een nettoverlies van 318 miljoen dollar, en zowel de president als vicepresident moesten opstappen nadat uitlekte dat het bedrijf al jarenlang had geknoeid met de winstcijfers in financiële rapporten. In 2016 besliste het bedrijf om geen consumentenlaptops meer te produceren voor de Europese markt maar enkel nog te focussen op businesslaptops. Tegen 2017 verkocht Toshiba geen 2 miljoen laptops meer wereldwijd. Een jaar later werkte Sharp zich binnen in het bedrijf, al bleven de producten voornamelijk populair in Japan.
Na 35 jaar verbreekt Toshiba dus de laatste banden met de computerindustrie die het bedrijf ooit groot maakte. Het bedrijf blijft uiteraard wel actief als producent van consumentenelektronica. Toshiba brengt een brede waaier aan producten op de markt, van televisies en printers tot zelfs airconditioning.