‘Vliegende auto’ PAL-V rijdt (en vliegt) vanaf augustus over Nederlandse wegen
Een vliegende auto, het klinkt heel futuristisch maar in Nederland zou het volgende maand een realiteit kunnen worden. Het bizarre voertuig genaamd PAL-V, een soort kruising tussen een auto en een helikopter, moet enkel nog langs de Nederlandse autoregistratie-instantie Rijksdienst Wegverkeer voor een laatste goedkeuring en dan zou hij de weg op kunnen. Maar commercieel directeur van het bedrijf PAL-V Marco van den Bosch twijfelt niet dat de uitvinding dat laatste obstakel zal overwinnen. Dat vertelde hij in een interview met Omroep Brabant.
Vanaf augustus zou dan het eerste model over de Nederlandse wegen rijden. De commerciële verkoop van de wagens zal dan ook echt op stoom kunnen komen. Volgens PAL-V zijn er al honderd stuks besteld. Vanaf april volgend jaar kan het bedrijf wagens leveren, en moet een vliegende auto een normaal zicht worden in het Nederlandse straatbeeld. De productie van de wagens is alvast opgestart om die deadline te halen.
Een auto of een helikopter?
PAL-V ziet er te bizar uit om echt te zijn. De carrosserie is die van een traditionele wagen (met uitzondering van de drie wielen), maar op het dak heeft die uitklapbare propellers voor als je het luchtruim zou willen opzoeken. Ook binnenin lijkt de wagen op een soort kruising tussen een wagen en een helikopter. De wagen besturen doe je met een autostuur, maar het dashboard lijkt dan weer meer op een vereenvoudigde cockpit van een vliegtuig. PAL-V kan op de weg een topsnelheid van 160 km/u halen, en in de lucht 180 km/u. De maximale range is 500 kilometer, en je kan een hoogte tot 3500 meter halen.
Omdat PAL-V zo’n uniek voertuig is, kan je wel niet met een gewoon autorijbewijs achter het stuur kruipen. Je moet er een speciaal rijbewijs voor halen. PAL-V organiseert in zijn eigen FlyDrive Academy trainingsprogramma’s om de nodige vaardigheden aan te leren. Het Nederlandse bedrijf is al begonnen met het opleiden van instructeurs. Een rijbewijs voor een PAL-V staat ook niet gelijk aan een vliegbrevet, en geeft je dus niet de nodige papieren om met een helikopter of sportvliegtuig te vliegen.
Veel obstakels
Als PAL-V ook effectief door zijn laatste keuringen komt, dan zal dat een grote overwinning zijn voor het bedrijf. De introductie van de wagen heeft namelijk veel horten en stoten gekend. In 2012 maakte het bedrijf al een eerste testmodel. Maar toen de wagen in 2017 voor het eerst voorgesteld werd, werd die vooral op hoongelach ontvangen. PAL-V moest ook voortdurend de leveringen uitstellen. Van den Bosch verklaarde in het interview dat het bedrijf zich flink miskeken had op de administratieve belemmeringen die zouden opspelen. Dat komt omdat er nog geen regulering bestond voor een voertuig zoals PAL-V.
Wil jij ook een vliegende auto kopen in de toekomst, dan kan je best nu al beginnen sparen. De wagen zal twee uitgaven krijgen. De eerste modellen zijn van de Pioneer Edition die 499.000 euro kost. Later komt er ook nog een Liberty Sport Edition die 299.000 euro kost.
Een vliegende auto, het klinkt heel futuristisch maar in Nederland zou het volgende maand een realiteit kunnen worden. Het bizarre voertuig genaamd PAL-V, een soort kruising tussen een auto en een helikopter, moet enkel nog langs de Nederlandse autoregistratie-instantie Rijksdienst Wegverkeer voor een laatste goedkeuring en dan zou hij de weg op kunnen. Maar commercieel directeur van het bedrijf PAL-V Marco van den Bosch twijfelt niet dat de uitvinding dat laatste obstakel zal overwinnen. Dat vertelde hij in een interview met Omroep Brabant.
Vanaf augustus zou dan het eerste model over de Nederlandse wegen rijden. De commerciële verkoop van de wagens zal dan ook echt op stoom kunnen komen. Volgens PAL-V zijn er al honderd stuks besteld. Vanaf april volgend jaar kan het bedrijf wagens leveren, en moet een vliegende auto een normaal zicht worden in het Nederlandse straatbeeld. De productie van de wagens is alvast opgestart om die deadline te halen.
Een auto of een helikopter?
PAL-V ziet er te bizar uit om echt te zijn. De carrosserie is die van een traditionele wagen (met uitzondering van de drie wielen), maar op het dak heeft die uitklapbare propellers voor als je het luchtruim zou willen opzoeken. Ook binnenin lijkt de wagen op een soort kruising tussen een wagen en een helikopter. De wagen besturen doe je met een autostuur, maar het dashboard lijkt dan weer meer op een vereenvoudigde cockpit van een vliegtuig. PAL-V kan op de weg een topsnelheid van 160 km/u halen, en in de lucht 180 km/u. De maximale range is 500 kilometer, en je kan een hoogte tot 3500 meter halen.
Omdat PAL-V zo’n uniek voertuig is, kan je wel niet met een gewoon autorijbewijs achter het stuur kruipen. Je moet er een speciaal rijbewijs voor halen. PAL-V organiseert in zijn eigen FlyDrive Academy trainingsprogramma’s om de nodige vaardigheden aan te leren. Het Nederlandse bedrijf is al begonnen met het opleiden van instructeurs. Een rijbewijs voor een PAL-V staat ook niet gelijk aan een vliegbrevet, en geeft je dus niet de nodige papieren om met een helikopter of sportvliegtuig te vliegen.
Veel obstakels
Als PAL-V ook effectief door zijn laatste keuringen komt, dan zal dat een grote overwinning zijn voor het bedrijf. De introductie van de wagen heeft namelijk veel horten en stoten gekend. In 2012 maakte het bedrijf al een eerste testmodel. Maar toen de wagen in 2017 voor het eerst voorgesteld werd, werd die vooral op hoongelach ontvangen. PAL-V moest ook voortdurend de leveringen uitstellen. Van den Bosch verklaarde in het interview dat het bedrijf zich flink miskeken had op de administratieve belemmeringen die zouden opspelen. Dat komt omdat er nog geen regulering bestond voor een voertuig zoals PAL-V.
Wil jij ook een vliegende auto kopen in de toekomst, dan kan je best nu al beginnen sparen. De wagen zal twee uitgaven krijgen. De eerste modellen zijn van de Pioneer Edition die 499.000 euro kost. Later komt er ook nog een Liberty Sport Edition die 299.000 euro kost.