Test

Dit is een popup

Google Assistant, Siri en Alexa beantwoorden je vragen over racisme

De bekende voice-assistants van Google, Apple en Amazon kregen onlangs een update om specifieke vragen over racisme en Black Lives Matter te kunnen beantwoorden.

Racisme is vandaag de dag een veelbesproken thema. Dat komt door hevige protesten die al wekenlang woedden in de Verenigde Staten na de dood van George Floyd. Een complexe problematiek zoals racisme kan heel wat vragen oproepen. Google, Apple en Amazon springen in de bres zodat niemand met zijn of haar vragen moet blijven zitten.

De technologiebedrijven gaven hun voice-assistants een grondige update, en trainden ze om te kunnen antwoorden op vragen rond de rassenproblematiek. Op verschillende sociale media verschenen dan ook enkele video’s waarin Google Assistant, Siri en Alexa op de rooster werden gelegd. Elk hebben ze hun eigen specifieke antwoorden op vragen zoals ‘Do black lives matter?’ en ‘Do all lives matter’?

Hypocrisie

Grote techbedrijven zoals Google, Apple en Amazon doen de voorbije twee weken veel inspanningen om in hun publieke communicatie steun te betuigen aan Black Lives Matter en de mensen die op straat komen om ongelijkheid aan te kaarten. Apple CEO Tim Cook publiceerde een open brief, en Jeff Bezos deelde op zijn Instagram zijn antwoord op een klachtenmail over een banner op Amazon.

Niet iedereen vindt de steunbetuigingen van de techgiganten even oprecht overkomen. Een technologiejournalist genaamd Chris Gilliard noemde in een opiniestuk voor Fast Company de acties ‘hypocriet’. Hij beschuldigt de techbedrijven ervan de zwarte bevolking te willen paaien, terwijl hun businesspraktijken discriminerend zijn.

De pijlen worden in het opiniestuk gericht op Amazon. Het bedrijf staat immers toe om videocamera’s en slimme deurbellen te verkopen die werken met gezichtherkenningstechnologie. Experts hebben aangetoond dat gezichtsherkenningssoftware discriminerend is ten aanzien van anderskleurigen. Dan was er ook nog het ontslag van Chris Smalls, een zwarte medewerker die werd ontslagen na een protestactie tegen de coronamaatregelen van het bedrijf. Maar ook YouTube wordt geviseerd, omdat het platform al jaren gebruikt wordt door racistische groeperingen. Techbedrijven zouden dan ook beter stil blijven tijdens deze crisis en effectief iets doen aan discriminatie, luidt de mening van Gilliard.

Racisme is vandaag de dag een veelbesproken thema. Dat komt door hevige protesten die al wekenlang woedden in de Verenigde Staten na de dood van George Floyd. Een complexe problematiek zoals racisme kan heel wat vragen oproepen. Google, Apple en Amazon springen in de bres zodat niemand met zijn of haar vragen moet blijven zitten.

De technologiebedrijven gaven hun voice-assistants een grondige update, en trainden ze om te kunnen antwoorden op vragen rond de rassenproblematiek. Op verschillende sociale media verschenen dan ook enkele video’s waarin Google Assistant, Siri en Alexa op de rooster werden gelegd. Elk hebben ze hun eigen specifieke antwoorden op vragen zoals ‘Do black lives matter?’ en ‘Do all lives matter’?

Hypocrisie

Grote techbedrijven zoals Google, Apple en Amazon doen de voorbije twee weken veel inspanningen om in hun publieke communicatie steun te betuigen aan Black Lives Matter en de mensen die op straat komen om ongelijkheid aan te kaarten. Apple CEO Tim Cook publiceerde een open brief, en Jeff Bezos deelde op zijn Instagram zijn antwoord op een klachtenmail over een banner op Amazon.

Niet iedereen vindt de steunbetuigingen van de techgiganten even oprecht overkomen. Een technologiejournalist genaamd Chris Gilliard noemde in een opiniestuk voor Fast Company de acties ‘hypocriet’. Hij beschuldigt de techbedrijven ervan de zwarte bevolking te willen paaien, terwijl hun businesspraktijken discriminerend zijn.

De pijlen worden in het opiniestuk gericht op Amazon. Het bedrijf staat immers toe om videocamera’s en slimme deurbellen te verkopen die werken met gezichtherkenningstechnologie. Experts hebben aangetoond dat gezichtsherkenningssoftware discriminerend is ten aanzien van anderskleurigen. Dan was er ook nog het ontslag van Chris Smalls, een zwarte medewerker die werd ontslagen na een protestactie tegen de coronamaatregelen van het bedrijf. Maar ook YouTube wordt geviseerd, omdat het platform al jaren gebruikt wordt door racistische groeperingen. Techbedrijven zouden dan ook beter stil blijven tijdens deze crisis en effectief iets doen aan discriminatie, luidt de mening van Gilliard.

alexaBlack Lives Mattergeorge floydgoogle assistantracismesiri

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!