PewDiePie sluit exclusieve livestream-deal met YouTube
Felix Kjellberg, die de meeste mensen kennen onder zijn YouTube-naam PewDiePie, heeft een nieuwe deal gesloten met YouTube. Dat schrijft Variety. De 30-jarige Zweed zal zijn livestreams exclusief uitzenden via het streamingplatform waar hij zijn carrière als content creator begonnen is. Vandaag de dag heeft PewDiePie het meest succesvolle YouTube-kanaal, met meer dan 100 miljoen abonnees en in totaal meer dan 25 miljard views.
In een statement zegt PewDiePie verheugd te zijn over de vernieuwde samenwerking met YouTube, dat hij zijn ‘thuis’ noemt. PewDiePie wil naar eigen zeggen meer inzetten op livestreams in 2020 om nieuwe manieren te zoeken om originele content te creëren en met fans te interageren. Dat hij dat op YouTube zal doen, noemt hij niet meer dan vanzelfsprekend. Vorig jaar sloot de Zweedse YouTuber nog wel een deal met DLive, een kleiner platform dat betere economische voorwaarden zou beloven aan streamers.
Antisemitisme en racisme
De relatie tussen PewDiePie en YouTube is lang niet altijd zo liefdevol geweest. In 2017 verbrak YouTube alle zakelijke relaties met Kjellberg waardoor hij tijdelijk geen advertentie-inkomsten meer kreeg via het platform. Dat kwam omdat PewDiePie in enkele video’s antisemitische grappen of verwijzingen naar de nazi’s maakte. Kjellberg excuseerde zich daar later voor.
Maar het was niet de laatste controverse die rond hem ontstond. Nog in hetzelfde jaar als het antisemitische incident moest PewDiePie zich opnieuw excuseren voor veelvuldig gebruik van het ‘n-woord’. Een jaar later maakte hij een verwijzing naar een YouTube-kanaal dat racistische video’s maakte, al beweerde PewDiePie altijd dat hij daar niet van op de hoogte was. Dat wilde hij eind vorig jaar goedmaken na het ontvangen van de Red Diamond Creator Award, dat hij ontving voor het bereiken van 100 miljoen abonnees. Hij zou 50.000 dollar schenken aan de Anti-Defemation League, maar kwam een dag later al terug op die beslissing omdat de donatie niet ‘oprecht’ aanvoelde.
De kritiek werd Felix Kjellberg even te veel. Hij lastte een pauze in, maar kwam een maand later al terug naar YouTube met nieuwe video’s. PewDiePie startte in 2010, en werd populair door zijn reeksen over Minecraft en de horrorgame Amnesia. Sinds 2013 heeft hij het kanaal met de meeste abonnees.
Felix Kjellberg, die de meeste mensen kennen onder zijn YouTube-naam PewDiePie, heeft een nieuwe deal gesloten met YouTube. Dat schrijft Variety. De 30-jarige Zweed zal zijn livestreams exclusief uitzenden via het streamingplatform waar hij zijn carrière als content creator begonnen is. Vandaag de dag heeft PewDiePie het meest succesvolle YouTube-kanaal, met meer dan 100 miljoen abonnees en in totaal meer dan 25 miljard views.
In een statement zegt PewDiePie verheugd te zijn over de vernieuwde samenwerking met YouTube, dat hij zijn ‘thuis’ noemt. PewDiePie wil naar eigen zeggen meer inzetten op livestreams in 2020 om nieuwe manieren te zoeken om originele content te creëren en met fans te interageren. Dat hij dat op YouTube zal doen, noemt hij niet meer dan vanzelfsprekend. Vorig jaar sloot de Zweedse YouTuber nog wel een deal met DLive, een kleiner platform dat betere economische voorwaarden zou beloven aan streamers.
Antisemitisme en racisme
De relatie tussen PewDiePie en YouTube is lang niet altijd zo liefdevol geweest. In 2017 verbrak YouTube alle zakelijke relaties met Kjellberg waardoor hij tijdelijk geen advertentie-inkomsten meer kreeg via het platform. Dat kwam omdat PewDiePie in enkele video’s antisemitische grappen of verwijzingen naar de nazi’s maakte. Kjellberg excuseerde zich daar later voor.
Maar het was niet de laatste controverse die rond hem ontstond. Nog in hetzelfde jaar als het antisemitische incident moest PewDiePie zich opnieuw excuseren voor veelvuldig gebruik van het ‘n-woord’. Een jaar later maakte hij een verwijzing naar een YouTube-kanaal dat racistische video’s maakte, al beweerde PewDiePie altijd dat hij daar niet van op de hoogte was. Dat wilde hij eind vorig jaar goedmaken na het ontvangen van de Red Diamond Creator Award, dat hij ontving voor het bereiken van 100 miljoen abonnees. Hij zou 50.000 dollar schenken aan de Anti-Defemation League, maar kwam een dag later al terug op die beslissing omdat de donatie niet ‘oprecht’ aanvoelde.
De kritiek werd Felix Kjellberg even te veel. Hij lastte een pauze in, maar kwam een maand later al terug naar YouTube met nieuwe video’s. PewDiePie startte in 2010, en werd populair door zijn reeksen over Minecraft en de horrorgame Amnesia. Sinds 2013 heeft hij het kanaal met de meeste abonnees.