Test

Dit is een popup

Leren van de K3-marketingmachine: doelgroepinformatie is key

Afgelopen maand werd bekend dat België en Nederland het voortaan zonder K3 moeten stellen. Of toch niet? Al snel na de eerste geruchten bleek dat de zangeressen in een tv-talentenjacht op zoek gaan naar drie opvolgers. Die gaan de komende tien jaar de muziekmarkt voor jonge meiden bestormen. Hoewel de muziek en bijbehorende folklore misschien zo overkomt, is de marketingmachine achter deze groep allesbehalve kinderachtig.

Drie bandleden die ineens stoppen, menig muzikale act zou er aan onderdoor zijn gegaan. Zo niet K3. Er is gekeken naar de mogelijkheden: is er nog een markt voor ons product? Die vraag werd positief beantwoord en zo is dit probleem omgezet in een kans. Door een nieuwe talentenjacht te organiseren en die in twee landen uit te zenden, wordt er nieuw commercieel succes gerealiseerd. De roddels en nieuwsberichten over dit ‘treurige’ nieuws, dienen slechts ter promotie van dit nieuwe product en de vernieuwing van de core business.

Een slimme move

Na zestien jaar werd het succes wat minder, en de bandleden wat ouder. Dus werd het tijd voor een nieuwe productfase. Wat dat betreft kunnen veel bedrijven een voorbeeld nemen. Een uitdaging, probleem, of obstakel? Zorg dat je goed geïnformeerd bent en zet het om in een kans. Het productiebedrijf kon dit doen doordat zij de doelgroep en de markt door en door kent. Is er nog voldoende marktpotentieel voor dat wat wij doen? Natuurlijk, jonge meisjes zingen nu eenmaal graag mee met hun grote voorbeelden! Zijn er kapers op de kust, die er met onze doelgroep vandoor gaan? Ongetwijfeld, als K3 er mee ophoudt, springen er vanzelf andere acts in het gat dat ze achterlaten. Geven we die kapers een kans? Nee, wij vernieuwen en doen dat met veel geluid. Zo maken we ons merk ook de komende zestien jaar een commercieel succes.

Proactieve houding

Het productiebedrijf nam een proactieve houding aan, doordat ze uitstekend weten hoe de markt erbij staat. Ook al bestaat de meidengroep nu al zestien jaar, er is voldoende marktpotentieel om verder te gaan, met of zonder de oorspronkelijke zangeressen. Een verandering als die waar zij voor staan, kun je juist aangrijpen om dat potentieel te benutten en te vergroten. Vaak zijn bedrijven echter niet zo goed op de hoogte van de markt en hun eigen positie daarin. Een teruglopende klantenbasis of omzet maakt een probleem wel zichtbaar, maar dan is het vaak al te laat. Om succesvol te zijn is een proactieve houding een vereiste.

Marktinformatie helpt om die proactieve houding aan te nemen. Op die manier kan een onderneming bepalen of de behoefte aan een dienst of product afneemt, toeneemt of verandert. Een markt raakt nu eenmaal vroeg of laat verzadigd. Concurrenten verdwijnen of verschijnen weer ten tonele. Sommige zijn zo innovatief dat ze uw aandeel bedreigen. In sommige gevallen staat een hele branche onder druk. Mijn credo is: elke bedreiging vormt ook een kans om een voorsprong te nemen. Daarbij zijn kennis en marktinformatie essentieel. Het voorbeeld uit dit blog bewijst dit nog maar eens.

Drie bandleden die ineens stoppen, menig muzikale act zou er aan onderdoor zijn gegaan. Zo niet K3. Er is gekeken naar de mogelijkheden: is er nog een markt voor ons product? Die vraag werd positief beantwoord en zo is dit probleem omgezet in een kans. Door een nieuwe talentenjacht te organiseren en die in twee landen uit te zenden, wordt er nieuw commercieel succes gerealiseerd. De roddels en nieuwsberichten over dit ‘treurige’ nieuws, dienen slechts ter promotie van dit nieuwe product en de vernieuwing van de core business.

Een slimme move

Na zestien jaar werd het succes wat minder, en de bandleden wat ouder. Dus werd het tijd voor een nieuwe productfase. Wat dat betreft kunnen veel bedrijven een voorbeeld nemen. Een uitdaging, probleem, of obstakel? Zorg dat je goed geïnformeerd bent en zet het om in een kans. Het productiebedrijf kon dit doen doordat zij de doelgroep en de markt door en door kent. Is er nog voldoende marktpotentieel voor dat wat wij doen? Natuurlijk, jonge meisjes zingen nu eenmaal graag mee met hun grote voorbeelden! Zijn er kapers op de kust, die er met onze doelgroep vandoor gaan? Ongetwijfeld, als K3 er mee ophoudt, springen er vanzelf andere acts in het gat dat ze achterlaten. Geven we die kapers een kans? Nee, wij vernieuwen en doen dat met veel geluid. Zo maken we ons merk ook de komende zestien jaar een commercieel succes.

Proactieve houding

Het productiebedrijf nam een proactieve houding aan, doordat ze uitstekend weten hoe de markt erbij staat. Ook al bestaat de meidengroep nu al zestien jaar, er is voldoende marktpotentieel om verder te gaan, met of zonder de oorspronkelijke zangeressen. Een verandering als die waar zij voor staan, kun je juist aangrijpen om dat potentieel te benutten en te vergroten. Vaak zijn bedrijven echter niet zo goed op de hoogte van de markt en hun eigen positie daarin. Een teruglopende klantenbasis of omzet maakt een probleem wel zichtbaar, maar dan is het vaak al te laat. Om succesvol te zijn is een proactieve houding een vereiste.

Marktinformatie helpt om die proactieve houding aan te nemen. Op die manier kan een onderneming bepalen of de behoefte aan een dienst of product afneemt, toeneemt of verandert. Een markt raakt nu eenmaal vroeg of laat verzadigd. Concurrenten verdwijnen of verschijnen weer ten tonele. Sommige zijn zo innovatief dat ze uw aandeel bedreigen. In sommige gevallen staat een hele branche onder druk. Mijn credo is: elke bedreiging vormt ook een kans om een voorsprong te nemen. Daarbij zijn kennis en marktinformatie essentieel. Het voorbeeld uit dit blog bewijst dit nog maar eens.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!