Sony onthult technische details PlayStation 5
Sony heeft gisteren via een livestream wat meer technische informatie gegeven over de PlayStation 5 die eind dit jaar uitkomt. Het kwam niet als een verassing dat die onthulling gisteren gebeurde, want grote concurrent Microsoft kwam eerder deze week naar buiten met details over de Xbox Series X, die ook al eind dit jaar uitkomt.
Naar eigen zeggen heeft Sony voor de ontwikkeling van de PlayStation 5 nauw geluisterd en overlegd met gameontwikkelaars. Daarmee willen ze het hen zo eenvoudig mogelijk maken om games voor de console te maken. Een nieuwigheid die eerder al werd bevestigd was de aanwezigheid van een 4K Blu-Ray speler. Daarmee zal de PS5 ook effectief staat zijn om Blu-Ray in 4K beeldkwaliteit af te spelen. Dat is iets waar bijvoorbeeld de PS4 Pro niet in slaagde.
Games in minder dan een seconde
De meest opvallende nieuwigheid die gisteren werd aangekondigd was een speciale SSD-kaart die moet leiden tot ongezien snelle laadtijden. Mark Cerny, de architect van de console, claimt dat de PlayStation 5 daarmee in staat zal zijn games in minder dan één seconde tijd te laden. Ook het installeren van patches en updates moet daarmee veel sneller verlopen en het verstoren van kostbare gametijd zo beperkt mogelijk houden.
Ook op vlak van audio wil de PlayStation 5 een stap vooruit zijn ten aanzien van de PlayStation 4. De hardware om bijvoorbeeld tijdens een virtuele regenbui elke druppel als het ware apart door een speaker te laten horen. Eerdere consoles konden enkel het geluid van regen simuleren aan de hand van een stortbui.
Xbox Series X
Zoals we al aangaven, volgt de persconferentie van Sony slechts enkele dagen op die van Microsoft. Beide consoles zullen quasi gelijktijdig uitkomen. Twijfel je over welke je gaat kopen? Dan zetten we voor je de technische specificaties van beiden even naast elkaar:
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) | 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) | 12 teraflops, 52 CUs @ 1.825 GHz |
GPU Architecture | Custom RDNA 2 | Custom RDNA 2 |
Memory/Interface | 16GB GDDR6/256-bit | 16 GB GDDR6/320 megabyte bus |
Memory Bandwidth | 448GB/s | 10 gigabyte @ 560 gigabyte per seconde, 6 gigabyte @ 336 gigabyte per seconde |
Internal Storage | Custom 825GB SSD | 1TB Custom NVME SSD |
IO Throughput | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) | 2.4 gigabyte per seconde (Raw), 4.8 gigabyte per seconde (gecomprimeerd, met een custom hardware decompressieblok) |
Expandable Storage | NVMe SSD Slot | 1 TB Expansion Card (matcht het standaardgeheugen precies) |
External Storage | USB HDD Support | USB 3.2 External HDD Support |
Optical Drive | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive |
Performance doel | 4K resolutie op 60 frames per seconde met een maximum performance tot aan 120 frames per seconde |
(Deze tabel is afkomstig van XGN.nl)
Sony heeft gisteren via een livestream wat meer technische informatie gegeven over de PlayStation 5 die eind dit jaar uitkomt. Het kwam niet als een verassing dat die onthulling gisteren gebeurde, want grote concurrent Microsoft kwam eerder deze week naar buiten met details over de Xbox Series X, die ook al eind dit jaar uitkomt.
Naar eigen zeggen heeft Sony voor de ontwikkeling van de PlayStation 5 nauw geluisterd en overlegd met gameontwikkelaars. Daarmee willen ze het hen zo eenvoudig mogelijk maken om games voor de console te maken. Een nieuwigheid die eerder al werd bevestigd was de aanwezigheid van een 4K Blu-Ray speler. Daarmee zal de PS5 ook effectief staat zijn om Blu-Ray in 4K beeldkwaliteit af te spelen. Dat is iets waar bijvoorbeeld de PS4 Pro niet in slaagde.
Games in minder dan een seconde
De meest opvallende nieuwigheid die gisteren werd aangekondigd was een speciale SSD-kaart die moet leiden tot ongezien snelle laadtijden. Mark Cerny, de architect van de console, claimt dat de PlayStation 5 daarmee in staat zal zijn games in minder dan één seconde tijd te laden. Ook het installeren van patches en updates moet daarmee veel sneller verlopen en het verstoren van kostbare gametijd zo beperkt mogelijk houden.
Ook op vlak van audio wil de PlayStation 5 een stap vooruit zijn ten aanzien van de PlayStation 4. De hardware om bijvoorbeeld tijdens een virtuele regenbui elke druppel als het ware apart door een speaker te laten horen. Eerdere consoles konden enkel het geluid van regen simuleren aan de hand van een stortbui.
Xbox Series X
Zoals we al aangaven, volgt de persconferentie van Sony slechts enkele dagen op die van Microsoft. Beide consoles zullen quasi gelijktijdig uitkomen. Twijfel je over welke je gaat kopen? Dan zetten we voor je de technische specificaties van beiden even naast elkaar:
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) | 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency) | 12 teraflops, 52 CUs @ 1.825 GHz |
GPU Architecture | Custom RDNA 2 | Custom RDNA 2 |
Memory/Interface | 16GB GDDR6/256-bit | 16 GB GDDR6/320 megabyte bus |
Memory Bandwidth | 448GB/s | 10 gigabyte @ 560 gigabyte per seconde, 6 gigabyte @ 336 gigabyte per seconde |
Internal Storage | Custom 825GB SSD | 1TB Custom NVME SSD |
IO Throughput | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) | 2.4 gigabyte per seconde (Raw), 4.8 gigabyte per seconde (gecomprimeerd, met een custom hardware decompressieblok) |
Expandable Storage | NVMe SSD Slot | 1 TB Expansion Card (matcht het standaardgeheugen precies) |
External Storage | USB HDD Support | USB 3.2 External HDD Support |
Optical Drive | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive |
Performance doel | 4K resolutie op 60 frames per seconde met een maximum performance tot aan 120 frames per seconde |
(Deze tabel is afkomstig van XGN.nl)