Apple gaat 500 miljoen dollar betalen voor het bewust vertragen van iPhones
Apple heeft ingestemd met een schikking van 500 miljoen dollar die het zal betalen voor het bewust vertragen van iPhones. Dat is omgerekend en afgerond 450 miljoen euro. Apple gaf eind 2017 al toe dat het zijn iPhones bewust zou hebben vertraagd via een iOS-update. Dat deed het om extra levensduur uit verouderde batterijen te halen.
Echter zorgde het er voor dat consumenten ten onrechte dachten dat hun iPhone kapot aan het gaan was, waardoor ze een nieuwer model kochten. Je kan je dan ook de onvrede voorstellen toen consumenten uitvonden dat Apple dit bewust deed. Het leidde uiteindelijk tot een rechtszaak. Apple is met een rechtbank in Californië (waar het hoofdkantoor van Apple zich bevindt) overeengekomen om een schadevergoeding te betalen.
25$ per iPhone
Apple zal zowel individuele consumenten vergoeden als collectieve groepen. Van de 500 miljoen dollar die overeengekomen is in de schikking, zal Apple minimaal 310 miljoen dollar effectief moeten betalen. Elke individuele consument heeft recht op een compensatie tot $25, ofwel €22,5. Als je weet dat een nieuwe iPhone enkele honderden euro’s kost, is dat natuurlijk maar een magere troost. Het bedrag kan ook nog afhangen van hoeveel Amerikanen een aanvraag voor compensatie indienen.
Om de compensatie te kunnen krijgen, moeten ze aan enkele voorwaarden voldoen. De modellen die in aanmerking komen zijn iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus en iPhone SE. De iPhones moeten minimaal draaien op iOS versie 10.2.1. In geval van de iPhone 7 en 7 Plus kan dat tot iOS 11.2 zijn, maar ze moeten voor 21 december 2017 aangekocht zijn.
Het zijn niet enkel Amerikaanse consumenten wiens iPhones door Apple vertraagd werden. In Frankrijk kreeg het bedrijf begin februari een boete van 24 miljoen euro opgelegd omwille van dezelfde praktijken. Die zal echter niet verdeeld worden in compensaties voor Franse consumenten.
Apple heeft ingestemd met een schikking van 500 miljoen dollar die het zal betalen voor het bewust vertragen van iPhones. Dat is omgerekend en afgerond 450 miljoen euro. Apple gaf eind 2017 al toe dat het zijn iPhones bewust zou hebben vertraagd via een iOS-update. Dat deed het om extra levensduur uit verouderde batterijen te halen.
Echter zorgde het er voor dat consumenten ten onrechte dachten dat hun iPhone kapot aan het gaan was, waardoor ze een nieuwer model kochten. Je kan je dan ook de onvrede voorstellen toen consumenten uitvonden dat Apple dit bewust deed. Het leidde uiteindelijk tot een rechtszaak. Apple is met een rechtbank in Californië (waar het hoofdkantoor van Apple zich bevindt) overeengekomen om een schadevergoeding te betalen.
25$ per iPhone
Apple zal zowel individuele consumenten vergoeden als collectieve groepen. Van de 500 miljoen dollar die overeengekomen is in de schikking, zal Apple minimaal 310 miljoen dollar effectief moeten betalen. Elke individuele consument heeft recht op een compensatie tot $25, ofwel €22,5. Als je weet dat een nieuwe iPhone enkele honderden euro’s kost, is dat natuurlijk maar een magere troost. Het bedrag kan ook nog afhangen van hoeveel Amerikanen een aanvraag voor compensatie indienen.
Om de compensatie te kunnen krijgen, moeten ze aan enkele voorwaarden voldoen. De modellen die in aanmerking komen zijn iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus en iPhone SE. De iPhones moeten minimaal draaien op iOS versie 10.2.1. In geval van de iPhone 7 en 7 Plus kan dat tot iOS 11.2 zijn, maar ze moeten voor 21 december 2017 aangekocht zijn.
Het zijn niet enkel Amerikaanse consumenten wiens iPhones door Apple vertraagd werden. In Frankrijk kreeg het bedrijf begin februari een boete van 24 miljoen euro opgelegd omwille van dezelfde praktijken. Die zal echter niet verdeeld worden in compensaties voor Franse consumenten.