Google verwijdert 600 apps uit Play Store omwille van ‘storende’ advertenties
Via een blogpost heeft Google aangekondigd dat het een lijst van meer dan 600 applicaties uit de Play Store heeft verwijderd. Eveneens zijn de ontwikkelaars van die applicaties verbannen om nog apps te ontwikkelen. Als reden wordt gegeven dat de apps een inbreuk pleegden op het advertentiebeleid van Google Play en ‘te storende’ advertenties toonden.
Dat advertentiebeleid legt appontwikkelaars beperkingen op in het tonen van advertenties. Wanneer die de gebruikservaring te bruusk verstoren, dan overtreden ze die regels. Een voorbeeld van een ‘storende’ advertentie die we terugvinden op het infocentrum van appontwikkelaars van Google Play, is een advertentie die een heel scherm in beslag neemt. Daarnaast mogen advertenties ook niet misleidend, of gebruikers bestoken met advertenties als ze niet actief zijn. Onlangs werd ook het beleid rond videoadvertenties verscherpt, dus Google meent het echt wel serieus.
Cheetah
Per Bjorke, hoofdverantwoordelijke voor advertentieverkeer voor alle producten van Google, gaf aan Buzzfeed wat meer uitleg over het verwijderen van de apps. Specifieke namen van apps of ontwikkelaars gaf hij daar niet bij, maar wel dat de apps in totaal meer dan 4,5 miljard keer gedownload waren. Ze richtten zich vooral tot Engelstalige gebruikers, en de ontwikkelaars van de apps kwamen hoofdzakelijk uit Aziatische landen. De meeste applicaties waren games.
Één van de appontwikkelaars die volgens Buzzfeed zou verbannen zijn, is Cheetah Mobile. Dat is een Chinees internetbedrijf dat toch enkele veel gedownloade games en applicaties voor Android ontwikkelde. Cheetah werd in 2018 al eens op de vingers getikt voor het verspreiden van storende advertenties, maar werd nog wel toegelaten apps te ontwikkelen. Sinds deze ochtend zou geen enkele app van Cheetah nog gedownload kunnen worden.
Volgens Bjorke zijn dergelijke advertenties niet enkel slecht voor gebruikers, maar ook voor adverteerders. Hij noemt het ‘opdringere manoeuvres die niet enkel de gebruikservaring ernstig verstoren, maar ook resulteren in weggegooid advertentiebudget’.
Via een blogpost heeft Google aangekondigd dat het een lijst van meer dan 600 applicaties uit de Play Store heeft verwijderd. Eveneens zijn de ontwikkelaars van die applicaties verbannen om nog apps te ontwikkelen. Als reden wordt gegeven dat de apps een inbreuk pleegden op het advertentiebeleid van Google Play en ‘te storende’ advertenties toonden.
Dat advertentiebeleid legt appontwikkelaars beperkingen op in het tonen van advertenties. Wanneer die de gebruikservaring te bruusk verstoren, dan overtreden ze die regels. Een voorbeeld van een ‘storende’ advertentie die we terugvinden op het infocentrum van appontwikkelaars van Google Play, is een advertentie die een heel scherm in beslag neemt. Daarnaast mogen advertenties ook niet misleidend, of gebruikers bestoken met advertenties als ze niet actief zijn. Onlangs werd ook het beleid rond videoadvertenties verscherpt, dus Google meent het echt wel serieus.
Cheetah
Per Bjorke, hoofdverantwoordelijke voor advertentieverkeer voor alle producten van Google, gaf aan Buzzfeed wat meer uitleg over het verwijderen van de apps. Specifieke namen van apps of ontwikkelaars gaf hij daar niet bij, maar wel dat de apps in totaal meer dan 4,5 miljard keer gedownload waren. Ze richtten zich vooral tot Engelstalige gebruikers, en de ontwikkelaars van de apps kwamen hoofdzakelijk uit Aziatische landen. De meeste applicaties waren games.
Één van de appontwikkelaars die volgens Buzzfeed zou verbannen zijn, is Cheetah Mobile. Dat is een Chinees internetbedrijf dat toch enkele veel gedownloade games en applicaties voor Android ontwikkelde. Cheetah werd in 2018 al eens op de vingers getikt voor het verspreiden van storende advertenties, maar werd nog wel toegelaten apps te ontwikkelen. Sinds deze ochtend zou geen enkele app van Cheetah nog gedownload kunnen worden.
Volgens Bjorke zijn dergelijke advertenties niet enkel slecht voor gebruikers, maar ook voor adverteerders. Hij noemt het ‘opdringere manoeuvres die niet enkel de gebruikservaring ernstig verstoren, maar ook resulteren in weggegooid advertentiebudget’.