Test

Dit is een popup

Microsoft: “Amazon en Google zijn onze grootste concurrenten in gaming”

Volgens Microsoft hebben de traditionele grootmachten in de gamingindustrie hun tijd gehad, en zal cloudgaming de toekomst worden.

In een interview met de technologienieuwswebsite Protocol heeft het hoofd van de gamingafdeling van Microsoft Phil Spencer enkele opmerkelijke uitspraken gedaan. Hij liet daarin zijn toekomst uitschijnen over de toekomst van de gamingindustrie, en daar ziet hij de huidige rivalen Sony en Nintendo op lange termijn geen grote rol meer spelen.

Microsoft zal aan het einde van dit jaar de nieuwste Xbox console uitbrengen, de Series X, en ook Sony zal de PlayStation 5 lanceren. Met ook nog de Switch van Nintendo die het goed doet, is de gamingindustrie op dit moment toch nog een titanenstrijd tussen Microsoft, Sony en Nintendo. Wanneer en waarom zullen die laatste twee volgens Spencer dan in het stof moeten bijten?

Volgens Spencer is het overduidelijk dat cloudgaming de toekomst van de industrie is. Microsoft spendeert al lange tijd heel wat middelen in xCloud, het cloudgamingplatform dat gerund werd met Azure, al is een commerciële uitrol daarvan nog lang niet aan de orde. Toch zal dat Microsoft een aanzienlijk voordeel moeten geven op lange termijn. Spencer meent dat Nintendo en Sony de boot van cloudgaming te veel afhouden en dringend investeringen moeten maken als ze mee met de toekomst willen. Sony werkt wel samen met Microsoft Azure om het PlayStation Now-netwerk te ondersteunen, maar Nintendo heeft zijn hoofd nog lang niet in de wolken.

Google en Amazon

Als Sony en Nintendo ooit zouden verdwijnen, dan zullen er uiteraard nieuwe uitdagers voor Microsoft opstaan. Spencer gelooft dat dat Google en Amazon zullen worden. Google mengde zich definitief in de gamingindustrie toen het in november Google Stadia lanceerde. Dat platform heeft voorlopig nog te kampen met heel wat kinderziektes.

Het is ook best opmerkelijk dat Spencer Amazon noemt. Amazon heeft met AWS wel een sterke basis om cloudoplossingen te ontwikkelen, maar heeft tot op heden nog geen intenties uitgesproken een eigen gamingplatform te lanceren. De grootste bijdrage die Amazon vandaag aan de gamingindustrie levert is het streamingplatform Twitch.

In het interview wordt door Spencer vrij weinig gerefereerd naar Apple en Facebook. Apple heeft de gamingindustrie lange tijd de rug toegekeerd, omdat Steve Jobs naar verluidt een hekel zou gehad hebben aan games, maar de laatste jaren heeft het de omslag gemaakt. Apple Arcade is daar het resultaat van. Ook Facebook wil op termijn een dominante speler worden in de gamingindustrie. Ze zijn in feite al de koploper binnen virtual reality, en een recente overname van het Spaanse bedrijf PlayGiga toont dat het ook gaat investeren in cloudgaming. Als cloudgaming inderdaad de toekomst is, kunnen dat zeker ook geduchte concurrenten worden.

Phil Spencer, hoofd van Microsoft Gaming

Meer lezen? Blijf op de hoogte van het laatste gamingnieuws!

In een interview met de technologienieuwswebsite Protocol heeft het hoofd van de gamingafdeling van Microsoft Phil Spencer enkele opmerkelijke uitspraken gedaan. Hij liet daarin zijn toekomst uitschijnen over de toekomst van de gamingindustrie, en daar ziet hij de huidige rivalen Sony en Nintendo op lange termijn geen grote rol meer spelen.

Microsoft zal aan het einde van dit jaar de nieuwste Xbox console uitbrengen, de Series X, en ook Sony zal de PlayStation 5 lanceren. Met ook nog de Switch van Nintendo die het goed doet, is de gamingindustrie op dit moment toch nog een titanenstrijd tussen Microsoft, Sony en Nintendo. Wanneer en waarom zullen die laatste twee volgens Spencer dan in het stof moeten bijten?

Volgens Spencer is het overduidelijk dat cloudgaming de toekomst van de industrie is. Microsoft spendeert al lange tijd heel wat middelen in xCloud, het cloudgamingplatform dat gerund werd met Azure, al is een commerciële uitrol daarvan nog lang niet aan de orde. Toch zal dat Microsoft een aanzienlijk voordeel moeten geven op lange termijn. Spencer meent dat Nintendo en Sony de boot van cloudgaming te veel afhouden en dringend investeringen moeten maken als ze mee met de toekomst willen. Sony werkt wel samen met Microsoft Azure om het PlayStation Now-netwerk te ondersteunen, maar Nintendo heeft zijn hoofd nog lang niet in de wolken.

Google en Amazon

Als Sony en Nintendo ooit zouden verdwijnen, dan zullen er uiteraard nieuwe uitdagers voor Microsoft opstaan. Spencer gelooft dat dat Google en Amazon zullen worden. Google mengde zich definitief in de gamingindustrie toen het in november Google Stadia lanceerde. Dat platform heeft voorlopig nog te kampen met heel wat kinderziektes.

Het is ook best opmerkelijk dat Spencer Amazon noemt. Amazon heeft met AWS wel een sterke basis om cloudoplossingen te ontwikkelen, maar heeft tot op heden nog geen intenties uitgesproken een eigen gamingplatform te lanceren. De grootste bijdrage die Amazon vandaag aan de gamingindustrie levert is het streamingplatform Twitch.

In het interview wordt door Spencer vrij weinig gerefereerd naar Apple en Facebook. Apple heeft de gamingindustrie lange tijd de rug toegekeerd, omdat Steve Jobs naar verluidt een hekel zou gehad hebben aan games, maar de laatste jaren heeft het de omslag gemaakt. Apple Arcade is daar het resultaat van. Ook Facebook wil op termijn een dominante speler worden in de gamingindustrie. Ze zijn in feite al de koploper binnen virtual reality, en een recente overname van het Spaanse bedrijf PlayGiga toont dat het ook gaat investeren in cloudgaming. Als cloudgaming inderdaad de toekomst is, kunnen dat zeker ook geduchte concurrenten worden.

Phil Spencer, hoofd van Microsoft Gaming

Meer lezen? Blijf op de hoogte van het laatste gamingnieuws!

amazonApple ArcadeazurecloudgaminggamingGoogle Stadiamicrosoftnintendoontspanningsony

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!