CEO LinkedIn stapt op na 11 jaar
De CEO van LinkedIn Jeff Weiner zal per 1 juni aftreden als CEO van het bedrijf. Dat maakte hij via het eigen socialmediaplatform bekend. Jeff Weiner kwam in 2008 bij het bedrijf en nam niet veel later de rol als CEO op. Na 11 jaar die functie te vervullen, geeft hij de fakkel door aan Ryan Roslanky, de huidige diensthoofd van productontwikkeling. Weiner blijft wel als voorzitter actief deel uitmaken van de raad van bestuur.
LinkedIn heeft een onmiskenbare groei gekend onder het bewind van Wiener. Toen stichter Reid Hoffman hem in 2008 aan boord haalde, was LinkedIn niet veel meer dan een platform om een job te zoeken. Mensen plaatsten er hun curriculum en van zodra ze ergens aan de slag waren, werd hun account verwaarloosd. Vandaag is LinkedIn veel meer een professioneel sociaal netwerk, waar mensen regelmatig bijdragen posten om hun professionele verwezenlijkingen te tonen, en naar waar ook adverteerders hun weg hebben gevonden.
In 2011 ging LinkedIn op de beurs en werd de waarde van het bedrijf al op 4 miljard dollar geschat. Het bedrijf investeerde vanaf dan veel middelen in het uitbouwen van het eigen portfolio, en nam het online learningplatform Lynda over in 2015 wat omgevormd werd tot LinkedIn Learning. LinkedIn werd op zijn beurt dan weer overgenomen door Microsoft in 2016. De omzet van LinkedIn bedroeg 2,1 miljard dollar tijdens het laatste kwartaal van 2019.
Stabiliteit
In tijden waar socialmediabedrijven het vaak zwaar te voorduren krijgen en regelmatig onderwerp zijn van controverse, is LinkedIn altijd een baken van rust gebleken. Zij lijken zich helemaal geen zorgen te moeten maken over hete hangijzers zoals politieke advertenties, disinformatie en deepfakes. Stuk voor stuk onderwerpen die de CEO’s van Facebook, Twitter en andere grote kopzorgen geven.
Ook de aftreding van Wiener als CEO zal in alle rust en sereniteit verlopen. Wiener zal nog tot 1 juni in zijn functie blijven, en daarna is het de beurt aan Roslansky. De keuze voor Roslansky is ook een zeer logische, want hij is in feite één van de eerste personen onder Wiener in de rangorde. Daarnaast was Roslansky de eerste persoon die Wiener aanstelde als CEO en is hij vanaf dag één zijn voornaamste vertrouwenspersoon in het bedrijf. Roslansky koos op zijn beurt dan weer voor zijn belangrijkste collega Tomer Cohen om zijn positie over te nemen.
Grote veranderingen in het beleid van LinkedIn hoeven we dan ook niet te verwachten. In een interview met Wired zei Roslansky dat hij de functie niet heeft aangenomen om het bedrijf te veranderen, maar omdat hij ten volste gelooft in wat het bedrijf nu doet.
De CEO van LinkedIn Jeff Weiner zal per 1 juni aftreden als CEO van het bedrijf. Dat maakte hij via het eigen socialmediaplatform bekend. Jeff Weiner kwam in 2008 bij het bedrijf en nam niet veel later de rol als CEO op. Na 11 jaar die functie te vervullen, geeft hij de fakkel door aan Ryan Roslanky, de huidige diensthoofd van productontwikkeling. Weiner blijft wel als voorzitter actief deel uitmaken van de raad van bestuur.
LinkedIn heeft een onmiskenbare groei gekend onder het bewind van Wiener. Toen stichter Reid Hoffman hem in 2008 aan boord haalde, was LinkedIn niet veel meer dan een platform om een job te zoeken. Mensen plaatsten er hun curriculum en van zodra ze ergens aan de slag waren, werd hun account verwaarloosd. Vandaag is LinkedIn veel meer een professioneel sociaal netwerk, waar mensen regelmatig bijdragen posten om hun professionele verwezenlijkingen te tonen, en naar waar ook adverteerders hun weg hebben gevonden.
In 2011 ging LinkedIn op de beurs en werd de waarde van het bedrijf al op 4 miljard dollar geschat. Het bedrijf investeerde vanaf dan veel middelen in het uitbouwen van het eigen portfolio, en nam het online learningplatform Lynda over in 2015 wat omgevormd werd tot LinkedIn Learning. LinkedIn werd op zijn beurt dan weer overgenomen door Microsoft in 2016. De omzet van LinkedIn bedroeg 2,1 miljard dollar tijdens het laatste kwartaal van 2019.
Stabiliteit
In tijden waar socialmediabedrijven het vaak zwaar te voorduren krijgen en regelmatig onderwerp zijn van controverse, is LinkedIn altijd een baken van rust gebleken. Zij lijken zich helemaal geen zorgen te moeten maken over hete hangijzers zoals politieke advertenties, disinformatie en deepfakes. Stuk voor stuk onderwerpen die de CEO’s van Facebook, Twitter en andere grote kopzorgen geven.
Ook de aftreding van Wiener als CEO zal in alle rust en sereniteit verlopen. Wiener zal nog tot 1 juni in zijn functie blijven, en daarna is het de beurt aan Roslansky. De keuze voor Roslansky is ook een zeer logische, want hij is in feite één van de eerste personen onder Wiener in de rangorde. Daarnaast was Roslansky de eerste persoon die Wiener aanstelde als CEO en is hij vanaf dag één zijn voornaamste vertrouwenspersoon in het bedrijf. Roslansky koos op zijn beurt dan weer voor zijn belangrijkste collega Tomer Cohen om zijn positie over te nemen.
Grote veranderingen in het beleid van LinkedIn hoeven we dan ook niet te verwachten. In een interview met Wired zei Roslansky dat hij de functie niet heeft aangenomen om het bedrijf te veranderen, maar omdat hij ten volste gelooft in wat het bedrijf nu doet.