Test

Dit is een popup

Zijn we nog geïnteresseerd in genetica-testkits?  

De CEO van 23andMe vertelde aan CNBC dat ze genoodzaakt zal zijn om 100 werknemers af te danken omwille van teleurstellende verkopen in de commerciële geneticakits.  

“Dit was bijzonder traag en pijnlijk voor ons”, vertelde CEO Anne Wojcicki aan 23andMe. De ontslagen zouden neerkomen op een vijftien procent van het hele werknemersbestand. 

De verkoop van DNA-tests die je vertellen waar je vandaan komt en voor welke genetische aandoeningen je aanleg hebt, maakten een paar jaar geleden furore. Aan de basis daarvan lagen vooral slimme marketingstunts, met filmpjes van mensen die er ogenschijnlijk niet Gambiaans uitzagen, maar die plots ontdekten dat hun DNA voor zo’n 14 procent Gambiaans was. 23andMe beloofde mensen meer inzicht in hun unieke genetische achtergrond.   

2018 was een bijzonder succesvol jaar voor 23andMe met een aankoopcijfer dat bijna verdubbelde tegenover het jaar voordien. Dat zorgde voor een flinke influx van gegevens voor de databases van 23andMe, Ancestry en vele kleinere bedrijfjes. In totaal zou de database nu uit meer dan 26 miljoen personen bestaan.  

Nu blijkt echter dat de geneticakits van 99 dollar een stuk minder populair zijn geworden in 2019. Volgens MIT Technology Review zou de database van de geneticawebsites slechts met 20 procent aangedikt zijn in 2019. Dat is het laatste groeicijfer van de afgelopen jaren.  

Het is niet meteen duidelijk waarom consumenten precies gestopt zijn met het aankopen van de testjes. Het is mogelijk dat de markt verzadigd is en dat er niet veel mensen meer overblijven die willen weten voor hoeveel procent hun DNA Nigeriaans of Frans is. Andere potentiële consumenten hebben dan weer misschien schrik dat hun genetische gegevens niet louter privé zullen blijven, aangezien de politie nu ook al toegang heeft tot de genetische database. 

 

“Dit was bijzonder traag en pijnlijk voor ons”, vertelde CEO Anne Wojcicki aan 23andMe. De ontslagen zouden neerkomen op een vijftien procent van het hele werknemersbestand. 

De verkoop van DNA-tests die je vertellen waar je vandaan komt en voor welke genetische aandoeningen je aanleg hebt, maakten een paar jaar geleden furore. Aan de basis daarvan lagen vooral slimme marketingstunts, met filmpjes van mensen die er ogenschijnlijk niet Gambiaans uitzagen, maar die plots ontdekten dat hun DNA voor zo’n 14 procent Gambiaans was. 23andMe beloofde mensen meer inzicht in hun unieke genetische achtergrond.   

2018 was een bijzonder succesvol jaar voor 23andMe met een aankoopcijfer dat bijna verdubbelde tegenover het jaar voordien. Dat zorgde voor een flinke influx van gegevens voor de databases van 23andMe, Ancestry en vele kleinere bedrijfjes. In totaal zou de database nu uit meer dan 26 miljoen personen bestaan.  

Nu blijkt echter dat de geneticakits van 99 dollar een stuk minder populair zijn geworden in 2019. Volgens MIT Technology Review zou de database van de geneticawebsites slechts met 20 procent aangedikt zijn in 2019. Dat is het laatste groeicijfer van de afgelopen jaren.  

Het is niet meteen duidelijk waarom consumenten precies gestopt zijn met het aankopen van de testjes. Het is mogelijk dat de markt verzadigd is en dat er niet veel mensen meer overblijven die willen weten voor hoeveel procent hun DNA Nigeriaans of Frans is. Andere potentiële consumenten hebben dan weer misschien schrik dat hun genetische gegevens niet louter privé zullen blijven, aangezien de politie nu ook al toegang heeft tot de genetische database. 

 

geneticazakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!