Google verwijdert icoontjes bij zoekresultaten
Vorige week introduceerde Google een nieuw design voor de desktopversie van zijn zoekmachine. De belangrijkste vernieuwing was de toevoeging van icoontjes naast de links van de zoekopdrachten. Die moesten volgens Google duidelijker maken waar de informatie vandaag komt. Veel meer dan een miniatuurversie van het logo van de website was dat icoontje echter niet. Webdesigners konden wel zelf aan Google een gewenst icoon doorgeven.
Maar vanaf dag één kon het nieuwe design op tegenstand rekenen. Google gebruikers vonden dat de zoekmachine tegen zijn eigen principes inging. Google werd populair juist doordat het design zo simplistisch was, en de icoontjes maakten de look veel te bombastisch.
Anderen vonden het juist weer een schaamteloze maatregel van Google om advertenties noch meer naar de voorgrond te halen. Google markeerde deze eerst met een kleur en nadien met een label ‘Ad’ naast de zoekopdracht. Maar doordat andere bronnen ook een label naast zich krijgen, vervaagde de grens tussen advertenties en niet-advertenties.
Color fade: A history of Google ad labeling in search results https://t.co/guo3jc4kwz pic.twitter.com/LMYqhmgfyE
— Ginny Marvin (@GinnyMarvin) July 25, 2016
Google grijpt in
Google lijkt gezwicht te hebben want de icoontjes zijn ondertussen alweer verdwenen. Met een levensduur van nog geen week zullen ze dus maar snel een negatieve voetnoot in de geschiedenis van Google worden. De advertentie-inkomsten van Google zijn al menig jaar aan het dalen, omdat gebruikers zelden of nooit op deze advertenties klikken. Hoewel Google het tegendeel beweerde dat het met de maatregel advertenties wilden markeren, zou de maatregel dus wel eens een sluwe truc kunnen geweest zijn van Google om mensen onbedoeld op advertenties te laten klikken.
In een tweet slaat Google mea culpa en geeft het toe dat het een fout experiment was. Google gaat wel blijven experimenteren aan een nieuw design. Voor de mobiele versie van Google blijven ze overigens wel gewoon behouden. Daarop werden ze een jaar geleden in mei al geïntroduceerd.
Here’s our full statement on why we’re going to experiment further. Our early tests of the design for desktop were positive. But we appreciate the feedback, the trust people place in Google, and we’re dedicating to improving the experience. pic.twitter.com/gy9PwcLqHj
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 24, 2020
Vorige week introduceerde Google een nieuw design voor de desktopversie van zijn zoekmachine. De belangrijkste vernieuwing was de toevoeging van icoontjes naast de links van de zoekopdrachten. Die moesten volgens Google duidelijker maken waar de informatie vandaag komt. Veel meer dan een miniatuurversie van het logo van de website was dat icoontje echter niet. Webdesigners konden wel zelf aan Google een gewenst icoon doorgeven.
Maar vanaf dag één kon het nieuwe design op tegenstand rekenen. Google gebruikers vonden dat de zoekmachine tegen zijn eigen principes inging. Google werd populair juist doordat het design zo simplistisch was, en de icoontjes maakten de look veel te bombastisch.
Anderen vonden het juist weer een schaamteloze maatregel van Google om advertenties noch meer naar de voorgrond te halen. Google markeerde deze eerst met een kleur en nadien met een label ‘Ad’ naast de zoekopdracht. Maar doordat andere bronnen ook een label naast zich krijgen, vervaagde de grens tussen advertenties en niet-advertenties.
Color fade: A history of Google ad labeling in search results https://t.co/guo3jc4kwz pic.twitter.com/LMYqhmgfyE
— Ginny Marvin (@GinnyMarvin) July 25, 2016
Google grijpt in
Google lijkt gezwicht te hebben want de icoontjes zijn ondertussen alweer verdwenen. Met een levensduur van nog geen week zullen ze dus maar snel een negatieve voetnoot in de geschiedenis van Google worden. De advertentie-inkomsten van Google zijn al menig jaar aan het dalen, omdat gebruikers zelden of nooit op deze advertenties klikken. Hoewel Google het tegendeel beweerde dat het met de maatregel advertenties wilden markeren, zou de maatregel dus wel eens een sluwe truc kunnen geweest zijn van Google om mensen onbedoeld op advertenties te laten klikken.
In een tweet slaat Google mea culpa en geeft het toe dat het een fout experiment was. Google gaat wel blijven experimenteren aan een nieuw design. Voor de mobiele versie van Google blijven ze overigens wel gewoon behouden. Daarop werden ze een jaar geleden in mei al geïntroduceerd.
Here’s our full statement on why we’re going to experiment further. Our early tests of the design for desktop were positive. But we appreciate the feedback, the trust people place in Google, and we’re dedicating to improving the experience. pic.twitter.com/gy9PwcLqHj
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 24, 2020