Google voegt icoontjes toe aan zoekresultaten
Je kan het al wel of niet hebben opgemerkt: als je tegenwoordig iets opzoekt via Google, dan krijg je bij de zoekopdrachten een icoontje naast elke link. Die worden door Google ‘favicons’ genoemd. Het doel van de icoontjes is om duidelijker kenbaar te maken vanwaar de informatie in de link komt. Dat moet volgens Google de zoekresultaten die de algoritmen weergeven ook veel betrouwbaarder maken.
De favicons zijn niet helemaal nieuw. Google voegde ze vanaf mei vorig jaar al toe aan de mobiele versie van de zoekmachine. Via Twitter maakte Google op 13 januari al duidelijk dat de icoontjes ook zouden worden toegevoegd aan de desktopversie. Toen werden websitebeheerders onder andere gevraagd om aan Google te vermelden welk icoontje zij bij links die naar hun website verwijzen geplaatst willen zien worden. Sinds eind vorige week is Google dan begonnen met de uitrol er van.
Site owners can indicate a preferred icon they wish to have appear next to Google Search listings as explained here:https://t.co/RtpBOlThbz
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 13, 2020
Geen meerwaarde
De vraag is nu of de icoontjes echt een meerwaarde bieden. Het is zeker handig dat nu nog duidelijker worden aangegeven welke content en zoekresultaten advertenties bevatten. Maar bij vele links is het icoontje gewoon het logo van het bedrijf achter de website. Daarnaast zijn ze ook miniem aanwezig. Het is dus maar de vraag of ze er echt toe bijdragen dat gebruikers sneller de bron van de informatie herkennen.
Uit de reacties op de tweet van Google blijkt in ieder gevallen dat de eerste indrukken van gebruikers niet positief zijn. Één van de karateristrieken waarmee Google zich van andere zoekmachines zoals Yahoo! Heeft weten onderscheiden en die de zoekmachine mee groot hebben gemaakt, is juist het minimalisme. Gebruikers oordelen dan ook dat de icoontjes niet meer doen dan de gebruikersinterface onnodig druk maken. Google wordt zelfs massaal gevraagd om de icoontjes alweer af te voeren, en de zoekmachine weer terug te zetten zoals het was.
De favicons lijken dus geen al te geslaagde ingreep te zijn van Google. Het is niet de eerste aanpassing die Google doorvoert om de zoekresultaten accurater te maken in de voorbije maanden. Google verbeterde zijn algoritmen om context in zoekopdrachten beter te begrijpen, betrouwbare nieuwsbronnen meer naar voren te halen of zelfs augmented reality toe te voegen. Dat lijken ons veel effectievere ingrepen dan een pictogram naast een link zetten.
Geen fan van de icoontjes die je ziet? Google geeft instructies hoe je ze naar eigen wens kan aanpassen. Wil je er helemaal vanaf, dan kan de website Lifehacker je daarbij helpen!
Je kan het al wel of niet hebben opgemerkt: als je tegenwoordig iets opzoekt via Google, dan krijg je bij de zoekopdrachten een icoontje naast elke link. Die worden door Google ‘favicons’ genoemd. Het doel van de icoontjes is om duidelijker kenbaar te maken vanwaar de informatie in de link komt. Dat moet volgens Google de zoekresultaten die de algoritmen weergeven ook veel betrouwbaarder maken.
De favicons zijn niet helemaal nieuw. Google voegde ze vanaf mei vorig jaar al toe aan de mobiele versie van de zoekmachine. Via Twitter maakte Google op 13 januari al duidelijk dat de icoontjes ook zouden worden toegevoegd aan de desktopversie. Toen werden websitebeheerders onder andere gevraagd om aan Google te vermelden welk icoontje zij bij links die naar hun website verwijzen geplaatst willen zien worden. Sinds eind vorige week is Google dan begonnen met de uitrol er van.
Site owners can indicate a preferred icon they wish to have appear next to Google Search listings as explained here:https://t.co/RtpBOlThbz
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 13, 2020
Geen meerwaarde
De vraag is nu of de icoontjes echt een meerwaarde bieden. Het is zeker handig dat nu nog duidelijker worden aangegeven welke content en zoekresultaten advertenties bevatten. Maar bij vele links is het icoontje gewoon het logo van het bedrijf achter de website. Daarnaast zijn ze ook miniem aanwezig. Het is dus maar de vraag of ze er echt toe bijdragen dat gebruikers sneller de bron van de informatie herkennen.
Uit de reacties op de tweet van Google blijkt in ieder gevallen dat de eerste indrukken van gebruikers niet positief zijn. Één van de karateristrieken waarmee Google zich van andere zoekmachines zoals Yahoo! Heeft weten onderscheiden en die de zoekmachine mee groot hebben gemaakt, is juist het minimalisme. Gebruikers oordelen dan ook dat de icoontjes niet meer doen dan de gebruikersinterface onnodig druk maken. Google wordt zelfs massaal gevraagd om de icoontjes alweer af te voeren, en de zoekmachine weer terug te zetten zoals het was.
De favicons lijken dus geen al te geslaagde ingreep te zijn van Google. Het is niet de eerste aanpassing die Google doorvoert om de zoekresultaten accurater te maken in de voorbije maanden. Google verbeterde zijn algoritmen om context in zoekopdrachten beter te begrijpen, betrouwbare nieuwsbronnen meer naar voren te halen of zelfs augmented reality toe te voegen. Dat lijken ons veel effectievere ingrepen dan een pictogram naast een link zetten.
Geen fan van de icoontjes die je ziet? Google geeft instructies hoe je ze naar eigen wens kan aanpassen. Wil je er helemaal vanaf, dan kan de website Lifehacker je daarbij helpen!