Test

Dit is een popup

Twitch verliest kijkers

Uit de meest recente kwartaalcijfers blijkt dat Twitch terrein moet inboeten aan zijn directe concurrenten.

Streamingplatform Twitch heeft zijn kwartaalcijfers voor de laatste maanden van 2019 bekend gemaakt. En die wijzen op een kleine achteruitgang. Die achteruitgang werd overigens wel voorspeld. In 2019 verloor Twitch heel wat invloedrijke streamers zoals Tyler ‘Ninja’ Blevins, die naar de concurrentie trokken. De impact daarvan was nog niet te merken in het derde kwartaal, maar liet zich de voorbije maanden toch voelen.

In totaal werden van 1 oktober tot 31 december voor 2300 miljoen uren aan streams bekeken. Een belachelijk hoog aantal, maar toch het laagste sinds het derde kwartaal van 2018. Ook het aantal uren aan streams dat geüpload werd was met 82,7 miljoen het laagste aantal dat in 2019 genoteerd werd. Ook het aantal kanalen daalde tot 3,7 miljoen, dat aan het begin van 2019 nog 5,6 miljoen was.

Nog steeds ruim aan kop

De daling moet ook in perspectief geplaatst worden. Met een marktaandeel van 75% blijft het streamingplatform dat in handen is van Amazon de onbetwistbare marktleider. En ondanks dat het jaar een beetje in mineur eindigde, was 2019 in zijn geheel wel gewoon een succesvol jaar voor Twitch. Alle statistieken gingen er in vergelijking met 2018 op vooruit. Het aantal uren bekenen streams steeg met 12%, het aantal uren gedeelde streams steeg met 16%, en het aantal gelijktijdige kijkers (die elke seconde van een stream kijken) steeg met 12,3% (net meer dan 1 miljoen).

Maar het mindere kwartaal van Twitch geeft de concurrentie dan toch de kans om een beetje dichter te komen. Maar toch was het enkel Google dat er van wist te profiteren. Het platform YouTube Gaming Live ging er zeer sterk op vooruit het voorbije kwartaal. Er werd voor 46% meer uren naar streams gekeken (909 miljoen), en ook het aantal gelijktijdige kijkers steeg met 33% ook enorm (tot meer dan 400.000). Die stijging is te verklaren door het aantrekken van enkele streamers van Twitch, maar vooral ook doordat YouTube de uitzendrechten heeft voor enkele esport evenementen die het via Gaming Live streamt.

Streamingplatform Twitch heeft zijn kwartaalcijfers voor de laatste maanden van 2019 bekend gemaakt. En die wijzen op een kleine achteruitgang. Die achteruitgang werd overigens wel voorspeld. In 2019 verloor Twitch heel wat invloedrijke streamers zoals Tyler ‘Ninja’ Blevins, die naar de concurrentie trokken. De impact daarvan was nog niet te merken in het derde kwartaal, maar liet zich de voorbije maanden toch voelen.

In totaal werden van 1 oktober tot 31 december voor 2300 miljoen uren aan streams bekeken. Een belachelijk hoog aantal, maar toch het laagste sinds het derde kwartaal van 2018. Ook het aantal uren aan streams dat geüpload werd was met 82,7 miljoen het laagste aantal dat in 2019 genoteerd werd. Ook het aantal kanalen daalde tot 3,7 miljoen, dat aan het begin van 2019 nog 5,6 miljoen was.

Nog steeds ruim aan kop

De daling moet ook in perspectief geplaatst worden. Met een marktaandeel van 75% blijft het streamingplatform dat in handen is van Amazon de onbetwistbare marktleider. En ondanks dat het jaar een beetje in mineur eindigde, was 2019 in zijn geheel wel gewoon een succesvol jaar voor Twitch. Alle statistieken gingen er in vergelijking met 2018 op vooruit. Het aantal uren bekenen streams steeg met 12%, het aantal uren gedeelde streams steeg met 16%, en het aantal gelijktijdige kijkers (die elke seconde van een stream kijken) steeg met 12,3% (net meer dan 1 miljoen).

Maar het mindere kwartaal van Twitch geeft de concurrentie dan toch de kans om een beetje dichter te komen. Maar toch was het enkel Google dat er van wist te profiteren. Het platform YouTube Gaming Live ging er zeer sterk op vooruit het voorbije kwartaal. Er werd voor 46% meer uren naar streams gekeken (909 miljoen), en ook het aantal gelijktijdige kijkers steeg met 33% ook enorm (tot meer dan 400.000). Die stijging is te verklaren door het aantrekken van enkele streamers van Twitch, maar vooral ook doordat YouTube de uitzendrechten heeft voor enkele esport evenementen die het via Gaming Live streamt.

ontspanningplatformstreamingtwitchyoutubezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!