Datingapps zoals Tinder sturen persoonlijke gegevens naar adverteerders
Op Consumer Reports was een onheilspellende studie te lezen uitgevoerd door de Noorse Consumenteraad. Dat is een onafhankelijke instelling die zich ontfermt over de rechten van de Noorse consumenten. De studie onderzocht een tiental apps en concludeerde dat deze op massale schaal persoonsgegevens van gebruikers rechtstreeks doorstuurde naar adverteerders.
Enkele van de genoemde apps in de studie bevatten ook heel wat sensitieve informatie. Datingapps zoals Tinder, OkCupid en Grindr, maar ook apps zoals Clue en MyDays die vrouwen kunnen gebruiken om hun menstruatiecyclus bij te houden. De informatie die werd doorgegeven bevatte onder andere de geboortedata, locatiegegevens, account ID’s, maar ook seksuele voorkeuren en zelfs religieuze overtuigingen.
Discriminatie
Er werden ook 135 bedrijven ontdekt die de data ontvingen. Daartussen zaten vooral kleinere bedrijven, maar ook grote namen zoals Google, Facebook en Amazon. De onderzoekers zijn er van overtuigd dat dergelijke praktijken niet beperkt blijven tot de 10 onderzochte apps, maar nog steeds op massale schaal voorkomen. Het doel is telkens weer hetzelfde: adverteerders data bezorgen zodat zij gerichte advertenties kunnen versturen.
Maar de Noorse onderzoekers willen waarschuwen voor andere potentiële risico’s die dergelijke praktijken kunnen hebben. Gebruikersdata over seksuele voorkeuren en religieuze overtuigingen kunnen misbruikt worden wanneer ze in gevaarlijke handen vallen, en discriminatie faciliteren. Finn Myrstad, voorzitter van Consumentenraad, spreekt dan ook over een serieuze inbreuk op de privacy en een schending van het Europese recht. Daarmee doelt hij op de GDPR-wetgeving die in mei 2018 van kracht ging om dit soort praktijken te verbieden.
Ook de consument moet belangrijke lessen trekken uit deze studie. Zij maken zich dan wel zorgen over hun privacy online, maar delen toch nog steeds persoonlijke en locatiegegevens zonder te weten wat de apps er juist mee doen. De informatie daarover die bedrijven verplicht zijn te geven is ook niet altijd eenvoudig te vinden of te begrijpen. Wees je daarom altijd bewust van wat je doet online. Probeer ook zoveel mogelijk controle te bewaren over wat je online prijsgeeft door je privacyinstellingen op Google en Facebook goed te beheren.
Op Consumer Reports was een onheilspellende studie te lezen uitgevoerd door de Noorse Consumenteraad. Dat is een onafhankelijke instelling die zich ontfermt over de rechten van de Noorse consumenten. De studie onderzocht een tiental apps en concludeerde dat deze op massale schaal persoonsgegevens van gebruikers rechtstreeks doorstuurde naar adverteerders.
Enkele van de genoemde apps in de studie bevatten ook heel wat sensitieve informatie. Datingapps zoals Tinder, OkCupid en Grindr, maar ook apps zoals Clue en MyDays die vrouwen kunnen gebruiken om hun menstruatiecyclus bij te houden. De informatie die werd doorgegeven bevatte onder andere de geboortedata, locatiegegevens, account ID’s, maar ook seksuele voorkeuren en zelfs religieuze overtuigingen.
Discriminatie
Er werden ook 135 bedrijven ontdekt die de data ontvingen. Daartussen zaten vooral kleinere bedrijven, maar ook grote namen zoals Google, Facebook en Amazon. De onderzoekers zijn er van overtuigd dat dergelijke praktijken niet beperkt blijven tot de 10 onderzochte apps, maar nog steeds op massale schaal voorkomen. Het doel is telkens weer hetzelfde: adverteerders data bezorgen zodat zij gerichte advertenties kunnen versturen.
Maar de Noorse onderzoekers willen waarschuwen voor andere potentiële risico’s die dergelijke praktijken kunnen hebben. Gebruikersdata over seksuele voorkeuren en religieuze overtuigingen kunnen misbruikt worden wanneer ze in gevaarlijke handen vallen, en discriminatie faciliteren. Finn Myrstad, voorzitter van Consumentenraad, spreekt dan ook over een serieuze inbreuk op de privacy en een schending van het Europese recht. Daarmee doelt hij op de GDPR-wetgeving die in mei 2018 van kracht ging om dit soort praktijken te verbieden.
Ook de consument moet belangrijke lessen trekken uit deze studie. Zij maken zich dan wel zorgen over hun privacy online, maar delen toch nog steeds persoonlijke en locatiegegevens zonder te weten wat de apps er juist mee doen. De informatie daarover die bedrijven verplicht zijn te geven is ook niet altijd eenvoudig te vinden of te begrijpen. Wees je daarom altijd bewust van wat je doet online. Probeer ook zoveel mogelijk controle te bewaren over wat je online prijsgeeft door je privacyinstellingen op Google en Facebook goed te beheren.