Google haalt cookies pas binnen twee jaar uit Chrome
In tegenstelling tot Mozilla en Apple zal Google nog niet meteen overgaan tot het blokkeren van alle cookies in zijn webbrowser. Google wil de ondersteuning uitfaseren en heeft een manier bedacht waarbij het niet meteen alles moet blokkeren. Onder de noemer Privacy Sandbox wil het bedrijf de privacy binnen zijn eigen eco-systeem gaan verbeteren.
Google Chrome vs. privacy
Privacy en Google Chrome zijn nooit het perfecte huwelijk geweest. Iedereen weet dat Chrome de ideale trackingtool voor adverteerders is. Volgens Google zelf zou het volledig blokkeren van cookies onbedoelde negatieve gevolgen hebben voor het hele web-ecosysteem (lees: er wordt geraakt aan eigen inkomsten). Uiteraard kan je die zet niet kwalijk nemen, Google is een commercieel bedrijf en heeft zijn inkomsten natuurlijk nodig, net zoals eender welk bedrijf.
Om zijn gebruikers toch tegemoet te komen heeft het bedrijf vorig jaar de Privacy Sandbox op poten gezet. Via deze sandbox kunnen adverteerders nog steeds gepersonaliseerde advertenties voorschotelen maar de internetgebruiker krijgt de mogelijkheid om het delen van zijn eigen activiteit te beperken en controleren.
Api’s
Nu wil Google ook api’s gaan uittesten waarmee adverteerders adclick-conversies kunnen meten zonder dat ze de gebruikers daarvoor moeten tracken via hun browseractiviteit. Al deze stappen moeten uiteindelijk leiden tot een blokkering van cookies. Vergeet wel niet dat er in Chrome alternatieven zullen ontstaan waardoor het voor adverteerders uiteraard nog mogelijk is om gepersonaliseerde advertenties uit te sturen.
In tegenstelling tot Mozilla en Apple zal Google nog niet meteen overgaan tot het blokkeren van alle cookies in zijn webbrowser. Google wil de ondersteuning uitfaseren en heeft een manier bedacht waarbij het niet meteen alles moet blokkeren. Onder de noemer Privacy Sandbox wil het bedrijf de privacy binnen zijn eigen eco-systeem gaan verbeteren.
Google Chrome vs. privacy
Privacy en Google Chrome zijn nooit het perfecte huwelijk geweest. Iedereen weet dat Chrome de ideale trackingtool voor adverteerders is. Volgens Google zelf zou het volledig blokkeren van cookies onbedoelde negatieve gevolgen hebben voor het hele web-ecosysteem (lees: er wordt geraakt aan eigen inkomsten). Uiteraard kan je die zet niet kwalijk nemen, Google is een commercieel bedrijf en heeft zijn inkomsten natuurlijk nodig, net zoals eender welk bedrijf.
Om zijn gebruikers toch tegemoet te komen heeft het bedrijf vorig jaar de Privacy Sandbox op poten gezet. Via deze sandbox kunnen adverteerders nog steeds gepersonaliseerde advertenties voorschotelen maar de internetgebruiker krijgt de mogelijkheid om het delen van zijn eigen activiteit te beperken en controleren.
Api’s
Nu wil Google ook api’s gaan uittesten waarmee adverteerders adclick-conversies kunnen meten zonder dat ze de gebruikers daarvoor moeten tracken via hun browseractiviteit. Al deze stappen moeten uiteindelijk leiden tot een blokkering van cookies. Vergeet wel niet dat er in Chrome alternatieven zullen ontstaan waardoor het voor adverteerders uiteraard nog mogelijk is om gepersonaliseerde advertenties uit te sturen.