Mazda kiest voor kleinere batterij in elektrische MX-30 en drukt prijs onder 35.000 euro
De nieuwe Mazda MX-30 heeft al voor heel wat meningsverschillen gezorgd. Volgens Autocar zou de Japanse autobouwer met opzet verschillende beperkingen hebben opgelegd bij de nieuwe elektrische MX-30, zodat de wagen meer aanvoelt als een doorsnee benzine- of dieselwagen.
Mazda MX-30
Niet alleen zou de autobouwer de autonomie van zijn eerste elektrische wagen beperkt hebben, nu blijkt dat Mazda ook wat gesleuteld heeft aan de koppel van de MX-30. De nieuwe elektrische wagen accelereert van 0-100 in ongeveer 9 seconden. Dat is niet alleen trager dan de doorsnee benzine- of dieselwagen, maar is heel wat meer dan de meeste andere elektrische wagens. En daarmee haalt Mazda dus ook een deel van het rijplezier van een elektrische wagen weg. Toch moeten we deze ‘beperking’ nuanceren. Veel koppel bij een elektrische wagen is natuurlijk leuk en draagt bij tot het sportieve rijgevoel. Toch heb je al die koppel eigenlijk niet nodig gezien al die energie natuurlijk van de batterij komt. Dat maakt dat je de batterij nog sneller leegtrekt. Voor wie op zoek is naar een elektrische wagen met veel ruimte voor korte afstanden kan de MX-30 wel eens een goede oplossing zijn.
Lage prijs
Verder is Mazda van mening dat elektrische wagens met een grote batterij vervuilender zijn dan diesels. En wel om die reden heeft het de MX-30 voorzien van een kleine 35.5 kWh batterij waardoor de autonomie van de wagen sowieso lager ligt. Naar EPA-normen zou de wagen een kleine 200 kilometer actieradius moeten behalen. De praktijk leert ons dat die actieradius een iets zal liggen aangezien de MX-30 ook een stuk groter is (dan bv. de e-Golf met dezelfde actieradius) en daarmee meer gewicht moet meesleuren.
Mazda liet eerder al weten dat het nooit zal investeren in wagens met een grote batterij. Het bedrijf plant om ook hybride-modellen te voorzien waardoor de actieradius wel kan verlengt worden op een manier die volgens hen milieuvriendelijker is. De nieuwe wagen is vooruit te bestellen en kost minder dan 35.000 euro. Wie vooruitbestelt krijgt die duizend euro na de uiteindelijke bestelling terug in de vorm van een Wallbox om thuis te laden. Wie de wagen uiteindelijk niet bestelt krijgt zijn voorschot natuurlijk gewoon terug. Mazda is één van de weinige autobouwers die erin slaagt om een elektrische wagen te bouwen die eerder betaalbaar is. Nieuwe EV’s zoals de Honda E, Peugeot e-208 of Corsa-e of Renault Zoë zitten allemaal in de prijsklasse om en rond de 30.000 euro, alleen zijn deze wagens een stuk kleiner dan de Mazda MX-30.
Voor wie de nieuwe MX-30 wil bewonderen, de wagen staat de schitteren in paleis 6 op het Brussels Autosalon.
De nieuwe Mazda MX-30 heeft al voor heel wat meningsverschillen gezorgd. Volgens Autocar zou de Japanse autobouwer met opzet verschillende beperkingen hebben opgelegd bij de nieuwe elektrische MX-30, zodat de wagen meer aanvoelt als een doorsnee benzine- of dieselwagen.
Mazda MX-30
Niet alleen zou de autobouwer de autonomie van zijn eerste elektrische wagen beperkt hebben, nu blijkt dat Mazda ook wat gesleuteld heeft aan de koppel van de MX-30. De nieuwe elektrische wagen accelereert van 0-100 in ongeveer 9 seconden. Dat is niet alleen trager dan de doorsnee benzine- of dieselwagen, maar is heel wat meer dan de meeste andere elektrische wagens. En daarmee haalt Mazda dus ook een deel van het rijplezier van een elektrische wagen weg. Toch moeten we deze ‘beperking’ nuanceren. Veel koppel bij een elektrische wagen is natuurlijk leuk en draagt bij tot het sportieve rijgevoel. Toch heb je al die koppel eigenlijk niet nodig gezien al die energie natuurlijk van de batterij komt. Dat maakt dat je de batterij nog sneller leegtrekt. Voor wie op zoek is naar een elektrische wagen met veel ruimte voor korte afstanden kan de MX-30 wel eens een goede oplossing zijn.
Lage prijs
Verder is Mazda van mening dat elektrische wagens met een grote batterij vervuilender zijn dan diesels. En wel om die reden heeft het de MX-30 voorzien van een kleine 35.5 kWh batterij waardoor de autonomie van de wagen sowieso lager ligt. Naar EPA-normen zou de wagen een kleine 200 kilometer actieradius moeten behalen. De praktijk leert ons dat die actieradius een iets zal liggen aangezien de MX-30 ook een stuk groter is (dan bv. de e-Golf met dezelfde actieradius) en daarmee meer gewicht moet meesleuren.
Mazda liet eerder al weten dat het nooit zal investeren in wagens met een grote batterij. Het bedrijf plant om ook hybride-modellen te voorzien waardoor de actieradius wel kan verlengt worden op een manier die volgens hen milieuvriendelijker is. De nieuwe wagen is vooruit te bestellen en kost minder dan 35.000 euro. Wie vooruitbestelt krijgt die duizend euro na de uiteindelijke bestelling terug in de vorm van een Wallbox om thuis te laden. Wie de wagen uiteindelijk niet bestelt krijgt zijn voorschot natuurlijk gewoon terug. Mazda is één van de weinige autobouwers die erin slaagt om een elektrische wagen te bouwen die eerder betaalbaar is. Nieuwe EV’s zoals de Honda E, Peugeot e-208 of Corsa-e of Renault Zoë zitten allemaal in de prijsklasse om en rond de 30.000 euro, alleen zijn deze wagens een stuk kleiner dan de Mazda MX-30.
Voor wie de nieuwe MX-30 wil bewonderen, de wagen staat de schitteren in paleis 6 op het Brussels Autosalon.