Facebook vertoont nog steeds antivaccinatie-campagnes
Facebook heeft zogezegd geen uitstaans met antivaccinatie-advertenties, maar kijkt naar verluidt toch nog een paar advertenties door de vingers. BuzzFeed News ontdekte dat Earthley, een bedrijf dat alternatieve geneesmiddelen ontwikkelt, nog steeds advertenties laat verschijnen op Facebook en Instagram. De advertenties zouden Facebook-gebruikers onder andere aanraden om zich niet in te enten tegen kinkhoest, aangezien de vaccins ervoor niet zouden werken, en zelfs onveilig zouden zijn. De advertenties promoten dan weer wel de producten van Earthley.
De advertenties lijken een inbreuk te zijn op het Facebook-beleid dat advertenties zonder enige wetenschappelijke grond niet goedgekeurd worden. Claims worden meestal ontkracht door professionele factcheckingteams of door organisaties met specifieke expertise op het gebied van antivaccinatiecontent.
Facebook gaat echter niet akkoord met de interpretatie dat de advertenties in strijd zouden zijn met hun beleid. Een woordvoerder meldde dat de advertenties ‘geen schending waren’ voor de richtlijnen van Facebook en dat het socialemedianetwerk de advertenties nog steeds liet verschijnen. Facebook vermeldde niet waarom ze vonden dat de advertenties wel acceptabel waren.
De advertenties benadrukken nogmaals dat Facebook wel degelijk op beperkingen stoot met zijn advertentierichtlijnen. Het is nog maar de vraag of de aanpak van Facebook wel grondig genoeg is.
Facebook heeft zogezegd geen uitstaans met antivaccinatie-advertenties, maar kijkt naar verluidt toch nog een paar advertenties door de vingers. BuzzFeed News ontdekte dat Earthley, een bedrijf dat alternatieve geneesmiddelen ontwikkelt, nog steeds advertenties laat verschijnen op Facebook en Instagram. De advertenties zouden Facebook-gebruikers onder andere aanraden om zich niet in te enten tegen kinkhoest, aangezien de vaccins ervoor niet zouden werken, en zelfs onveilig zouden zijn. De advertenties promoten dan weer wel de producten van Earthley.
De advertenties lijken een inbreuk te zijn op het Facebook-beleid dat advertenties zonder enige wetenschappelijke grond niet goedgekeurd worden. Claims worden meestal ontkracht door professionele factcheckingteams of door organisaties met specifieke expertise op het gebied van antivaccinatiecontent.
Facebook gaat echter niet akkoord met de interpretatie dat de advertenties in strijd zouden zijn met hun beleid. Een woordvoerder meldde dat de advertenties ‘geen schending waren’ voor de richtlijnen van Facebook en dat het socialemedianetwerk de advertenties nog steeds liet verschijnen. Facebook vermeldde niet waarom ze vonden dat de advertenties wel acceptabel waren.
De advertenties benadrukken nogmaals dat Facebook wel degelijk op beperkingen stoot met zijn advertentierichtlijnen. Het is nog maar de vraag of de aanpak van Facebook wel grondig genoeg is.