Test

Dit is een popup

Wat deed Apple op CES na 28 jaar?

Apple maakt na 28 jaar graag gebruik van de mogelijkheid om ook op CES in Las Vegas zijn 'waterdichte' privacybeleid te promoten.

Dit jaar is het exact 28 jaar geleden dat Apple voor de laatste keer een officiële trip naar CES maakte. Dit jaar lag dat anders; Jane Horvath, topvrouw voor Apple’s wereldwijde privacybeleid vloog toch naar CES in Las Vegas. Maar waarom juist?

Apple vs. Google, Amazon of Facebook

Wat we weten is dat Apple sinds een aantal jaar extreem hard inzet op privacy. Wat er gebeurd op je iPhone, blijft op je iPhone. Een pitch die Apple maar al te graag maakt in deze post-Cambridge Analytica tijden. Het bedrijf doet er goed aan door zich op deze manier te onderscheiden van privacyschandalen bij Google, Facebook of Amazon. CEO Tim Cook is ook niet vies van een steekje naar de grote bonzen als het op privacy aankomt.

En wel om die reden verscheen Jane Horvath dit jaar op CES in een panelgesprek rond consumentenprivacy. Het panelgesprek ging tussen Apple, Facebook en de Amerikaanse consumentenorganisatie FTC. “Bijna dagelijks lezen we in de kranten verontrustende nieuwtjes waarbij privacy geschonden werd en enorme databases vrij op internet zijn gepubliceerd”, begon Slaughter, topvrouw bij de FTC. Het werd een boeiend gesprek tussen drie vrouwen die het eigenlijk wel over alles eens waren.

Privacy op CES

Maar al snel werd het gesprek ook een soort PR-campagne voor Apple. Horvath begon concrete voorbeelden te schetsen van hoe Apple erin slaagt om gevoelige data bij de gebruiker te houden. We weten dat de iPhonebouwer zoveel mogelijk van zijn data ‘on-device’ houdt. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat gezichtsherkenning in de Foto’s-App ook gewoon in de applicatie zelf zit en niet via de cloud binnen- of buitengaat. Minder kans op datalekken dus.

Daarop stelde de topvrouw van Facebook dat het sociale mediaplatform dezelfde doelen heeft als Apple maar dat het gebruikersmodel anders ligt. Volgens haar zou het model van Facebook niet minder privacygevoelig zijn dan dat van Apple.

FBI op de hielen

Intussen zit ook de FBI Apple op de hielen. In het kader van een nieuwe zaak wil de FBI hulp van Apple bij het kraken en opvragen van data op twee iPhones die toebehoren aan Mohammed Saeed Alshamrani, die ervan wordt verdacht drie mensen te hebben neergeschoten op een legerbasis nabij Florida. In een reactie daarop vertelde Horvath in het panelgesprek dat Apple blijft kiezen voor een sterke hardware-encryptie waardoor er geen achterdeurtjes ingebouwd zijn.

In ieder geval is het standpunt van de iPhonebouwer duidelijk. Privacy is bijna de nummer 1 prioriteit voor het bedrijf geworden. Je merkt dat Apple nog steeds geen behoefte heeft om producten voor te stellen op CES, maar het maakt wel handig gebruik van de opportuniteit om de grootste zorg van veel consumenten vandaag weg te halen: “Is mijn data wel veilig?”.

Volg al het laatste nieuws van CES 2020 hier.

Dit jaar is het exact 28 jaar geleden dat Apple voor de laatste keer een officiële trip naar CES maakte. Dit jaar lag dat anders; Jane Horvath, topvrouw voor Apple’s wereldwijde privacybeleid vloog toch naar CES in Las Vegas. Maar waarom juist?

Apple vs. Google, Amazon of Facebook

Wat we weten is dat Apple sinds een aantal jaar extreem hard inzet op privacy. Wat er gebeurd op je iPhone, blijft op je iPhone. Een pitch die Apple maar al te graag maakt in deze post-Cambridge Analytica tijden. Het bedrijf doet er goed aan door zich op deze manier te onderscheiden van privacyschandalen bij Google, Facebook of Amazon. CEO Tim Cook is ook niet vies van een steekje naar de grote bonzen als het op privacy aankomt.

En wel om die reden verscheen Jane Horvath dit jaar op CES in een panelgesprek rond consumentenprivacy. Het panelgesprek ging tussen Apple, Facebook en de Amerikaanse consumentenorganisatie FTC. “Bijna dagelijks lezen we in de kranten verontrustende nieuwtjes waarbij privacy geschonden werd en enorme databases vrij op internet zijn gepubliceerd”, begon Slaughter, topvrouw bij de FTC. Het werd een boeiend gesprek tussen drie vrouwen die het eigenlijk wel over alles eens waren.

Privacy op CES

Maar al snel werd het gesprek ook een soort PR-campagne voor Apple. Horvath begon concrete voorbeelden te schetsen van hoe Apple erin slaagt om gevoelige data bij de gebruiker te houden. We weten dat de iPhonebouwer zoveel mogelijk van zijn data ‘on-device’ houdt. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat gezichtsherkenning in de Foto’s-App ook gewoon in de applicatie zelf zit en niet via de cloud binnen- of buitengaat. Minder kans op datalekken dus.

Daarop stelde de topvrouw van Facebook dat het sociale mediaplatform dezelfde doelen heeft als Apple maar dat het gebruikersmodel anders ligt. Volgens haar zou het model van Facebook niet minder privacygevoelig zijn dan dat van Apple.

FBI op de hielen

Intussen zit ook de FBI Apple op de hielen. In het kader van een nieuwe zaak wil de FBI hulp van Apple bij het kraken en opvragen van data op twee iPhones die toebehoren aan Mohammed Saeed Alshamrani, die ervan wordt verdacht drie mensen te hebben neergeschoten op een legerbasis nabij Florida. In een reactie daarop vertelde Horvath in het panelgesprek dat Apple blijft kiezen voor een sterke hardware-encryptie waardoor er geen achterdeurtjes ingebouwd zijn.

In ieder geval is het standpunt van de iPhonebouwer duidelijk. Privacy is bijna de nummer 1 prioriteit voor het bedrijf geworden. Je merkt dat Apple nog steeds geen behoefte heeft om producten voor te stellen op CES, maar het maakt wel handig gebruik van de opportuniteit om de grootste zorg van veel consumenten vandaag weg te halen: “Is mijn data wel veilig?”.

Volg al het laatste nieuws van CES 2020 hier.

appleBeveiligingCES 2020iphoneprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!