YouTube past beleid rond video’s met en voor kinderen eindelijk aan
Via een blogpost heeft YouTube een update gegeven omtrent het nieuwe beleid rond video’s met kinderen in en video’s die voor kinderen bedoeld is. Die wijziging zat er al enige tijd aan te komen. In september kreeg Google, eigenaar van YouTube, door de Amerikaanse Federal Trade Commission een fikse boete van 170 miljoen USD opgelegd voor het overtreden van wetten rond kinderbescherming. In Amerika is al sinds 2000 een wet van kracht die de online privacy van kinderen onder de 13 jaar moet beschermen. De boete die Google opgelegd, is tot op heden de hoogste die werd uitgeschreven voor het overtreden van deze wet.
Sinds september werden content creators op YouTube verwittigd dat er wijzigingen op komst waren. Maar tot een duidelijke aanpassing van het beleid kwam het tot dus nu nog niet. Het gebrek aan duidelijkheid en transparantie omtrent de nieuwe regels leidde tot ergernis bij content creators. Die hebben het gevoel dat ze rechtstreeks verantwoordelijk worden gesteld door FTC. Dat leidt tot vrees voor zware boetes, terwijl ze niet altijd weten of ze in overtreding zijn of niet.
Meer duidelijkheid?
Door de aanpassingen aan het beleid nu officieel via de blogpost te communiceren, hoopt YouTube veel van die onduidelijkheid weg te nemen. In dat nieuwe beleid staan vier elementen centraal. Allereerst zal elke kijker van een video voor kinderen, denk maar aan de veelbekeken video’s van Ryan’s World, ongeacht de werkelijke leeftijd worden beschouwd als een kijker van jonger dan dertien jaar. YouTube zal dus slechts in zeer beperkte mate data van deze gebruikers kunnen verzamelen omdat FTC verbiedt dat data van kinderen wordt verzameld zonder toestemming van ouders. Enkele functies zoals het plaatsen van reacties of het opslaan van de video’s in een afspeellijst worden uitgeschakeld.
Daarnaast zullen er ook geen gerichte advertenties kunnen geplaats worden bij kindervideo’s op basis van opgeslagen surfdata. YouTube zal om dat te compenseren meer aanbevelingen geven voor andere video’s met kindergerichte inhoud en gaat ook meer reclame maken voor YouTube Kids, de versie van het platform die gericht is voor gebruikers onder dertien jaar. Tenslotte moeten creators zelf de verantwoordelijkheid opnemen en video’s markeren die voor kinderen bedoeld zijn. De algoritmen van YouTube zullen ook zelf dit onderscheid gaan maken.
Het is vooral die laatste maatregel die al voor veel verwarring heeft gezorgd. YouTube heeft namelijk zelf geen eenduidige criteria om te bepalen wat een video voor kinderen is en wat niet. Dat komt omdat dit ook mee bepaald wordt door FTC. Daardoor blijft heel wat content in een grijze zone, zoals streams van bepaalde videogames zoals Minecraft dat ook door jonge kinderen gespeeld wordt, videoblogs van gezinnen en reviews van speelgoed door volwassenen. Die twijfel zal vermoedelijk nog niet helemaal zijn weggenomen voor creators. YouTube zal in de komende tijd nog enkele updates plaatsen om het nieuwe beleid zo precies mogelijk te kaderen.
Via een blogpost heeft YouTube een update gegeven omtrent het nieuwe beleid rond video’s met kinderen in en video’s die voor kinderen bedoeld is. Die wijziging zat er al enige tijd aan te komen. In september kreeg Google, eigenaar van YouTube, door de Amerikaanse Federal Trade Commission een fikse boete van 170 miljoen USD opgelegd voor het overtreden van wetten rond kinderbescherming. In Amerika is al sinds 2000 een wet van kracht die de online privacy van kinderen onder de 13 jaar moet beschermen. De boete die Google opgelegd, is tot op heden de hoogste die werd uitgeschreven voor het overtreden van deze wet.
Sinds september werden content creators op YouTube verwittigd dat er wijzigingen op komst waren. Maar tot een duidelijke aanpassing van het beleid kwam het tot dus nu nog niet. Het gebrek aan duidelijkheid en transparantie omtrent de nieuwe regels leidde tot ergernis bij content creators. Die hebben het gevoel dat ze rechtstreeks verantwoordelijk worden gesteld door FTC. Dat leidt tot vrees voor zware boetes, terwijl ze niet altijd weten of ze in overtreding zijn of niet.
Meer duidelijkheid?
Door de aanpassingen aan het beleid nu officieel via de blogpost te communiceren, hoopt YouTube veel van die onduidelijkheid weg te nemen. In dat nieuwe beleid staan vier elementen centraal. Allereerst zal elke kijker van een video voor kinderen, denk maar aan de veelbekeken video’s van Ryan’s World, ongeacht de werkelijke leeftijd worden beschouwd als een kijker van jonger dan dertien jaar. YouTube zal dus slechts in zeer beperkte mate data van deze gebruikers kunnen verzamelen omdat FTC verbiedt dat data van kinderen wordt verzameld zonder toestemming van ouders. Enkele functies zoals het plaatsen van reacties of het opslaan van de video’s in een afspeellijst worden uitgeschakeld.
Daarnaast zullen er ook geen gerichte advertenties kunnen geplaats worden bij kindervideo’s op basis van opgeslagen surfdata. YouTube zal om dat te compenseren meer aanbevelingen geven voor andere video’s met kindergerichte inhoud en gaat ook meer reclame maken voor YouTube Kids, de versie van het platform die gericht is voor gebruikers onder dertien jaar. Tenslotte moeten creators zelf de verantwoordelijkheid opnemen en video’s markeren die voor kinderen bedoeld zijn. De algoritmen van YouTube zullen ook zelf dit onderscheid gaan maken.
Het is vooral die laatste maatregel die al voor veel verwarring heeft gezorgd. YouTube heeft namelijk zelf geen eenduidige criteria om te bepalen wat een video voor kinderen is en wat niet. Dat komt omdat dit ook mee bepaald wordt door FTC. Daardoor blijft heel wat content in een grijze zone, zoals streams van bepaalde videogames zoals Minecraft dat ook door jonge kinderen gespeeld wordt, videoblogs van gezinnen en reviews van speelgoed door volwassenen. Die twijfel zal vermoedelijk nog niet helemaal zijn weggenomen voor creators. YouTube zal in de komende tijd nog enkele updates plaatsen om het nieuwe beleid zo precies mogelijk te kaderen.