Test

Dit is een popup

Nieuws

Indische regeringspartij creëert fake news campagne op Twitter om steun voor wetsvoorstel te forceren

Via een listige Twitter-campagne manipuleerde een Indische regeringspartij heel wat gebruikers om tweets in voordeel van een wetsvoorstel te verspreiden.

Sociale media zijn in onze huidige maatschappij uitgegroeid tot een belangrijk politiek platform, waar ook politici en partijen graag gebruik van maken. De tweets van Trump zijn ondertussen legendarisch. Maar niet helemaal onterecht doet vaak ook veel discussie oprijzen. Want hoever kan een politicus of een partij gaan op Twitter?

De Indische partij Barathiya Janata is toch wel een stap te ver gegaan als je het ons vraagt. De hindoenationalistische partij maakt het merendeel uit van de regering en wil er een nieuw wetsvoorstel doorkrijgen. Het wetsvoorstel wil het eenvoudiger maken voor niet-moslim migranten uit buurlanden om asiel en burgerschap te krijgen in India. Omdat de wet nadelig is voor religieuze minderheden (ongeveer 1 op 5 burgers is niet-hindoe in India), is ze niet onomstreden. Tegen die protesten wordt door de Indische regering streng opgetreden. De regio Kashmir bijvoorbeeld waar veel moslims wonen, wordt al maanden van het internet afgesneden omdat het internet er zou gebruikt worden om mensen te radicaliseren.

Gratis Netflix

Om wat extra te steun te vergaren voor het wetvoorstel, besloot de partij een campagne op te starten op Twitter. Maar omdat Twitter sinds eind oktober politieke advertentie verbiedt, moesten ze een beetje creatief zijn. Dat leidde tot een arsenaal aan tweets die de gekste dingen beloofden van 6 maanden gratis Netflix, geld, gratis drank of zelfs vrouwen. Daarvoor moesten ze maar één ding doen: het nummer 8866288662 bellen. Gelukkig hadden veel Indiërs al snel door dat het fake was. Het Indische Twitteraccount van Netflix, waar het enorm populair is, wachtte ook niet lang om erop te reageren.

Opvallend was wel hoe eenvoudig de methode van Barathiya Janata was. Geavanceerde technologieën zoals AI of deepfakes kwamen er helemaal niet aan te pas om de tweets te creëren. Er werd gewoon simpelweg een template voor een tweet gecreëerd dat rondging bij influencers. Het toont in ieder geval dat de bezorgdheden rond het verspreiden van fake news via sociale media nog steeds gegrond zijn.

Sociale media zijn in onze huidige maatschappij uitgegroeid tot een belangrijk politiek platform, waar ook politici en partijen graag gebruik van maken. De tweets van Trump zijn ondertussen legendarisch. Maar niet helemaal onterecht doet vaak ook veel discussie oprijzen. Want hoever kan een politicus of een partij gaan op Twitter?

De Indische partij Barathiya Janata is toch wel een stap te ver gegaan als je het ons vraagt. De hindoenationalistische partij maakt het merendeel uit van de regering en wil er een nieuw wetsvoorstel doorkrijgen. Het wetsvoorstel wil het eenvoudiger maken voor niet-moslim migranten uit buurlanden om asiel en burgerschap te krijgen in India. Omdat de wet nadelig is voor religieuze minderheden (ongeveer 1 op 5 burgers is niet-hindoe in India), is ze niet onomstreden. Tegen die protesten wordt door de Indische regering streng opgetreden. De regio Kashmir bijvoorbeeld waar veel moslims wonen, wordt al maanden van het internet afgesneden omdat het internet er zou gebruikt worden om mensen te radicaliseren.

Gratis Netflix

Om wat extra te steun te vergaren voor het wetvoorstel, besloot de partij een campagne op te starten op Twitter. Maar omdat Twitter sinds eind oktober politieke advertentie verbiedt, moesten ze een beetje creatief zijn. Dat leidde tot een arsenaal aan tweets die de gekste dingen beloofden van 6 maanden gratis Netflix, geld, gratis drank of zelfs vrouwen. Daarvoor moesten ze maar één ding doen: het nummer 8866288662 bellen. Gelukkig hadden veel Indiërs al snel door dat het fake was. Het Indische Twitteraccount van Netflix, waar het enorm populair is, wachtte ook niet lang om erop te reageren.

Opvallend was wel hoe eenvoudig de methode van Barathiya Janata was. Geavanceerde technologieën zoals AI of deepfakes kwamen er helemaal niet aan te pas om de tweets te creëren. Er werd gewoon simpelweg een template voor een tweet gecreëerd dat rondging bij influencers. Het toont in ieder geval dat de bezorgdheden rond het verspreiden van fake news via sociale media nog steeds gegrond zijn.

fake newsindiapolitiekzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!