Mazda: “EV’s met hoge batterijcapaciteit zijn schadelijker dan dieselwagens”
Eind oktober stelde de Japanse autofabrikant Mazda tijdens het autosalon in Tokio zijn allereerste elektrische wagen voor. De MX-30 zal een elektrische SUV worden met een schappelijke prijs van minder dan 35.000 euro. Normaal gezien zal de wagen vanaf 1 oktober 2020 bij ons kunnen gekocht worden.
De opvallendste keuze die Mazda wellicht maakte, was de beperkte batterijcapaciteit van 35,5 kWh. Dat vertaalt zich in een rijbereik van maar net meer dan 200 kilometer. Dat is een stuk minder dan heel wat elektrische SUV’s die al op de markt zijn of binnenkort verschijnen. Voorbeelden daarvan zijn de Peugeot e-2008 met een rijbereik van 320 kilometer of de ‘long-range’ Kona SUV van Hyundai die 480 kilometer kan halen. Wagens van Tesla hebben batterijen tot 95 kWh waarmee ze zonder moeite de kaap van 500 kilometer overschrijden.
Beter voor het milieu
Het lijkt dus vrij gek dat Mazda kiest voor een wagen met een veel lager rijbereik. Het doet de wagen toch een heel stuk minder indrukwekkend ogen dan zijn voornaamste concurrentie. Maar er zit wel degelijk een filosofie achter die beslissing. Die lichte Europees directeur voor R&D Christian Schultze toe in een interview met Automotive News.
Volgens onderzoek van Mazda hebben enkel elektrische wagens met een beperkt vermogen een positieve impact op het milieu. Schultze zegt dat de wagen op een ‘verantwoordelijke’ manier is gebouwd met de totale CO2-uitstoot in gedachten. De zogenaamde ecologische voetafdruk. Inclusief de assemblage en het energieverbruik bij gebruik zou die nu lager moeten liggen dan dieselalternatieven van Mazda zoals de Mazda 3. In die berekeningen is zelfs het vervangen van de batterij na 160.000 kilometer meegerekend. Elektrische voertuigen met een hogere batterijcapaciteit en rijbereik zouden op lange termijn juist zorgen voor meer CO2-uitstoot vanwege het grote batterijpakket en het hogere energieverbruik tijdens het rijden.
In twijfel getrokken
De conclusies van Mazda worden her en der door experts toch serieus in twijfel getrokken. Electrek, een gespecialiseerde nieuwssite voor elektrische mobiliteit die zich vaak zeer positief uitlaat over Tesla, verwijst in zijn analyse naar verschillende studies die aantonen dat elektrische wagens een stuk zuiniger zijn dan dieselwagens. Engadget haalt dan weer aan dat de resultaten van Mazda niet meer actueel zijn omdat ze zich baseren op cijfers uit 2016 over het opwekken van energie in Europa. De autofabrikant houdt daardoor te weinig rekening met recente en toekomstige wijzigingen in de manier waarop energie zal worden gegeneerd in de toekomst.
De conclusie van genoemde experts luidt dan ook dat indien Mazda bewust blijft weigeren om auto’s met een hogere autonomie te produceren ze een belangrijk marktsegment zullen mislopen.
Eind oktober stelde de Japanse autofabrikant Mazda tijdens het autosalon in Tokio zijn allereerste elektrische wagen voor. De MX-30 zal een elektrische SUV worden met een schappelijke prijs van minder dan 35.000 euro. Normaal gezien zal de wagen vanaf 1 oktober 2020 bij ons kunnen gekocht worden.
De opvallendste keuze die Mazda wellicht maakte, was de beperkte batterijcapaciteit van 35,5 kWh. Dat vertaalt zich in een rijbereik van maar net meer dan 200 kilometer. Dat is een stuk minder dan heel wat elektrische SUV’s die al op de markt zijn of binnenkort verschijnen. Voorbeelden daarvan zijn de Peugeot e-2008 met een rijbereik van 320 kilometer of de ‘long-range’ Kona SUV van Hyundai die 480 kilometer kan halen. Wagens van Tesla hebben batterijen tot 95 kWh waarmee ze zonder moeite de kaap van 500 kilometer overschrijden.
Beter voor het milieu
Het lijkt dus vrij gek dat Mazda kiest voor een wagen met een veel lager rijbereik. Het doet de wagen toch een heel stuk minder indrukwekkend ogen dan zijn voornaamste concurrentie. Maar er zit wel degelijk een filosofie achter die beslissing. Die lichte Europees directeur voor R&D Christian Schultze toe in een interview met Automotive News.
Volgens onderzoek van Mazda hebben enkel elektrische wagens met een beperkt vermogen een positieve impact op het milieu. Schultze zegt dat de wagen op een ‘verantwoordelijke’ manier is gebouwd met de totale CO2-uitstoot in gedachten. De zogenaamde ecologische voetafdruk. Inclusief de assemblage en het energieverbruik bij gebruik zou die nu lager moeten liggen dan dieselalternatieven van Mazda zoals de Mazda 3. In die berekeningen is zelfs het vervangen van de batterij na 160.000 kilometer meegerekend. Elektrische voertuigen met een hogere batterijcapaciteit en rijbereik zouden op lange termijn juist zorgen voor meer CO2-uitstoot vanwege het grote batterijpakket en het hogere energieverbruik tijdens het rijden.
In twijfel getrokken
De conclusies van Mazda worden her en der door experts toch serieus in twijfel getrokken. Electrek, een gespecialiseerde nieuwssite voor elektrische mobiliteit die zich vaak zeer positief uitlaat over Tesla, verwijst in zijn analyse naar verschillende studies die aantonen dat elektrische wagens een stuk zuiniger zijn dan dieselwagens. Engadget haalt dan weer aan dat de resultaten van Mazda niet meer actueel zijn omdat ze zich baseren op cijfers uit 2016 over het opwekken van energie in Europa. De autofabrikant houdt daardoor te weinig rekening met recente en toekomstige wijzigingen in de manier waarop energie zal worden gegeneerd in de toekomst.
De conclusie van genoemde experts luidt dan ook dat indien Mazda bewust blijft weigeren om auto’s met een hogere autonomie te produceren ze een belangrijk marktsegment zullen mislopen.