Test

Dit is een popup

Instagram treedt strenger op tegen ‘schadelijke’ advertenties

Instagram zal harder optreden wanneer influencers reclame maken voor tabak, alcohol en andere schadelijke producten. Het wil de samenwerking tussen gebruikers en merken ook meer structureren.

Instagram heeft gisterenavond op zijn blogpagina een update gepost over het advertentiebeleid. Dat Instagram en andere sociale media al jaren een populair platform zijn voor adverteerders, dat hoeven je vast niet meer te vertellen. Ook de zogenaamde influencers zijn afhankelijk van advertentie-inkomsten om van hun hobby hun beroep te kunnen maken. Dat leidt wel eens tot gekke situaties waar influencers reclame maken voor de meest ridicule producten.

Ondanks dat er in principe wel regels bestaan over waar wel en geen reclame voor mag gemaakt worden op Instagram, heeft het bedrijf Facebook die nooit echt streng gehanteerd. Het verschuilde zich een beetje achter het argument dat Instagram een platform is, en dat gebruikers medeverantwoordelijk zijn er verantwoord mee om te gaan. Nu wil Instagram toch strenger gaan optreden wanneer influencers reclame maken voor producten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Dat is een overkoepelende term die we zelf even gebruiken om producten te omschrijven zoals tabak, vapers, e-sigaretten tot zelfs wapens.

Betere samenwerking

Om de inhoud van advertenties te beheren, zal Instagram niet enkel als waakhond optreden, maar gaan ze ook proberen om het contact tussen adverteerders en gebruikers in een georganiseerde omgeving te doen verlopen. Daarvoor starten ze met een nieuw project, ‘Brand Collaboration Manager’. Dat wordt voorlopig als test al opengesteld voor een beperkte selectie influencers. Hierdoor moeten zij eenvoudiger kunnen komen met merken die goed bij hun doelgroep aansluiten. Vroeger moesten zij rondleuren met hun profielstatistieken of derde partijen toegang verlenen tot hun account. Nu kan alles binnenin de omgeving van Instagram zelf gebeuren. Als de test goed verloopt, valt het niet uit te sluiten dat Facebook dit naar hun andere platformen zal doortrekken.

Dat er veranderingen in het advertentiebeleid van Instagram zouden komen, dat werd al enige tijd vermoed. Het verbergen van likes bij foto’s was al een eerste indicatie dat er het een en ander zou veranderen. Begin deze maand nog voerde Instagram de regel in dat nieuwe gebruikers hun geboortedatum moesten ingeven, zodat leeftijdsbeperkingen op bepaalde content kon ingevoerd worden.

Meer lezen over Instagram? Instagram maakt gebruik van AI om pesterige captions te weren

Instagram heeft gisterenavond op zijn blogpagina een update gepost over het advertentiebeleid. Dat Instagram en andere sociale media al jaren een populair platform zijn voor adverteerders, dat hoeven je vast niet meer te vertellen. Ook de zogenaamde influencers zijn afhankelijk van advertentie-inkomsten om van hun hobby hun beroep te kunnen maken. Dat leidt wel eens tot gekke situaties waar influencers reclame maken voor de meest ridicule producten.

Ondanks dat er in principe wel regels bestaan over waar wel en geen reclame voor mag gemaakt worden op Instagram, heeft het bedrijf Facebook die nooit echt streng gehanteerd. Het verschuilde zich een beetje achter het argument dat Instagram een platform is, en dat gebruikers medeverantwoordelijk zijn er verantwoord mee om te gaan. Nu wil Instagram toch strenger gaan optreden wanneer influencers reclame maken voor producten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Dat is een overkoepelende term die we zelf even gebruiken om producten te omschrijven zoals tabak, vapers, e-sigaretten tot zelfs wapens.

Betere samenwerking

Om de inhoud van advertenties te beheren, zal Instagram niet enkel als waakhond optreden, maar gaan ze ook proberen om het contact tussen adverteerders en gebruikers in een georganiseerde omgeving te doen verlopen. Daarvoor starten ze met een nieuw project, ‘Brand Collaboration Manager’. Dat wordt voorlopig als test al opengesteld voor een beperkte selectie influencers. Hierdoor moeten zij eenvoudiger kunnen komen met merken die goed bij hun doelgroep aansluiten. Vroeger moesten zij rondleuren met hun profielstatistieken of derde partijen toegang verlenen tot hun account. Nu kan alles binnenin de omgeving van Instagram zelf gebeuren. Als de test goed verloopt, valt het niet uit te sluiten dat Facebook dit naar hun andere platformen zal doortrekken.

Dat er veranderingen in het advertentiebeleid van Instagram zouden komen, dat werd al enige tijd vermoed. Het verbergen van likes bij foto’s was al een eerste indicatie dat er het een en ander zou veranderen. Begin deze maand nog voerde Instagram de regel in dat nieuwe gebruikers hun geboortedatum moesten ingeven, zodat leeftijdsbeperkingen op bepaalde content kon ingevoerd worden.

Meer lezen over Instagram? Instagram maakt gebruik van AI om pesterige captions te weren

advertentiesgezondheidinstagramzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!